Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Campusutvikling

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Campusutvikling Nyheter og aktuelt
  2. 2022
  3. Helgasetr ble prosjektoppgave

Språkvelger

Helgasetr ble prosjektoppgave

×
  • Nyheter og aktuelt
  • Prosjekter
  • Slik jobber vi
  • Bakgrunn
  • Presse
  • Kontakt
MENY

Helgasetr ble prosjektoppgave

Nyheter, 29. november 2022

Helgasetr ble prosjektoppgave

Gjennom denne høsten har 40-50 studenter ved Institutt for bygg- og miljøteknikk jobbet med en prosjektoppgave om Helgasetr. Tilbakemeldingen fra studentene er at det er både spennende og lærerikt å få jobbe med reelle byggeprosjekter. 

Bilde fra byggeplassen 29. november Foto: webkamera/Backe AS 

Skrevet av: Janne S. Almhjell

Befaring, dokumentasjon og presentasjon  
Introduksjonen til prosjektoppgaven de har jobbet med gjennom høsten startet med befaring på byggeplassen i september med påfølgende presentasjon fra entreprenør Backe og Multiconsult. Underlag og dokumentasjon studentene fikk tilgang til, var blant annet kravspesifikasjoner som ligger til grunn i kontrakten med entreprenør, ulike leveranse per fag, digitale filer, reguleringsbestemmelser og kart, samt annen relevant dokumentasjon i forbindelse med byggesak.

Studentenes oppgave var å gjøre bygningsfysiske vurderinger, velge materialer og produkter og lage nye detaljeringer for et nytt og komplekst byggeprosjekt /universitetsbygg. 

12 grupper presenterte sine oppgaver denne dagen. Her fra gruppe 1 og 9.  
Foto: NTNU Campusutvikling  

Viktig med reelle prosjekter 
Bozena Hrynyszyn, førsteamanuensis ved Fakultet for ingeniørvitenskap og Institutt for bygg- og miljøteknikk, og emneansvarlig, understreker at det er særdeles viktig å kunne bruke reelle byggeprosjekter i undervisningen. 

- Helgasetr er et spennende prosjekt, som studentene er så heldige å få anledning til å følge i en reell byggefase. Studentenes tilbakemeldinger er også at det gir en ekstra dimensjon å se bygget med egne øyne, og ikke bare forholde seg til tegninger og digitale simuleringer. Tilbakemeldinger fra studentene er at de håper det blir anledning til flere slike runder, sier Bozena. 

Birk Bjørnstad (fra venstre), Ole Magnus Ryen og Sondre Synnevåg, forteller om arbeidet med prosjektoppgaven om Helgasetr. Video: Anette Bersås/NTNU

 

Vinn - vinn  
- Det er utrolig spennende å se og høre hva studentene har kommet frem til og hvilke løsninger de har valgt. En slik utveksling av idéer og høre hva studentene tenker, gir oss mulighet til å se på løsninger som vi kanskje ikke har tenkt på før, sier Elisabeth Wærnes, forretningsutvikler ved Multiconsult.

- I tillegg var vi så heldig at vi fikk delta når studentene presenterte sine løsninger, og også stille spørsmål. Vi opplevde at de var interesserte i å høre hvorfor løsningene har blitt slik de har blitt, og også utfordret de valgte løsningene, sier Elisabeth, som også veiledet studentgruppene litt i etterkant av hver enkelt presentasjon.  

 

 


NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn