course-details-portlet

ETG2220

Ergoterapiprosessen og klinisk resonnering (praksisstudier)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Praksisvurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten anvender alle delene i en ergoterapeutisk arbeidsmodell og benytter kunnskapsbaserte metoder, strategier og verktøy, der sammenhengen mellom kartlegging, målsetting og tiltak er vektlagt. Studenten benytter aktivitetsbaserte og personsentrerte intervensjonsmetoder, dokumenterer praksis og samarbeider tverrfaglig på ulike nivå i helse- og sosialtjenesten og andre aktuelle sektorer. Studenten reflekterer etisk og faglig over terapeutisk kompetanse.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om den ergoterapeutiske arbeidsprosessen der samle informasjon, bearbeide, vurdere og planlegge intervensjon, gjennomføre intervensjon og evaluering er vektlagt.
  • har kunnskap om klinisk resonnering og ergoterapeuters tilnærming til ulike brukergrupper i ulik kontekst.
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse.
  • har kunnskap om helse- og velferdssystemets organisering, lovverk, forskrifter og gjeldende standarder ved praksisplassen, * (§ 7 b).
  • har kunnskap om ulike former for brukermedvirkning/klientsentrering.
  • har kunnskap om hvordan personers aktivitet, deltakelse og helse påvirker hverandre og inngår i samspill med omgivelsene i livsløpet.
  • har kunnskap om relevante funksjonsnedsettelser i forhold til praksisplassen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, reflektere over og anvende terapeutisk (terapeutstil) og etisk kompetanse i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser, * (§ 8 b).
  • opparbeider seg kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser.
  • gjennomfører en ergoterapeutisk arbeidsprosess i samarbeid med veileder i møte med bruker/e.
  • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse.
  • kan anvende kunnskap om å tilpasse og gradere aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller.
  • kan anvende kunnskap om brukermedvirkning for å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter.
  • kan anvende ressursorienterte og problemløsende strategier som fremmer aktivitet og deltagelse.
  • kan anvende kunnskap om meningsfull aktivitet i personers habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon, eller på andre områder der ergoterapeuter jobber.
  • kan innhente ny faglig kunnskap og reflektere over faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med klinisk resonnering.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse med relevante faglige uttrykksformer muntlig og skriftlig, * (§ 9 c).
  • søker veiledning og innhenter bistand for å forebygge risiko for uønskede hendelser og sikre en forsvarlig tilnærming, * (§ 9 d).
  • er aktiv og oppsøker læresituasjoner i samarbeid med veileder.
  • ta initiativ til respektfullt samarbeid og kommunikasjon med pasienter, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av 11 uker praksisstudier, inkludert er 1 uke forberedende undervisning med forelesninger, ferdighetstrening, seminarer og innleveringer. I tillegg inngår læringsaktiviteter som loggskriving, veiledning med ansatte ved utdanningen og faglig fremlegg på praksisstedet.

Praksisstudiene er langsgående og foregår i hovedsak i kommune- og spesialisthelsetjeneste (Helseforetaket i Sykehuset Innlandet og private helsetjenester) og hos private aktører.

Obligatoriske aktiviteter

  • Praksisforberedende undervisning

Mer om vurdering

Gjennomføring og vurdering av praksis er styrt av «Forskrift om studier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)" og "Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU". Det er utarbeidet eget praksishefte med utdypende retningslinjer for praksisstudiene.

Det er obligatorisk oppmøte på praksisforberedelser. Det kreves 80 % tilstedeværelse på praksisforberedelsene.

Dersom studenten får karakteren ikke bestått må hele praksisperioden inkludert obligatorisk aktivitet gjennomføres på nytt. Ved vurdering til ikke bestått er neste mulighet for å gjennomføre emnet ved neste ordinære gjennomføring av emnet. Studenten har anledning til å gjennomføre samme praksisemnet to ganger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Alle forkunnskapskrav må være bestått innen studenten får starte på emnet.

  • ETT/ETG1110 Profesjonsutøvelse i ergoterapi (praksisstudier)

Kursmateriell

En oversikt over oppdatert, anbefalt litteratur for emnet legges ut på læringsplattformen før emnestart. Studentene må ha egen PC i emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETT2220 15 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Praksisvurdering
Vekting 100/100