Emne - Refleksjon og metode for masteroppgaven - AAR4853
Refleksjon og metode for masteroppgaven
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet har som mål å styrke studentenes refleksjonsdybde, oppøve ferdigheter i å artikulere og definere viktige problemstillinger i arkitektfaget, samt å utvikle prosessplaner for eget selvstendig arkitektfaglig arbeid. Innenfor arkitekturprogrammet leder kurset fram mot et essay og et forarbeid som sammen danner grunnlaget for oppgavestillingen i studentenes masteroppgave i arkitektur.
Læringsutbytte
KUNNSKAP: Studenten skal på grunnlag av litteraturstudier, arkitekturverkstudier, forelesninger og refleksjon over egen praksis videreutvikle sin forståelse for og kunnskaper om arkitekturfaget og dets arbeidsmetoder. Kunnskap skal være utviklet til en bredde og et nivå der studenten på selvstendig basis kan vurdere egnet metodetilnærming for en arkitektonisk problemstilling.
FERDIGHET: Studenten skal kunne formulere sin egen arkitektoniske problemstilling gjennom kritisk og metodisk tenking og skriving. Innenfor arkitekturprogrammet skal studenten på selvstendig basis kunne utarbeide en prosessplan for eget arbeide; spesifikt som underlag for gjennomføring av masteroppgaven i arkitektur, generelt som underlag for profesjonell praksis. Studenten skal kunne planlegge relevant metodebruk i arbeidet med masteroppgaven.
GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal på kvalifisert grunnlag kunne innta en selvstendig posisjon ovenfor samfunnsmessige og faglige etiske problemstillinger, for slik å kunne planlegge eget arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet organiseres i tre blokker. I første bolk drøftes og artikuleres sentrale arkitektoniske temaer relevante for studentens masteroppgaver gjennom øvinger i tekst, grafiske uttrykk, samt muntlige fremføringer og diskusjoner. I andre bolk videreutvikles tematikk og problemstilling for den individuelle masteroppgaven/videre arbeid hovedsakelig gjennom essayskriving. Tredje bolk bygger videre på essayet ved å presisere problemstillingen og definere nødvendig kunnskapsunderlag, metodebruk og prosess for å kunne gi form til et arkitektonisk arbeid.
For de av studentene som skal gjøre masteroppgaven i arkitektur det påfølgende semesteret inngår dette i masteroppgavens forarbeid. Veilederne for studentenes masteroppgaver samarbeider med studentene i bolk tre og skal godkjenne forarbeidene som endelig oppgavestilling for masteroppgavene.
Kunnskapsunderlaget presenteres i form av forelesninger, litteratur og forbilder.
Læringsaktivitetene består av individuelle øvinger, gruppearbeider og diskusjoner, tilbakemeldinger på hverandres arbeider, samt felles presentasjoner og gjennomganger.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte 70%
- Innlevering av øvinger
Mer om vurdering
- Obligatorisk aktivitet: oppmøte minimum 70% av emnets undervisningsdager
- Obligatorisk aktivitet: innlevering av øvinger
Ved frivillig gjentak er godkjente obligatoriske aktiviteter gyldig i inntil 1 år.
Den avsluttende semesteroppgaven i form av essay danner grunnlaget for karakteren bestått/ikke bestått i emnet. Forarbeidet i seg selv vurderes ikke, men skal godkjennes av veileder som oppgavestilling for egen masteroppgave.
Utsatt eksamen legges normalt til neste ordinære eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Anbefalte forkunnskaper
To semestre i arkitektstudiet på masternivå i tillegg til grunnutdanningen på bachelornivå.
Forkunnskapskrav
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Forkunnskapskrav
Minimum tre års grunnundervisning i arkitektur eller tilsvarende. Studenter med opptak til minor i arkitektur kvalifiserer også til å delta.
Kursmateriell
Liste over litteratur og aktuelle filmer presenteres ved semesterstart.
Fagområder
- Planleggingsteori
- Arkitekturteori og -metode
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Innlevering 25.11.2025 Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment