Hva lærer jeg

Shipping management - bachelor

Hva lærer du?

To studenter studerer skipsmodeller i glassmonter
Geir Mogen/NTNU

Du utdannes til å kunne bli leder i en bransje med miljømessige, etiske, faglige, praktiske og menneskelige utfordringer. Studiet forbereder deg på de problemstillinger bransjen står over for i sin daglige drift.

Det legges stor vekt på: 

  • Juridiske spørsmål (sjørett, sjøforsikring og avtalerett) 
  • Prosjektledelse
  • Operativ ledelse (HMS, risikohåndtering, sjø og havneoperasjoner m.m.)
  • Maritimt innkjøp og logistikk
  • Økonomifag
  • Ledelse og Human Resource Management (HRM)
  • Internasjonal handel og økonomi
  • Digital shipping

Digital kompetanse

Digitale løsninger blir mer og mer viktig innenfor shipping og maritim bransje, og studiet vil gi deg innblikk i de siste digitale teknologiene som big data, fjernovervåkning, integrerte kontrollsystem og satellittkommunikasjon. Du lærer hva dette er og hvordan det brukes innen shipping.

Studiet vil gi deg et godt utgangspunkt for å anskaffe digitale løsninger og styre bruken av disse i maritime virksomheter

Vanlige bruksområder vil være både innenfor driftsrelaterte problemstillinger og innen forretningsutvikling og teknologisk innovasjon.

Den grunnleggende forståelsen som oppnås gjennom studiet gir deg innsikt i hvordan digital verktøy brukes til å oppnå effektiv drift og hvordan nye løsninger kan tas i bruk for å bedre konkurranseevnen til en bedrift innen maritime bransje.


Hvorfor velge dette studiet?

Shipping er en internasjonal bransje med mange muligheter. Det er et stort behov for arbeidskraft med høy kompetanse innen den maritime næringen. Shipping management er en fleksibel utdanning hvor du kan få en karriere i mange ulike typer bransjer, også utenom den tradisjonelle shippingnæringen.

Studentene skal kunne bli fremtidige ledere i en bransje med store miljømessige, etiske, faglige, praktiske og menneskelige utfordringer. Studiet forbereder deg på de problemstillinger som verft, utstyrsprodusenter og offshorebaser står over for i sin daglige drift.

Shipping management passer også godt for erfarne dekksoffiserer som ønsker å kvalifisere seg til arbeid på land, eller føler behov for å fylle på sin faglige kompetanse for å løse de stadig mer krevende arbeidsoppgavene ombord.


Samarbeid med den maritime næringen

Norge har vært en hovedaktør innen skipsfart i 150 år. Fordi vi har vært ledende på havet, har vi utviklet en betydelig kompetanse på hele det maritime området. Nærmere 110.000 mennesker jobber i dag i de maritime næringer, og sytti prosent av verdiskapningen i Norge kommer fra havet.

Møre og Romsdal er i dag en av verdens fremste maritime klynger med rederi, verft og utstyrsprodusenter. NTNU i Ålesund har et tett samarbeid med den maritime næringen, er en sentral aktør i den maritime klynga og er også en del av Global Centre of Expertise (GCE).

Skipsfarten er en av de få virkelige internasjonale næringer. Med rederiene som krevende kunder og internasjonale døråpnere, har den landbaserte maritime industrien fått mulighet til å utvikle seg. 

Studiet er derfor bygd opp gjennom et nært samarbeid med rederiene, forskningsinstitusjoner, utstyrsprodusenter, verft, virksomheter innen skipsmegling, forsikring, klassifikasjon og offshore/olje relaterte aktiviteter. 


FNs bærekraftsmål

Skipsfarten står overfor en grønn revolusjon, hvor norsk maritim næring er ledende. På Shipping management får du innsikt i moderne og miljøvennlig rederidrift.

      

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Læringsutbytte Kunnskap:

  • om aktuelle nasjonale og internasjonale regler og forskrifter og andre rammebetingelser som gjelder for virksomheten.
  • ha bred kunnskapinnen ledelse, logistikk og andre sentrale temaer, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet.
  • om sjøtransportens lokale og globale utvikling av maritim teknologi og ha kjennskap til samfunnsmessige-, miljømessige-, sikkerhetsmessige-, etiske og økonomiske konsekvenser av maritim virksomhet.
  • om relevante forskningsutfordringer innen eget fagområde, samt vitenskapelig metodikk og arbeidsmåter innen fagområdet shipping og logistikk.
  • til å kunne holde seg faglig oppdatert, både gjennom litteratursøk, kontakt med fagmiljøer og revisjon av egen praksis.

Ferdigheter

Læringsutbytte Ferdigheter:

  • anvende grunnleggende teorier for å organisere og styre prosjekter og logistikkutfordringer i en internasjonal maritim virksomhet.
  • til å benytte metoder og teorier som danner grunnlag for lokal og global maritim virksomhet, inkludert sikker og effektiv operasjon av skip, og bidra til både analytisk, strukturert og målrettet og innovativt arbeid.
  • innen operasjonell ledelse, og må kunne arbeide både selvstendig og i team. Kandidatene må også kunne arbeide innenfor flerkulturelle grupper.
  • til å kunne forholde seg kritisk til, bruke og henvise til relevant informasjon, litteratur, fagstoff og relevant forskning, framstille og drøfte dette slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
  • til å kunne bidra til nytenking og innovasjon ved utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og løsninger.


Generell kompetanse

Læringsutbytte - Kompetanse:

  • er bevisst miljømessige, etiske og økonomiske konsekvenser av maritim virksomhet i et lokalt og globalt livsløpsperspektiv og evner å realisere den kunnskapen gjennom sitt fremtidige yrkesliv.
  • til å formidle fagkunnskap innen ledelese og styring av maritime operasjoner, shipping og logistikk til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk og evner å bidra i samfunnsdebatt for å synliggjøre den maritime næringens betydning og konsekvenser for samfunnet.
  • til å ha et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter, har respekt for andre fagområder og fagpersoner, kan bidra i tverrfaglig arbeid og kan tilpasse egen faglig utøvelse og teamegenskaper til den aktuelle arbeidssituasjon og -forhold
  • til å delta aktivt i faglige diskusjoner og evner å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis.