Hva lærer jeg

Interaksjonsdesign - bachelor

Hva lærer du?

To studenter i datalab, den ene peker på skjermen til den andre
Foto: Amanda Jørgine Haug/NTNU

Hvordan samhandler mennesker med digitale produkter, systemer og tjenester?

På studiet i interaksjonsdesign lærer du å bruke intuitive, brukervennlige og engasjerende virkemidler for å gjøre nettopp denne samhandlingen bedre.

Med fokus på brukerbehov, innovasjon, bærekraft og samfunnsnytte, skal du utforme løsninger for mennesker og samfunn.

Se her hva avgangsstudentene laget i 2025

Under Læringsutbytte kan du lese mer om hva du lærer.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter endt utdanning har kandidaten tilegnet seg en bred og anvendelig designfaglig kompetanse innen interaksjonsdesign. Dette inkluderer teoretisk fagkunnskap, praktiske og tekniske ferdigheter innen design- og evalueringsmetodikk, evne til å kunne arbeide analytisk, kritisk og konseptuelt, både i tverrfaglig samarbeid og innen eget fagfelt.


Kandidaten …

  • har opparbeidet seg god forståelse for og kunnskap om brukersentrert design- og evalueringsmetodikk
  • har forståelse for prinsipper innenfor informasjonsarkitektur, designsystemer og design av navigasjonsløsninger for ulike digitale medier
  • har kunnskap om hva det innebærer å utforme universelt utformede løsninger
  • har evnen til å forstå kommunikasjonsutfordringer og løsninger og ha utviklet evnen til å ta hensyn til ulike menneskers og kulturers perspektiver og behov
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan form, typografi, komposisjon og farge samspiller i et brukergrensesnitt og hvordan disse elementene kan brukes på en hensiktsmessig måte i visuell kommunikasjon
  • forstår grunnprinsippene for webkoding, derunder responsivt design og skillet mellom koding av struktur og utseende
  • behersker teori og prosesser innenfor entreprenørskap
  • har kunnskap om innholdet i sentrale normative etiske teorier, kjenne til hvordan bedrifter kan tilskrives moralsk ansvar og sikres legitimitet, og ulike prinsipper for samfunnsansvar, bærekraft og etisk behandling av mennesker i en designprosess
  • har kunnskap om tidens etiske problemer knyttet til rettferdighet, miljø og teknologisk utvikling
  • har kjennskap til forsknings-, utviklingsarbeid og innovasjon i kreative prosesser

Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan gjennomføre brukersentrerte designprosesser og kunne velge riktig metode i en gitt situasjon i en designprosess, samt ta beslutninger på bakgrunn av innhentede data
  • kan velge og anvende ulik designmetodikk for digitale systemer og benytte seg av ulike design- og evalueringsmetoder i designprosessen
  • kan lage ulike former for skisser, modeller og prototyper tilpasset ulike behov for både fysiske og digitale omgivelser, basert på prinsipper for menneskesentrert og inkluderende design
  • kan utvikle front-end markup og kode for å utvikle responsive nettsider og mobile webapplikasjoner for nettbrett og mobil, samt for å styre enkle interaktive systemer
  • kan visualisere informasjon og lage presentasjonsmateriell med bruk av ulike grafiske verktøy, prinsipper og metoder som er egnet i formidling eller historiefortelling
  • kan beherske enkle verktøy som er brukt innen kreativ idéutvikling og innovative idéprosesser

Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan jobbe reflektert i forhold til egen yrkesutøvelse, selvstendig og i team, og i den sammenheng hensynta juridiske og etiske problemstillinger
  • er i stand til å presentere teorier, problemstillinger og løsninger innen egen fagdisiplin, både muntlig, skriftlig og visuelt