Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Sigrid Slettebakk Berge

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Sigrid Slettebakk Berge

Professor i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

sigrid.s.berge@ntnu.no
+4792427830 Akrinn, G529, Kalvskinnet, Gunnerusgt 1
Om Publikasjoner

Om

Sigrid Slettebakk Berge arbeider på ILU/Institutt for lærerutdanning, i seksjon for pedagogikk. Hun underviser på ulike emner innen pedagogikk og spesialpedagogikk. 

Berge har lang erfaring innen det hørselfaglige fagfeltet, særlig innen tegnspråk og tolkeområdet. Hun har arbeidet som avdelingsleder på Tiller videregående skole, med fokus på organisering av Knutepunktskolen for hørselshemmede elever. Hun har vært førsteamanuensis på Tegnspråk og tolkeutdanningen med fokus på undervisning og forskning innen profesjonskunnskap, kommunikasjon og tolking. Hun har også vært ansatt på NAV Hjelpemiddelsentralen som tolk for døve, døvblitte og døvblinde med oppdrag innen helse, utdanning, arbeid og private gjøremål.

Berges forskningsprosjekter har vært etnografiske studier av tolkede samtalesituasjoner. Gjennom intervjuer, observasjoner og videoopptak har hun utført multimodale analyser for å studere deltakernes samhandling. Målet er å beskrive hvordan de opptrer ovenfor hverandre, bruker ulike artefakter for å danne mening, og utøver ulike yrkesroller. Konteksten for studiene har vært inkluderte klasserom mellom døve og hørende elever i videregående skole, et formelt styremøte i en forening for døvblinde personer, og tolking av en forelesning med TSS/tegn som støtte for munnavlesning for en hørselshemmet student på høyere utdanningstrinn.

Prosjektet hun arbeider med nå ønsker å belyse undervisningstilbudet for døve og hørselshemmede elever i Norge, og i de andre Nordiske landene. Gjennom observasjon og intervju med lærere og ledelsen utforskes praksiser og tanker omkring inkludering, deltakelse, profesjonsutøvelse, samarbeid og ansvarsfordeling.

Hun har også et prosjekt om 'fremtidens skolebygg' og  utforsker sammenhenger mellom det fysiske læringsmiljøet og endringer i lærernes undervisning og elevenes opplevelse av skoletrivsel og inkludering.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2017

  • Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk. (2017) Sign language interpreters' use of haptic signs in interpreted meetings with deafblind persons. Journal of Pragmatics
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Thomassen, Gøril. (2016) Visual Access in Interpreter-Mediated Learning Situations for Deaf and Hard-of-Hearing High-School Students Where an Artifact Is in Use. Journal of Deaf Studies and Deaf Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2016) Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett. NTNU
    Doktorgradsavhandling

2015

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn. (2015) Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter. Society, Health & Vulnerability
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2014) Social and private speech in an interpreted meeting of deafblind persons. Interpreting
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2013) Coordinating the chain of utterances: An analysis of communicative flow and turn taking in an interpreted group dialogue for deaf-blind persons. Sign Language Studies
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2012) Koordinering av turtaking i en tolkemediert gruppesamtale mellom døvblinde samtalepartnere. Sosiologisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk. (2011) Tolketjenesten: Avgjørende for døvblindes deltakelse. Fontene forskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Erlenkamp, Sonja; Berge, Sigrid Slettebakk; Grande, Trine; Mjøen, Odd Morten; Raanes, Eli; Amundsen, Guri. (2011) Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme. St. Jerome Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2009) Kunnskapsoppbygging gjennom bruk av video og dialoggrupper i forskning på praksis. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2008) Rapport fra konferansen: TSS: Tolking med tegn-som-støtte : 1. april 2008. Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning
    Rapport

2003

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Karlsdottir, Ragnheidur. (2003) Tegnspråktolkens handlinger. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (14)
    Fagbok
  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2003) Undersøkelse av knutepunktskoler for hørselshemmede. HiST ALT (5)
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk. (2017) Sign language interpreters' use of haptic signs in interpreted meetings with deafblind persons. Journal of Pragmatics
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Thomassen, Gøril. (2016) Visual Access in Interpreter-Mediated Learning Situations for Deaf and Hard-of-Hearing High-School Students Where an Artifact Is in Use. Journal of Deaf Studies and Deaf Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn. (2015) Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter. Society, Health & Vulnerability
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2014) Social and private speech in an interpreted meeting of deafblind persons. Interpreting
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2013) Coordinating the chain of utterances: An analysis of communicative flow and turn taking in an interpreted group dialogue for deaf-blind persons. Sign Language Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2012) Koordinering av turtaking i en tolkemediert gruppesamtale mellom døvblinde samtalepartnere. Sosiologisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk. (2011) Tolketjenesten: Avgjørende for døvblindes deltakelse. Fontene forskning
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Berge, Sigrid Slettebakk; Karlsdottir, Ragnheidur. (2003) Tegnspråktolkens handlinger. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (14)
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Erlenkamp, Sonja; Berge, Sigrid Slettebakk; Grande, Trine; Mjøen, Odd Morten; Raanes, Eli; Amundsen, Guri. (2011) Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme. St. Jerome Publishing
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2009) Kunnskapsoppbygging gjennom bruk av video og dialoggrupper i forskning på praksis. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2016) Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Berge, Sigrid Slettebakk; Raanes, Eli. (2008) Rapport fra konferansen: TSS: Tolking med tegn-som-støtte : 1. april 2008. Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning
    Rapport
  • Berge, Sigrid Slettebakk. (2003) Undersøkelse av knutepunktskoler for hørselshemmede. HiST ALT (5)
    Rapport

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo