Emne - Sirkulærstudio - Materialer - AAR4690
Sirkulærstudio - Materialer
Om
Om emnet
Faglig innhold
Vår tid står overfor grunnleggende utfordringer knytta til naturødeleggelse, ressursforbruk og klimaendringer som resultat av menneskelig aktivitet. Urban spredning og byggevirksomhet er ansvarlig for en stor del av denne utviklingen. Hvordan kan arkitektur som fag og menneskelig uttrykksform være en konstruktiv bidragsyter til å snu dette? Hva skal arkitektens rolle være og hvordan må vi omstille vår tenking? Sirkulær arkitektur handler om ressursansvarlighet i alle ledd, en nøysom materialbruk, og løsninger som utnytter materialenes og bygningenes iboende egenskaper. Dette oppnås ved å kombinere bevaring, transformasjon, ombruk og gjenbruk av både bygninger, materialer og bygningskomponenter, samt å prosjektere med tanke på lang levetid og endringsdyktighet. Det handler også om omstilling til nye perspektiver, åpne prosesser, handlings- og formingsevne i en verden der framtida er uforutsigbar og usikker.
Prosjekteringsemnene AAR4680 Sirkulærstudio - Bygninger (HØST) og AAR4690 Sirkulærstudio - Materialer (VÅR) er en del av Institutt for Arkitektur og Teknologi sin satsing på bærekraftig og sirkulær arkitektur. Prosjekteringsemnene, sammen med de anbefalte kunnskapsemne, komplimenterer hverandre og gir et godt grunnlag for videre fordypning innen tematikken sirkulær arkitektur.
Sirkulærstudio tar opp grunnleggende diskusjoner om arkitektrollen, kritisk tenkning og undersøkelse av fagets potensial. Teknologiske, samfunnsmessige, humanistiske og kunstneriske aspekter er en del av disse undersøkelsene.
Studentene blir presentert for ulike perspektiver og metoder som sammen gir et bredt tilfang av verktøy for utvikling av sirkulær arkitektur.
Innholdselementer vil være:
- Gjenbruk og reparasjon av bygninger og komponenter. Metoder, håndverk og ressurser.
- Transformasjon av bygninger. Tilstandsvurdering og transformasjonskapasitet, vurdering av mulig program og konstruksjonskapasitet.
- Sirkulær ressursforvaltning og arkitektonisk formgiving. Skapende prosesser, endringsdyktighet og egnethet for gjenbruk, økologi, estetikk og tektonikk.
- Arkitektens rolle som samfunnsaktør i et sirkulært produksjonssystem. Miljøvurderinger, industrielle og håndverksmessige materialsykluser, nye lavteknologiske materialer og løsninger.
- Livsyklus av sirkulære bygninger og nabolag: Energiberegninger og energitiltak i nye og eksisterende bygninger, muligheter for gjenbruk og bruk av lavutslippsmaterialer. Utslippsvurderinger, livssyklusanalyser, lavutslippsmaterialer og kreative sirkulære løsninger utover materialvalg og energibehov.
På bakgrunn av en felles introduksjon av temaet sirkulær arkitektur, formulerer hver student sin egen oppgave eller velger en oppgave knyttet til sitt valgte fordypningsområde. Noen vil arbeide med problemstillinger i en gruppe, mens andre velger individuelle problemstillinger og arbeidsmåter.
Semesteret består av tre faser:
1. Felles oppstart, der studentene får en innføring i alle kunnskapsemnene som er knyttet til fordypningsområdene. Kunnskapsemnene vil være forskjellig organisert, der noen er langsgående og noen undervises i bolker.
2. Prosjekteringsfase med en felles midtsemestergjennomgang.
3. Felles avsluttende utstilling, gjennomganger og læringsrefleksjon.
Sirkulærstudio - Materialer (VÅR)
Emnet undersøker hvordan sirkulær bruk av bygningselementer og materialer kan danne grunnlaget for arkitekturprosjektering. Det legge stor vekt på å forstå materialegenskaper, prosesser, ombruk, gjenbruk og utvikling av sirkulære løsninger i praksis. Studentene skal undersøke mulighetene i sirkulære elementer og materialer i møte med eksisterende bygninger og bygningselementer. I emnet Sirkulærstudio - Materialer kan studentene velge å fordype seg i ett av 4 områder:
Transformasjon
Studentene skal transformere en eksisterende bygning som ikke er i bruk lengre. Hovedfokuset er gjenbruk og funksjonell tilpasning av bygninger fra 1900-tallet, som et viktig bidrag for å hindre riving og økende avfall. Historiske, arkitektoniske, konstruktive og funksjonelle verdier vil bli analysert og gi et rammeverk for valg av fremtidige konsepter. Nye energisystemer, bevissthet om materialressurser og relevante miljøkrav vil være en viktig del av diskusjonen. Forståelse av eksisterende bygninger og muligheten for meningsfulle inngrep krever inngående kunnskap om materialer og konstruksjoner. Dette vil bli undervist gjennom feltarbeid, arkivforskning, selvstudium og veiledet undervisning på tegnesal med forelesninger. Kunnskapsemnet AAR4811 Bygningsanalyse, undervises i de første 6 ukene og danner en basis for resten av semesteret. Kursspråket er norsk.
Design i kontekst
Studentene vil undersøke det sirkulære samspillet mellom arkitektur og omgivelser gjennom en intensiv design og bygge- prosess, med fokus på gjenbruk av bygningsmaterialer. Samarbeidsmetoder, beslutningstaking og planlegging står sentralt i å navigere komplekse utfordringer og i utforskingen av hvordan gjenbruksmaterialer kan bli integrert i nye design prosesser og bygde prosjekter. Læringen er organisert rundt en eller flere intensive workshoper, hver på omtrent 7-14 dager. Disse kulminerer i byggingen av en full-skala bærekraftig trekonstruksjon på stedet. Disse aktivitetene kan innebære frivillige ekskursjoner. Tilknyttet kunnskapsemne er AAR4863 Design in Context - Workshop. Merk at studenter som har tatt prosjektemnet AAR4528 Design i kontekst med tilhørende kunnskapsemne AAR4863 Design in Context - Workshop på høsten ikke kan velge fordypningsområdet Design in Context.
Eksperimentell praksis
Eksperimentell praksis handler om bærekraftig arkitektur som en kontinuerlig og felles prosess av åpne spørsmål og undersøkende tilpasning, ikke om bygningen som et objekt eller ferdig sluttprodukt. Dette gjør vi gjennom å lære av hverandre, av andre fagområder og gjennom eksperimentelle praksiser som åpner for uavsluttede prosesser av samskaping og samtenking. Læringen skjer gjennom å vokse av og med omgivelsesene, samt gjennom å søke materialer, naturlige eller gjenbrukbare, som vokser eller er funnet i umiddelbar nærhet. Tilknyttet kunnskapsemne er AAR4698 Eksperimentell praksis. I Eksperimentell praksis er det å være sammen det grunnleggende formgivningsredskap og opererer som en interaktiv loop av kreativitet. Slik blir også formgivingen et redskap i å forme felleskap.
Utslipp som designdrivere
Studentene vil ta et livssyklusperspektiv på sirkularitet, i samarbeid med ingeniørstudenter og studentene i bærekraftig arkitektur (MSSUSARC). I det koordinerte teorikurset (AAR 4817 Utslipp som designdrivere) vil studentene få en innføring i livssyklustenkning, sirkularitet og ressurseffektivitet, og de relaterte metodene livssyklusanalyse (LCA), livssykluskostnadsberegning (LCC) og sosial LCA. Studentene vil anvende denne kunnskapen i designprosessen for et adaptivt gjenbruksprosjekt, og sammenligne livsløpsutslipp av klimagasser og andre miljøindikatorer for ulike designløsninger og materialvalg for å støtte designbeslutninger.
Vær oppmerksom på at hvis færre studenter enn forutsatt søker emnet, kan ett eller flere av de tematiske fordypningsområdene bli slått sammen.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
• Studenten har en breddekunnskap om sirkulær arkitektur, der ressursforvaltning står sentralt. Studenten har kunnskap om materialers egenskaper, og forstår hvordan brukte materialer kan brukes slik at deres egenskaper utnyttes.
• Studenten har innsikt i muligheter og utfordringer ved gjenbruk av byggematerialer og kan anvende kunnskapen i en arkitektonisk og samfunnsmessig sammenheng.
FERDIGHETER
• Studenten er i stand til å diskutere og utvikle konkrete løsninger med eksisterende, brukte materialer til ny bruk.
• Studenten har evne til å håndtere materialflyt og materialtilgang som innebærer stor grad av uforutsigbarhet, usikkerhet og forutsetninger som stadig endres.
• Studenten er i stand til å overføre teoretiske perspektiver om sirkulær ressursforvaltning til konkrete materialvalg, og avstemme forslag til formgivning med materialtilgang, slik at materialenes egenskaper utnyttes.
• Studenten er i stand til å vurdere eksisterende materialers gjenbrukspotensiale konstruktivt, bruksmessig og formmessig.
GENERELL KOMPETANSE
• Studenten kan formidle eget arkitektfaglig arbeid på et profesjonelt nivå, både i en praktisk og akademisk sammenheng.
• Studenten tar selvstendig ansvar for egen læring og faglige utvikling og kan anvende sin kunnskap innenfor rammen av arkitekturfaget generelt og sirkulær arkitektur-feltet spesielt.
• Studenten kan reflektere kritisk over utøvelsen av faget, og gi bidrag ut fra etiske problemstillinger.
• Studenten forstår hvordan ressursbruk i byggevirksomhet forholder seg til miljø og klima, og rollen arkitekten kan spille i formgiving av en bærekraftig arkitektur.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet tilbyr en bred palett av læringsformer, fra teori-forelesninger, seminarer, faglitteratur, deltagelse i forskningprosjekter, hands-on feltarbeid og individuell veiledning til arbeidsmøter med eksterne samarbeidsparter. Fokuset er på studentaktive læringsformer der samarbeid, tilstedeværelse samt ansvar for og refleksjon over egen læring står sentralt.
Hver enkelt student har ansvar for å bidra til et aktivt og godt læringsmiljø, noe som forutsetter tilstedeværelse og engasjert deltakelse i faglige samlinger og arbeid på tegnesalen.
Det kan arrangeres både felles og individuelle ekskursjoner til relevante steder i nærområde. Disse er frivillige, men er nært knyttet til det faglige arbeidet og anbefales derfor sterkt å delta på.
Lærerteamet er en ressurs for alle, men vil ta spesielt ansvar for eget fordypningsområde. I gjennomføringen av emnet er studenter og lærere i en felles læringssituasjon.
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov
Mer om vurdering
Vurderingen i emnet gjennomføres som mappevurdering med justerende muntlig. Mappens krav til innhold skal komme frem av den gjeldende oppgavebeskrivelsen. Mappeinnholdet leveres samlet til sensurering innen den oppgitte fristen. Ved justerende muntlig eksamen skal studenten gjennomføre en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet for sensor.
Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Kursmateriell
Faglige tekster i pdf-format samt anbefalte bøker. Ved inntak vil studenten bli informert om nødvendig og anbefalt utstyr og verktøy som kreves for å gjennomføre emnet
Fagområder
- Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Anne Sigrid Nordby
- Disha Arora
- Eva Patricia Schneider-Marin
- Nora Linnea Ådnanes
- Pasi Olav Aalto
- Per Bue Berntsen
- Sami Juhani Rintala
- Thomas Haupt
- Tordis Berstrand