course-details-portlet

LÆR1000

Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Individuell oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir en historisk og filosofisk innføring i sentrale pedagogiske spørsmål og innbyr til faglig diskusjon og tenkning med vekt på disse perspektivene. Innføringen omfatter:

  • ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv.
  • øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som lærer
  • bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

- læring og læringsstrategier tilpasset elevene

- elevenes kognitive og kroppslige utvikling

- sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring

- den norske skolen i lys av kristen tradisjon og sekularisering

- hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan forstås i lys av temaene kunnskap, læring og danning

- har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen

- kunnskaps- og vitenskapsteori

- ulike perspektiver på kunnskap, læring og danning

Ferdigheter

Kandidaten kan

- begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter

- anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning

- reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden

- anvende vitenskapsteoretisk kunnskap

- diskutere pedagogiske spørsmål i lys av historiske og filosofiske perspektiver

Generell kompetanse

Kandidaten kan

- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende rammeverk

- øve seg i akademisk tenkning, kommunikasjon, lesing og skriving av fagtekster

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene varierer mellom studentaktive seminar, arbeid individuelt og i grupper. Det legges vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske problemstillinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%
  • Obligatoriske arbeidskrav, nærmere spesifikasjon gis ved semesterstart

    Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

    Spesielle vilkår

    Krever opptak til studieprogram:
    Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
    Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

    Studiepoengreduksjon

    Emnekode Reduksjon Fra
    PPU4410 7,5 sp Høst 2019
    PPU4601 7,5 sp Høst 2019
    PPU4110 7,5 sp Høst 2019
    LGU11001 7,5 sp Høst 2019
    LGU51001 7,5 sp Høst 2019
    LGU51012 7,5 sp Høst 2019
    MGLU1112 7,5 sp Høst 2019
    MGLU1512 7,5 sp Høst 2019
    PPU4000 7,5 sp Høst 2019
    YFL4300 7,5 sp Høst 2019
    YFL1000 7,5 sp Høst 2022
    PPU1000 7,5 sp Høst 2023
    Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

    Fagområder

    • Lærer- og lektorutdanning
    • Pedagogikk
    • Praktisk pedagogikk

    Kontaktinformasjon

    Emneansvarlig/koordinator

    Faglærere

    Ansvarlig enhet

    Institutt for lærerutdanning

    Eksamen

    Eksamen

    Vurderingsordning: Individuell oppgave
    Karakter: Bokstavkarakterer

    Ordinær eksamen - Høst 2025

    Individuell oppgave
    Vekting 100/100 Dato Utlevering 15.12.2025
    Innlevering 17.12.2025
    Tid Utlevering 09:00
    Innlevering 09:00
    Eksamenssystem Inspera Assessment

    Utsatt eksamen - Vår 2026

    Individuell oppgave
    Vekting 100/100 Dato Utlevering 30.04.2026
    Innlevering 04.05.2026
    Tid Utlevering 09:00
    Innlevering 09:00
    Eksamenssystem Inspera Assessment