Gruppebilde med medisinstudentene foran bygning.
Her er medisinstudentene i den historiske byen Bakhtapur.

Vi er 13 norske medisinstudenter fra UiO, NTNU, UiB og UiT som har reist til Dhulikhel i Nepal. Her skal vi være i to uker for å lære om det nepalske helsevesenet og problemstillinger tilknyttet global helse.

Dagene består av morgenmøte, visitt og undervisning med lokale professorer og phd-studenter. Ettermiddagen brukes til å se så mye som mulig av nærområdet og omliggende byer.

Alle studentene bor sammen på et gjestehus i byen, her spiser vi felles frokost og middag. Vi har i løpet av kort tid blitt godt kjent, og mange ettermiddagsaktiviteter gjøres i fellesskap.

Den første uken bestod av to dager med pediatri og to dager med indremedisin. Vi har både sett problemstillinger vi ofte ser i Norge, men også de mer ukjente for oss slik som tuberkulose, dengue, tyfoid og revmatisk feber.

Dhulikhel Hospital er et sykehus med over 1300 ansatte. I tillegg til sykehuset har de også 18 Outreach-sentre for å nå de som bor i rurale områder.

Sykehuset er veldig annerledes fra slik vi kjenner sykehus hjemme, det er store saler der mange pasienter ligger sammen og familie er med (de har bla. ansvar for stell av pasienten). Visittene består av overlege, turnuslege og nepalske medisinstudenter, det har tidvis vært over 20 personer per visitt.

Samtidig har de moderne diagnostisk utstyr og personell som dekker de aller fleste spesialiteter (de har nå også fått en nevrokirurg).

Outreach-senter i Salambu til venstre, og transporten ut til Salambu til høyre.

Torsdag dro vi tidlig fra sykehuset for å dra på fellesutflukt til Bhaktapur. En historisk by i Kathmandudalen. Her ble vi guidet av en lokal dame som jobber på Dhulikhel Hospital. Vi fikk se de fire store torgene med tilhørende templer. Guiden viste oss de ulike strøkene og fortalte om kulturhistorien. Dagen ble avsluttet med en koselig fellesmiddag.

Så langt har oppholdet vært lærerikt. Vi gleder oss mye til uke 2 der vi skal ha kirurgi, ortopedi, gyn/obs og være i mottak. I tillegg skal vi ha et 2 dagers besøk på et Outreach-senter i Salambu.

Nærbilde av tre smilende medisinstudenter i bymiljø.

Hilsen fra Hanna (NTNU), Tobine (UiB) og Tomine (UiB).