Emne - Kommunikasjon og samhandling i fysioterapi - FYST1111
Kommunikasjon og samhandling i fysioterapi
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet omhandler grunnleggende prinsipper for god kommunikasjon og instruksjon. Herunder vektlegges personlig kompetanse i møte med pasienter en-til-en eller i gruppe. Emnet handler også om fysioterapifagets utvikling og historie, samt regler for taushetsplikt.
Læring gjennom egen aktivitet og bevegelse står i fokus og foregår gjennom å kjenne i egen kropp og ved å observere andres kropp og bevegelse. Praksis er en sentral læringsform. Temaet helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid blir belyst gjennom ledelse av bevegelsesgrupper. Observasjonspraksisene gir innblikk i fysioterapeuters arbeid og barnehagepraksis vil gi mulighet for økt kompetanse i samhandling med og observasjon av barn.
Gjennom praksis vil temaene belyses i et livsløpsperspektiv.
Læringsutbytte
Læringsutbytte - kunnskap
Ved gjennomført emne forventes det at studenten:
- Kjenner til grunnleggende forutsetninger for god kommunikasjon i møte mellom mennesker.
- Forstår betydningen av, og sammenhengen mellom, personlige og sosiale forhold for menneskers aktivitet og bevegelse.
- Har kjennskap til fysioterapiens historie, utvikling og profesjonens plass i helsetjenesten.
- kjenner til utviklingstrekk i samfunnet og endringer i sykdomsbildet, og ser det i sammenheng med dagens helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
- kjenner til reglene for taushetsplikt og dens betydning i profesjonsutøvelse.
Læringsutbytte - ferdighet
Ved gjennomført emne forventes det at studenten:
- Kan reflektere over eget og andres kroppsuttrykk og dets betydning i samhandling med medstudenter og pasienter.
- Kan berøre andre med varhet, samt reflektere over hvordan dette oppleves.
- Kan anvende instruksjon som et pedagogisk virkemiddel i samhandling med enkeltindivider og grupper.
- Kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samhandling med pasienter og reflektere over egen rolle i møtet.
- behersker livreddende førstehjelp.
Læringsutbytte - generell kompetanse
Ved gjennomført emne forventes det at studenten:
- Forstår verdien av personlig kompetanse og kan utvise et faglig engasjement og nysgjerrighet i møte med andre yrkesgrupper, kollegaer og pasienter
- forstår betydningen av, og kan tilegne, seg profesjonskompetanse gjennom observasjon av menneskers aktivitet og bevegelse og gjennom egne bevegelseserfaringer.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, selvstendig arbeid, ferdighetstrening, bevegelse i gymsal, praksisstudium.
Emnet har aktiviteter og praksisperioder som har delt læringsfokus med FYST1112 (Fysioterapi 1 - undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon) der studentene møter mennesker i ulike aldersgrupper og på ulike arenaer.
Emneevaluering: Emnet evalueres minst én gang underveis i gjennomføringen og én gang etter hver gjennomføring av emnet, basert på referansegruppemetodikk. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.
Obligatoriske aktiviteter
Praksis:
- Observasjonspraksis 1 (høst)
- Ledelse av bevegelsesgrupper (høst og vår)
- Barnehagepraksis (vår)
- Observasjonspraksis 2 (vår)
Gruppeoppgave med presentasjon/innlevering:
- Observasjonspraksis (høst)
- Instruksjon (høst)
- Bevegelsesgrupper (høst)
- Kommunikasjon (vår)
Førstehjelpskurs (høst)
Obligatoriske aktiviteter
- Førstehjelpskurs
- Observasjonspraksis 1
- Presentasjon av gruppearbeid etter observasjonspraksis 1
- Presentasjon/instruksjon av gruppe medstudenter
- Presentasjon av gruppearbeid etter instruksjon av bevegelsesgrupper
- Kommunikasjon
- Bevegelsesgrupper (høst og vår)
- Barnehagepraksis 2 uker (vår)
- Observasjonspraksis 2 (en uke, vår)
Mer om vurdering
Eksamen: Mappevurdering.
Ved emnets slutt leverer studentene en mappe som består av følgende mappekrav:
- Refleksjonsnotat fra timene i bevegelse og opplevelse (høst)
- Refleksjonsnotat instruksjon (høst)
- Rapport barnehagepraksis (vår)
- Refleksjonsnotat kommunikasjon (vår)
Alle mappekravene har et omfang på ca 1000 ord og skal leveres individuelt.
Deltakelse i undervisning, samt gjennomført barnehagepraksis, er en forutsetning for å kunne skrive de respektive mappekravene. Detaljer knyttet til innleveringene av hvert enkelt mappekrav publiseres etter emnets oppstart.
Studentene vil få skriftlig tilbakemelding på arbeidet av faglærere og beskjed hvis noe må endres for å kunne bestå mappen ved endelig innlevering.
Det er studenten selv som har ansvaret for å oppbevare mappekravene sine inntil mappen i sin helhet leveres til sensur.
Sensor(ene) vurderer mappen til bestått/ikke bestått. Ved ikke bestått på ett eller flere av mappekravene, må disse leveres på nytt sammen med mappen i sin helhet.
Obligatoriske aktiviteter:
Praksis:
- Observasjonspraksis 1: To dagers observasjonspraksis i første semester. Studentene skal følge og observere en fysioterapeut ute i praksis for å få ett inntrykk av hvordan fysioterapeuter jobber.
- Bevegelsesgrupper: Ledelse av bevegelsesgrupper på ulike arenaer en gang per uke gjennom ti uker i både høst- og vårsemester.
- Barnehagepraksis: Åtte dager praksis i barnehage over to uker i vårsemesteret. Denne praksisen har delt læringsfokus med emnet fysioterapi 1 og gir erfaring med observasjon, beskrivelse og analyse av barns bevegelser i ulike situasjoner. Samhandling med barn og barnehagepersonale er også et fokusområde.
- Observasjonspraksis 2: En ukes observasjonspraksis i vårsemesteret. I denne praksisen skal studentene utover å observere fysioterapeuter i arbeid også samhandle med pasienter/brukere.
Praksisene har obligatorisk deltagelse. Det kan maksimalt godkjennes fravær på 10 %. Fravær mellom 11 % og 20 % som er dokumentert med legeattest, kan tas igjen med forlenget praksis, etter søknad og avtale mellom praksisstedet og NTNU. Fravær over 20 % medfører at studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt.
Gruppeoppgave med presentasjon:
- Presentasjon av gruppearbeid i etterkant av observasjonspraksis 1.
- Presentasjon/instruksjon av gruppe medstudenter.
- Presentasjon av gruppearbeid etter instruksjon av bevegelsesgrupper.
Gruppeoppgave med innlevering
- Kommunikasjon
Detaljer knyttet til hver enkelt av gruppeoppgavene publiseres etter emnets oppstart.
Aktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dersom aktiviteten blir vurdert til ikke godkjent, eller studenten ikke har deltatt tilstrekkelig, vil vedkommende få en (1) mulighet til å ta opp aktiviteten ved å gjennomføre en ny tilsvarende presentasjon fastsatt av emneansvarlig.
Førstehjelpskurs
Blir gjennomført i starten av høstsemestert og må være gjennomført for å kunne gjennomføre praksisen med bevegelsesgrupper.
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjente for å kunne fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.
Kursmateriell
Pensumlitteratur publiseres i NTNUs digitale læringsplattform ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| FYST1101 | 7,5 sp | Høst 2025 |
| FYST1103 | 2,5 sp | Høst 2025 |
| FYST1108 | 1,5 sp | Høst 2025 |
| FYST2202 | 3,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Fysioterapi