Emne - Klima og bygget form - Design prosjekt - AAR4532
Klima og bygget form - Design prosjekt
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Inne i kurset Climate and Built Forms blir studentene opplært i arkitektonisk utforming av klimatilpassede bygninger som en meningsfull prosess basert på forståelsen av naturmiljøets begrensninger og ressurser.
Teoriforelesninger - innenfor emne AAR4832 - gir kunnskap om klimaanalyse, arkitektonisk utforming av bioklimatiske bygninger, miljøprestasjonsanalyser, energimodellering og bygningstektonikk (opp til passivhusstandarder).
Til de fleste forelesninger tilsvarer et laboratorium i emnet AAR4532 der studentene utvikler sine evner innen datamaskinbasert energimodellering (ved bruk av simuleringsverktøy). Noen få testing av analoge verktøy i designstudioet gjør det også mulig å teste fysiske modeller i forhold til ulike sol- og vindforhold. Studentene er derfor i stand til å definere innovative designprosesser hvor bruk av analoge og digitale verktøy kan tilpasses for utvikling av spesifikke byggekonsepter.
Hovedfokus for kurset er miljøprestasjonen til klimatilpasningsbygg og deres evne til passivt å skape komfortable indre forhold. Altså energi.
Dette designkurset bygger på og er knyttet til det samme semesteret som tilbyr AAR4832 som er en forutsetning for dette kurset.
Designprosessen gir studenten mulighet til å integrere designferdigheter, vitenskapelig kunnskap og kritisk refleksjon.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Designprosess, kontekstuell analyse, klimaanalyse, bygningsmorfologi, miljøprogrammering, passive solvarmesystemer, naturlig ventilasjonsstrategier, grunnleggende om dagslys, tektonikkdetaljering, grønne bygningskonsepter.
Ferdigheter:
Design av klimatilpasningsbygg innenfor en bredere kontekstuell respons, kontroll over programvare og simuleringsverktøy for analyse av klimadata, miljøytelse og energimodellering, identifisere passive strategier gjennom bruk av bygge bioklimatiske diagrammer, optimalisere bygningsform og konstruksjon for miljøytelse. Utvikle en integrert designprosess. Rapportskriving og presentasjon. Arbeider selvstendig og i grupper.
Generell kompetanse: bioklimatisk design
Læringsformer og aktiviteter
Kurset er strukturert som en sekvens av pedagogiske moduler som inkluderer en teoridel hvor studentene introduseres til et spesifikt problem knyttet til klimatilpasning av bygningen og deretter en lab der studentene skal løse et spesifikt problem med en gjennomtenkt bruk av både analoge og digitale verktøy for bioklimatisk design.
Læringsaktiviteter inkluderer:
Forelesninger, presentasjoner, bruk av digitale og analoge verktøy for miljøprestasjonsanalyser. Designstudioveiledning, muntlige prosjektpresentasjoner og diskusjoner med lærere, eksterne fagpersoner og klassekamerater.
Ekskursjoner kan arrangeres som en del av undervisningen i emnet. Emneleder vil informere studentene om ekskursjonen er obligatorisk eller valgfri ved semesterstart. Obligatoriske ekskursjoner vil være gratis for alle studenter. Studenter som deltar på valgfrie ekskursjoner må regne med å betale en liten del av utgiftene. For studenter som ikke deltar på valgfrie ekskursjoner vil det bli tilbudt et alternativ.
Studiobasert læring:
Studentene forventes å være fysisk tilstede og tilgjengelig for gruppen i mesteparten av "dagarbeidstiden" når foreskrevet.
Dette kurset tilbys internasjonale masterstudenter og undervisningsspråk er engelsk.
Mer om vurdering
Evaluering av Designkurset i Klima og bygde former er basert på et kart der elevene samler tre ulike oppgaver. Alle tre oppgavene utvikles i grupper og evalueres etter følgende kriterier:
Oppgave 1 (20%):
- En kort rapport som beskriver eksperimenter utført under den intensive designworkshopen, Rapporten gir bevis på hvordan aktiviteter støtter forståelsen av bioklimatiske design-prosesser og forholdet mellom klima og bygde former.
- Studentene skal i rapporten inkludere resultater av analyser utført ved bruk av analoge og digitale modeller gjennom diagrammer og bilder.
- En rapport som beskriver designprosessen og innsatsen viet for å optimalisere prosjektets miljøytelse mot energieffektivitet.
- Studentene bør gi bevis på en systematisk innsats, gjennom hele semesteret, for å integrere bekymringer knyttet til bygningens passive miljøytelse med arkitekturen.
- Fokus i evalueringen av rapporten legges på de utførte analysene med særlig innsikt i deres forsvarlighet, relevans for prosjektutviklingen og kompleksitet.
Oppgave 2 (20%):
- En rapport som beskriver designprosessen og innsatsen viet for å optimalisere prosjektets miljøytelse mot energieffektivitet. Studentene bør gi bevis på en systematisk innsats, gjennom hele semesteret, for å integrere bekymringer knyttet til bygningens passive miljøytelse med arkitekturen. Fokus i evalueringen av rapporten legges på de utførte analysene med særlig innsikt i deres forsvarlighet, relevans for prosjektutviklingen og kompleksitet.
Oppgave 3 (60%):
- I de arkitektoniske designprosjektene skal studentene vise evne til å oversette resultatet av numeriske analyser utført i rapporten og prosjekter preget av høye arkitektoniske kvaliteter.
- Resultater av miljøprestasjonsanalyser må derfor kompromitteres med funksjonelle og strukturelle krav til bygningen.
- Fokus i evalueringen vil bli satt på den arkitektoniske kvaliteten på prosjektet og dets sammenheng med utførte analyser.
Det kreves at alle medlemmene i gruppen bidrar likt til utviklingen av oppgavene.
Når det ikke er tilfelle, blir studentene bedt om å rapportere problemet allerede etter første oppgave.
Læreren har rett til å omorganisere grupper når forholdene hindrer en riktig utvikling av undervisnings- og læringsaktiviteter.
Dersom mappevurderingen ikke blir bestått eller forbedret, må studenten levere hele mappen på nytt. Det er kun ved gyldig fravær at mappen kan leveres som utsatt eksamen, jfr. studieforskriften § 5-6 Disse skal presenteres i neste eksamen.
Studentene må be om begrunnelse/klage på individuelt grunnlag.
Eventuelt nytt resultat gjelder kun den studenten som har sendt inn en klage.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Sustainable Architecture (MSSUSARC)
Anbefalte forkunnskaper
Arkitektonisk design, bygningskonstruksjon og bygningsfysikk.
Forkunnskapskrav
Gjennomført kurs i bygningsfysikk og minst 30 stp i arkitektonisk design eller kunnskap knyttet til bygningskonstruksjon for ingeniører.
Kurset kjøres i kombinasjon med AAR4832 og koordineres med AAR4833.
Kursmateriell
- S. Szokolay, Introduction to architectural science. The Basis of Sustainable Design
- R. Lechner, Heating, Coling, Lighting. Sustainable design methods for architects
- T. Dahl, Climate and architecture
- V. Olgyay, Design with Climate
Fagområder
- Byggekunst, historie og teknologi
- Byforming og planlegging
- Arkitekturteori og -metode
- Arkitektur