Emne - Spesialpedagogiske perspektiver på elevmangfold og inkludering i skolen - PED2009
Spesialpedagogiske perspektiver på elevmangfold og inkludering i skolen
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
I lys av spesialpedagogiske perspektiver gis studentene mulighet til å analysere, forstå og håndtere komplekse samspillforhold relatert til elevmangfold og inkludering i skolen. Studentene gis innsikt i idealet om en inkluderende skole og hvordan dette stiller krav til skolen om tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring. Inkluderingens elevnære og subjektive perspektiv gis særlig oppmerksomhet, herunder ulike dilemma og etiske problemstillinger som følger når elever utfordres i møte med skolens krav og regler.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap om idealet om en inkluderende skole og hvordan dette stiller krav til skolen om tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring
- har bred kunnskap om hvordan spesialpedagogisk praksis kan fremme eller fremme inkludering for elever i skolen
Ferdigheter
Studentene
- kan analysere og forstå elevers opplevelser av inkludering og ekskludering i skolen
- kan reflektere over barrierer og muligheter for elevers opplevelser av inkludering og ekskludering i skolen
Generell kompetanse
Studentene
- kan identifisere ulike dilemma og etiske problemstillinger knyttet til inkludering for elever som utfordres i møte med skolens krav og regler
- kan reflektere selvstendig og utveksle synspunkter med andre om inkludering for elever som utfordres i møte med skolens krav og regler
- kan bidra til utvikling av inkluderende praksiser i utdanning
Læringsformer og aktiviteter
Emnets tema formidles gjennom dialogpreget undervisning der praksis- og elevnære fokus gis stor plass. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning og seminar
- Presentasjon av semesteroppgave og grupperespons
Mer om vurdering
Semesteroppgave
Informasjon om obligatorisk aktivitet og semesteroppgaven gis ved semesterstart.
Kursmateriell
Oppgis i Blackboard ved semesterstart
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Spesialpedagogikk