Emne - Digitalisering av verdiskaping - AV600417
Digitalisering av verdiskaping
Om
Om emnet
Faglig innhold
Målet med kurset er å bli kjent med ulike perspektiver, konsepter og muligheter ved bruk av digitale plattformer, modeller og strategier i verdiskaping. Selv om kurset ikke har teknisk fokus er det viktig at deltakerne forstår de tekniske og ledelsesmessige implikasjonene knyttet til digitalisering av verdiskaping. Målgruppe Personer med beslutningsansvar, som medlemmer av ledelsen, styremedlemmer, og mellomledere. Konsulenter og andre personer i rådgivende stillinger. Faglig innhold: - Digital-basert plattform som fasiliteter transaksjoner gjennom verdikjeden. - Bruk av digitale verktøy for å optimere operasjoner - Crowdsourcing og åpen innovasjon - E-handel og Omnichannel strategier - Interaksjon med kunder og økt læringskapasitet gjennom digitale middel - Lede og styre den digitale transformasjonsprosessen - Optimere organisasjonsstrukturer og insentiver - Endre ledelsesferdigheter i takt med digitaliseringen - Den menneskelige siden av digitalisering
Læringsutbytte
Kunnskaper: Målet med kurset er å bli kjent med ulike perspektiver, konsepter og muligheter ved bruk av digitale plattformer, modeller og strategier i verdiskaping. Selv om kurset ikke har teknisk fokus er det viktig at deltakerne forstår de tekniske og ledelsesmessige implikasjonene knyttet til digitalisering av verdiskaping. Ferdigheter: - Ha en grunnleggende forståelse av digital verdiskaping og de tilhørende prinsipp, konsept og teori. - Være kjent med utfordringene og mulighetene som digitalisering innebærer. - Kunne lede og styre den digitale transformasjonsprosessen. Generell kompetanse: Være utstyrt med kunnskap, ferdigheter og verktøy som er påkrevet for å kunne fungere effektivt i deres respektive yrker.
Læringsformer og aktiviteter
Muntlig gruppepresentasjon (1-3 deltager per oppgave). Din kunnskap og erfaring er svært viktig for kurset. Det er forventet at deltakerne bidrar aktivt i diskusjonene og i arbeidet ellers. Det vil skape et enda bedre kurs for alle involverte.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig gruppepresentasjon
Mer om vurdering
Eksamen:
Prosjektoppgave som teller 100% av endelig karakter.
Studentene må bestå et obligatorisk arbeidskrav i grupper som skal presenteres muntlig.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved IIB - høyere grads nivå (514IM)
International Business and Marketing (860MIB)
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Anbefalte forkunnskaper
Kurset er bygget på grunnleggende kunnskap om markedsføring og strategi. Ellers krever vi ingen forkunnskaper av deltakerne, men anbefaler at du leser gjennom kurslitteraturen i forkant.
Forkunnskapskrav
Opptak til studieprogrammet krever at du har høyere utdanning (bachelorgrad eller tilsvarende) og minst to års relevant arbeidserfaring.
Kursmateriell
Annonseres ved kursstart.
Fagområder
- Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for internasjonal business