course-details-portlet

FYST2304

Sammensatte og langvarige tilstander

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet er det videreutviklingen av fysioterapifaglig handlingskompetanse, gjennom klinisk resonering og kritisk refleksjon, samt selvstendighet som yrkesutøver som står sentralt. Sammenhengene mellom teoretisk kunnskap og praktisk handlingskompetanse blir vektlagt, spesielt med tanke på sammensatte og langvarige tilstander, og innen habiliterings- og rehabiliteringsarbeid. Emnet inneholder en praksisperiode på 10 uker, inkludert for- og etterarbeid. Undervisningen i emnet bygger bro mellom teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter gjennom forelesninger, casearbeider, øvinger og diskusjoner. I emnet arbeides det med ulike typer funksjonsnedsettelser, betingelser for god arbeidshelse, komplekse smertebilder, funksjonelle nevrologiske utfordringer og endringsarbeid. Studentene vil tilegne seg kunnskap og yrkesfaglig handlingsrom innen disse områdene både på individ- gruppe- og samfunnsnivå. På individnivå får studentene en fordypning i pasientsentrert behandling og tverrprofesjonell samhandling. På gruppenivå vil studentene få innsikt i prinsipper og føringer for rehabilitering- og habiliteringsarbeid, for endringsarbeid, og for tverretatlig samhandling. På samfunnsnivå får studentene kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming og inkludering, samt om sammenhenger mellom levekår, helse, og livskvalitet. Emnet bygger videre på tidligere emner i studiet og fremhever et biopsykososialt perspektiv på funksjon og helse. Videre er refleksjon og diskusjon av hvordan alle nivå i ICF henger sammen og påvirker hverandre viktige momenter i alle deler av emnet, samt prinsipper for personsentrert og tverrprofesjonell tilnærming.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • har bred kunnskap om sentrale prinsipper og offentlige føringer for habilitering og rehabilitering, spesielt om arbeid med koordinerte tjenester, ansvarsgrupper og individuelle planer.
  • kan gjøre rede for og reflektere rundt ulike perspektiver på funksjonshemming, universell utforming og inkludering
  • har innsikt i formidling og tilpassing av tekniske hjelpemidler
  • kan gjøre rede for sentrale prinsipper og betydning av tverrfaglig samarbeid, spesielt for personer med sammensatte og langvarige tilstander

Ferdigheter

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • arbeide etter prinsippene i kunnskapsbasert habiliterings- og rehabiliteringsarbeid for personer med sammensatte og langvarige tilstander, med spesiell vekt på brukermedvirkning, individuelle planer og tverrfaglig samarbeid
  • skriftliggjøre, oppdatere og evaluere egen fagutøvelse.
  • bruke et individuelt tilpasset håndlag som en integrert del av den aktuelle fysioterapiintervensjonen.
  • anvende hensiktsmessige helsepedagogiske fremgangsmåter som fremmer autonomi, brukermedvirkning, mestrings- og helsekompetanse i endringsprosesser
  • anvende relevant kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pårørende og samarbeidspartnere
  • gjenkjenne kroppslige tegn og symptomer hos mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, og henvise videre ved behov.
  • vurdere om og når det vil være hensiktsmessig å benytte teknologi i behandling, habilitering og rehabilitering.
  • klinisk reflektere og diskutere hvordan ulike nivå i ICF henger sammen og påvirker hverandre

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • har innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet.
  • kan anvende fysioterapifaglig kompetanse på tvers av fagmiljøer, profesjoner, sektorer, virksomheter og tjenestenivåer.
  • planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig.
  • bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre.
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer arbeidsinkludering i et mangfoldig samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, workshops, gruppearbeid, seminar, studentpresentasjoner, selvstudium, ferdighetstrening, medstudentvurderinger, pasientdemonstrasjoner og praksisstudium.

Obligatoriske aktiviteter

  • Førstehjelpskurs (OBL1)
  • Ferdighetstrening (OBL2)
  • TverrSam (OBL3)
  • Praksisperiode - 10 uker (OBL4)
  • Studentoppgaver (OBL5)

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • TverrSam, 2 dager
  • Førstehjelpskurs, 3 timer
  • Praksisperiode, 10 uker inkludert for- og etterarbeid
  • Ferdighetsundervisning
  • Studentoppgaver

Mer om obligatoriske aktiviteter og vurdering

Ved obligatoriske aktiviteter er det krav om 80% tilstedeværelse. Ved mer enn 20% fravær fra disse aktivitetene kan ikke studenten gå opp til eksamen. All aktivitet som er obligatorisk kommer frem av timeplanen og det gis informasjon om disse ved oppstart av emnet. Foruten minimum 80% tilstedeværelse ved de obligatoriske aktivitetene inkluderer disse aktivitetene også ulike typer obligatoriske studentoppgaver som må gjennomføres og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Slike studentoppgaver er:

  1. TverrSam: den obligatoriske aktiviteten i TverrSam er en oppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dersom studenten uavhengig av årsak, ikke deltar på deler eller hele seminaret må vedkommende levere et skriftlig arbeid i etterkant. Ikke godkjent obligatorisk aktivitet regnes som ett brukt forsøk. Studenten har to forsøk.
  2. Førstehjelpskurs: Det er et krav om dokumentert gjennomført oppfriskningskurs i førstehjelp, før man går ut i praksis i emnet.
  3. Praksisperiode på 10 uker. Det er obligatorisk deltagelse i praksisperioden, også i for-og etterarbeidene på campus. Dokumentert gyldig fravær mellom 11% og 20% kan etter avtale mellom praksissted og universitet tas igjen som forlenget praksisperiode. Fravær over 20% uansett grunn, medfører at studenten må gjennomføre emnet på nytt neste studieår. Studenten har flere obligatoriske aktiviteter knyttet til praksisperioden; Ved hver obligatorisk aktivitet hat studenten to forsøk på å få aktiviteten godkjent. Endelig vurdering av praksisperioden vurderes til godkjent/ikke-godkjent og gjøres av NTNU ved kontaktlærer på bakgrunn av; (i) godkjente obligatoriske aktiviteter, (ii) innstilling fra praksisveileder om bestått/ikke-bestått praksisperiode, (iii) oppfylte krav til praksisperioden, i henhold til emnebeskrivelse, reglement og retningslinjer Ved ikke-bestått praksisperiode har studenten kun anledning til å fremstille seg til samme praksisperiode maksimalt to ganger totalt.
  4. Ferdighetsundervisning: Obligatorisk oppmøte ved all praktisk/klinisk ferdighets-undervisning. Ved mer enn 20 % fravær fra denne aktiviteten kan ikke studenten gå opp til eksamen. Undervisningen som er obligatorisk vil fremkomme av timeplanen og det gis informasjon om denne ved studiestart.
  5. Studentoppgaver: Følgende studentoppgaver er obligatorisk(i) muntlig fremlegg innen tema som habilitering/rehabilitering, funksjonshemming, universell utforming eller inkludering (ii) praktisk/muntlig fremlegg av pasient case, (iii) skriftlig oppgave om fysioterapi til pasienter med sammensatte og langvarige tilstander. Dersom studenten uavhengig av årsak, ikke deltar på det muntlige eller det praktisk/muntlige fremlegget må vedkommende ha et tilsvarende fremlegg for underviser i etterkant. Dersom en av disse tre obligatoriske aktivitetene blir ikke godkjent regnes det som ett brukt forsøk på den aktiviteten. Studenten har totalt to forsøk for hver av disse obligatoriske aktivitetene.

Når alle obligatoriske aktiviteter og studentoppgaver er godkjent kan studenten fremstille seg til eksamen i emnet.

Praktisk/muntlig eksamen

Eksamen i dette emnet er en to dagers praktisk/muntlig klinisk eksamen med pasient. Den første dagen får studenten utdelt pasientopplysninger og gjør en pasientundersøkelse på maksimum 60 minutter. På dag to leveres en pasientjournal. Studenten får så 30 minutters forberedelse sammen med pasienten før selve eksaminasjonen begynner. Denne varer i ca 70 minutter. Nærmere informasjon om gjennomføringen av eksamen gis muntlig og skriftlig cirka tre uker før eksamen. Tillatte hjelpemidler: Studenten kan benytte litteratur og basalt utstyr for fysioterapeutisk undersøkelse og behandling. Dette gjelder for begge dagene. Det er ikke lov å ta opp lyd eller bilde under og i forbindelse med eksamen. Utsatt eksamen avvikles for studenter med dokumentert gyldig fravær, med resultat ikke bestått, eller dersom studenten har avbrutt eksamen underveis (trekk). Studenten trenger ikke å gjennomføre godkjente obligatoriske aktiviteter eller godkjent praksis på nytt dersom vedkommende blir vurdert til ikke bestått på ordinær eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)

Forkunnskapskrav

Fullført andre studieår av bachelor i fysioterapi, dvs. følgende emner:

  • FYST2201
  • FYST2202
  • FYST2203
  • FYST2204

Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før 5. semester er bestått.

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.

Kursmateriell

Pensumlitteratur publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
FYST2302 22,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Fysioterapi
  • Helse- og sosialfag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 70 minutter

Utsatt eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 70 minutter