RETAIN: Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway

RETAIN: Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway

Unge skolebarn sitter og tegner, med læreren lent over pulten
Illustrasjonsbilde: Colourbox.dk.

RETAIN-prosjektet (Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway) er rettet mot å forstå og adressere utfordringer i læreryrket i Norge.

I dag står Norge, liksom andre nordiske land, overfor bekymringer om en mulig lærermangel. Dette skyldes delvis at studenter slutter i lærerutdanningen, at nyutdannede velger å ikke jobbe som lærere, og at en betydelig andel av nye lærere slutter i løpet av de fem første årene. Tilgangen på lærere varierer også sterkt mellom ulike områder, særlig mellom by og landsbygd, noe som gjør det vanskelig å sikre likeverdig utdanning av god kvalitet i hele landet.

Om prosjektet

Foto: Colourbox.dk.

Formålet med RETAIN-prosjektet er å finne ut hva som får lærere til å bli i yrket, og hvordan nasjonal politikk kan tilpasses for å bedre kunne møte lærernes preferanser, slik at flere blir værende. I stedet for å kun se på hvorfor lærere slutter, fokuserer RETAIN spesifikt på faktorer som bidrar til at de blir.

Prosjektet bruker en tredelt forskningsmetode:

  1. En Delphi-studie som involverer eksperter og sentrale aktører, som lærere og politikere, for å enes om de viktigste jobbegenskapene som påvirker om en lærer blir værende.
  2. En Discrete Choice Experiment (DCE)-undersøkelse som hjelper til med å måle hvor viktige disse egenskapene er i forhold til hverandre, og hva lærere er villige til å bytte (for eksempel lønn mot arbeidsmengde eller støtte) for å forbli i yrket.
  3. Intervjuer med lærere for å få en dypere forståelse av deres erfaringer og se hvor godt dagens nasjonale politikk møter deres faktiske behov.

Målet med RETAIN-prosjektet er å gi skolene mer kunnskap om hvordan de kan skape støttende arbeidsmiljø som oppmuntrer lærere til å bli i yrket. RETAIN vil bidra til å utvikle evidensbaserte strategier og politikk for å beholde kvalifiserte lærere, noe som kan resultere i bedre utdanningsresultater.