Emne - Medisin - semester 3A - hovedoppgave - MD4051
Medisin - semester 3A - hovedoppgave
Om
Om emnet
Faglig innhold
Semester 3A er hovedoppgaveterminen og er i sin helhet satt av til hovedoppgaven. Formålet med hovedoppgaven er å videreutvikle en vitenskapelig, problemorientert tenkemåte hos studentene og fremme deres evne til livslang læring. Arbeidet med oppgaven skal gi studentene trening i selvstendig problemløsing og arbeid, trening i kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur og i å formulere klare problemstillinger.
Studenten har høsten i fjerde studieår valgt tema, og gjort avtale med veileder og skrevet protokoll for hovedoppgaven. Oppgaven skal være relevant for medisinsk teori eller praksis i vid forstand. Hovedoppgaven kan være et vitenskapelig arbeid som bygger på eksisterende data eller egne originale observasjoner innen et avgrenset felt.
Læringsutbytte
Forskning, vitenskapelighet og innovasjon
Kunnskap
Etter fullført emne kan studenten:
- Gjøre rede for de vanligste kvantitative og kvalitative forskningsmetoder i medisin
- Diskutere den rolle statistiske metoder og vurderinger spiller ved fortolkning av forskningsresultater innen medisin
- Gjøre rede for praktisk og forsvarlig innsamling og oppbevaring av data i et medisinsk forskningsprosjekt
- Gjøre rede for oppbygging av en medisinsk vitenskapelig artikkel
- Gjøre rede for prosesser rundt vitenskapelig publisering
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- Gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- Finne frem til relevant litteratur ved bruk av bibliotek, databaser og elektroniske søkeverktøy
- Analysere og kritisk vurdere medisinske vitenskapelige publikasjoner
- Sammenstille informasjon fra ulike litteraturkilder til en helhet og gjøre rede for dette helhetsbildet
- Vurdere valg av og utføre vanlige statistiske tester
- Gi en rimelig metodebeskrivelse, sammenstilling, presentasjon og fortolkning av egne data, og sammenholde med tidligere kunnskap
- Presentere vitenskapelige arbeider på en poengtert og lettfattelig måte tilpasset målgruppen
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
- Reflektere over etiske problemstillinger knyttet til forskning
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid med hovedoppgaven under veiledning som omfatter bl.a. problemformulering, litteratursøk, evt. datainnsamling, bearbeiding og analyse, inkludert skriftlig framstilling og kritisk vurdering av oppgaven.
Mer om vurdering
Veiledning, begrenset til 30 timer per oppgave, inkludert veileders for- og etterarbeid.
Ved karakteren ikke bestått, kan en ny eller omarbeidet oppgave med vesentlige endringer leveres til sensur én ytterligere gang. Emneansvarlig for hovedoppgaven setter, i samråd med studenten og veileder(e), en ny innleveringsfrist inntil tre måneder frem i tid. Instituttleder bestemmer hvor mye veiledning studenten har krav på ved omarbeiding (anslagsvis 10 timer, inkludert veileders forberedelser).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Medisinstudiet (CMED)
Forkunnskapskrav
Studierett CMED og bestått fjerdeårseksamen på profesjonsstudiet i medisin (MD4042/MD4044/MDT4042/MDL4042/MDA4042 og MD4043/MD4045/MDT4043/MDL4043/MDA4043). Forhåndsgodkjent hovedoppgaveprotokoll.
Kursmateriell
For å hjelpe studentene med å velge og formulere en problemstilling er det utarbeidet en hovedoppgavekatalog der fakultetets institutter presenterer mulige temaer og aktuelle veiledere. Fakultetet har også samarbeidsavtale for hovedoppgave med helseforetakene i Helseregion Midt-Norge.
Fagområder
- Medisin