Torill Moen
Om
Publikasjoner
2024
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Et samlet opplæringstilbud for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Et samlet opplæringstilbud : for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Inkludering og tilpasset opplæring: Grunnleggende Prinsipper for all Opplæring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali;
Sæteren, Anne-Lise.
(2024)
Et Teoretisk Perspektiv på Barns Læring. .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Norozi, Sultana Ali;
Moen, Torill.
(2024)
Oppsummering og Avsluttende Diskusjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Festøy, Anne Randi Fagerlid;
Berg, Karianne;
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Åmot, Ingvild.
(2023)
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Moen, Torill;
Szulevicz, Thomas.
(2022)
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie.
Psykologi i kommunen (PIK)
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi, Sultana Ali;
Moen, Torill.
(2022)
The teacher’s self-constructed approaches to collaborate with newcomer parents in the Norwegian elementary reception class.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats
i ordinær undervisning og i spesialundervisning
.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Szulevicz, Thomas;
Moen, Torill.
(2021)
Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT.
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Lekang, Trond.
(2021)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Oppsummering og avslutning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ogden, Terje;
Moen, Torill.
(2021)
Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2020)
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?.
Psykologi i kommunen (PIK)
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2020)
Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Sølvberg, Astrid Margrethe;
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Tveit, William Arne.
(2019)
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2019)
Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet.
Spesialpedagogikk
Fagartikkel
2018
-
Moen, Torill.
(2018)
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2018)
Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Samuelsen, Anne Sofie;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2018)
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Uthus, Marit;
Moen, Torill;
Sæteren, Anne-Lise;
Kirkvold, Lillian.
(2018)
Spesialundervisning mot nye mål og ny mening.
Adresseavisen
Kronikk
2017
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2017)
De stille barna.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring i en skole for alle.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no
.
Digitale læremidler
-
Moen, Torill.
(2016)
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Fagbok
-
Moen, Torill.
(2016)
Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Det usynlige blir synlig.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Lærer-elevrelasjonen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Norozi, Sultana A.;
Moen, Torill.
(2016)
Research with children.
Mediterranean Journal of Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi A., Sultana;
Moen, Torill.
(2016)
Childhood as a social construction.
Journal of Educational and Social Research
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
Digitale læremidler
2013
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere.
Spesialpedagogikk
Fagartikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
Sosiokulturell teori.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Moen, Torill;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2012)
The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project.
US-China Education Review. A
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2012)
Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner.
Akademika forlag
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Moen, Torill;
Tveit, Arne.
(2012)
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
Akademika forlag
Akademika forlag
Lærebok
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2011)
Communities of development: A new model for R&D work.
Journal of educational change
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill.
(2011)
Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Klasseledelse.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Moen, Torill.
(2010)
Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Moen, Torill.
(2008)
Inclusive educational practice: Results of an empirical study.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2007
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Weidemann, Nina.
(2007)
En historie om inkluderende undervisning.
N.W. Damm & Sønn ASA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2007)
"Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
2006
-
Moen, Torill.
(2006)
Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
"Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse.
Unge Pædagoger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Reflections on the Narrative Research Approach.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Flem, Annlaug;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
An empirical study of how to put inclusive education into practice.
Unipub forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2005)
Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2004
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2004)
Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice.
European Journal of Special Needs Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2003
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Flem, Annlaug Reidun.
(2003)
Inclusive practice: A biographical approach.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
2002
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2002)
The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2001
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2001)
Realiseringen av den inkluderende skole.
Spesialpedagogikk
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Festøy, Anne Randi Fagerlid;
Berg, Karianne;
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Åmot, Ingvild.
(2023)
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Szulevicz, Thomas.
(2022)
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie.
Psykologi i kommunen (PIK)
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi, Sultana Ali;
Moen, Torill.
(2022)
The teacher’s self-constructed approaches to collaborate with newcomer parents in the Norwegian elementary reception class.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Szulevicz, Thomas;
Moen, Torill.
(2021)
Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT.
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2020)
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?.
Psykologi i kommunen (PIK)
Vitenskapelig artikkel
-
Sølvberg, Astrid Margrethe;
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Tveit, William Arne.
(2019)
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2019)
Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet.
Spesialpedagogikk
Fagartikkel
-
Moen, Torill.
(2018)
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Samuelsen, Anne Sofie;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2018)
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Uthus, Marit;
Moen, Torill;
Sæteren, Anne-Lise;
Kirkvold, Lillian.
(2018)
Spesialundervisning mot nye mål og ny mening.
Adresseavisen
Kronikk
-
Norozi, Sultana A.;
Moen, Torill.
(2016)
Research with children.
Mediterranean Journal of Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi A., Sultana;
Moen, Torill.
(2016)
Childhood as a social construction.
Journal of Educational and Social Research
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere.
Spesialpedagogikk
Fagartikkel
-
Moen, Torill;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2012)
The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project.
US-China Education Review. A
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2011)
Communities of development: A new model for R&D work.
Journal of educational change
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2008)
Inclusive educational practice: Results of an empirical study.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2007)
"Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet.
Spesialpedagogikk
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Reflections on the Narrative Research Approach.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2005)
Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2004)
Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice.
European Journal of Special Needs Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Flem, Annlaug Reidun.
(2003)
Inclusive practice: A biographical approach.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2001)
Realiseringen av den inkluderende skole.
Spesialpedagogikk
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Et samlet opplæringstilbud for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Et samlet opplæringstilbud : for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats
i ordinær undervisning og i spesialundervisning
.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2018)
Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Moen, Torill.
(2016)
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Fagbok
-
Moen, Torill;
Tveit, Arne.
(2012)
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
Akademika forlag
Akademika forlag
Lærebok
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali.
(2024)
Inkludering og tilpasset opplæring: Grunnleggende Prinsipper for all Opplæring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Norozi, Sultana Ali;
Sæteren, Anne-Lise.
(2024)
Et Teoretisk Perspektiv på Barns Læring. .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Norozi, Sultana Ali;
Moen, Torill.
(2024)
Oppsummering og Avsluttende Diskusjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Lekang, Trond.
(2021)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Oppsummering og avslutning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ogden, Terje;
Moen, Torill.
(2021)
Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2020)
Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2017)
De stille barna.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring i en skole for alle.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Det usynlige blir synlig.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Lærer-elevrelasjonen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
Sosiokulturell teori.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2012)
Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner.
Akademika forlag
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Klasseledelse.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2010)
Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Weidemann, Nina.
(2007)
En historie om inkluderende undervisning.
N.W. Damm & Sønn ASA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
"Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse.
Unge Pædagoger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Flem, Annlaug;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
An empirical study of how to put inclusive education into practice.
Unipub forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2002)
The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
PRODUKT
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no
.
Digitale læremidler
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2023) Problematferd og tidlig innsats. Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet: Tidlig innsats i en skole for alle? , Oslo 2023-04-24 - 2023-04-24
2022
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2022) Tilpasset opplæring og tidlig innsats: Politiske føringer og praksis i norsk skole. Gemensamma Vägar: Nordisk spesialpedagogisk konferanse. , Umeå 2022-11-01 - 2022-11-02
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2022) Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av «utenfrastyring» - en kvalitativ studie. . Institutt for pedagogikk og livslang læring IPL-konferansen 2022-09-22 -
2019
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Sølvberg, Astrid Margrethe; Rismark, Marit. (2019) The Role of Post-Graduate Education for Educational-Psychological Counsellors' Professional Development. ECER ECER 2019 , Hamburg 2019-09-05 - 2019-09-05
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2019) Individ- og systemrettet arbeid: to sider av samme sak?. DronningMaudsMinne Konferanse , Trondheim 2019-10-29 - 2019-10-30
2018
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Innspill på Ekspertgruppens rapport "inkluderende fellesskap for barn og unge". Utdanningsdirektoratet Høringskonferanse , Hell 2018-06-20 - 2018-06-20
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Respons på Ekspertgruppens rapport. Universitetet i Oslo Konferanse , Oslo 2018-06-01 - 2018-06-01
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Fra 'individ og system' til 'inkludering' som retning for PPTs arbeid?. SEVU PPT Inclusive education in Scotland Leadership Training Program for Managers of Educational Psychology Services , Edinburgh 2018-05-23 - 2018-05-23
2017
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2017) PPT og systemrettet arbeid: noen refleksjoner. SEVU PPT Fagsamling for UH sektoren i SEVU PPT , Oslo 2017-08-15 - 2017-08-15
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2017) Forskning på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT). SEVU PPT Tilbydersamling for aktører i SEVU PPT , Gardermoen 2017-01-26 - 2017-01-26
2016
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2016) Lærer-elevrelasjoner i videregående skole. Aglo vgs Samling for fellesfaglærere i vgs Nord Trøndelag , Stjørdal 2016-02-03 - 2016-02-03
2015
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2015) Inclusive Education in a Math Lesson. EERA (European Educational Research Association) 2015-09-08 - 2015-09-11
2014
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Tveit, Arne; Tislevold, Snefrid; Songedal, Anne-Lise Sæteren; Buseth, Lena; Saur, Ellen. (2014) "Teacher-pupil relationship". NERA 2014 Congress 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2014) Intersubjectivity in the math lesson. NERA konferanse , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
2013
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Tveit, Arne. (2013) Continuing professional development for educational-psychological counsellors: reflection by means of theory. European Educational Research Association (ECER) , Istanbul 2013-09-09 - 2013-09-13
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2013) Etiske dilemmaer i klasseromsforskning. Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet UiO Kurs i forskningsetikk for Ph.d-kandidater ved UiO , Oslo 2013-10-01 -
2012
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2012) Samhandlingsprosjektet: Resultater fra masterstudier. Faglig Løft for PPT Avslutningskonferanse for Samhandlingsprosjektet 2012-08-28 - 2012-08-29
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2012) Forskningsblikk på regional og lokal samhandling. Avslutningskonferanse Faglig Løft for PPT , Trondheim 2012-11-26 - 2012-11-27
2011
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2011) A theoretical framework for inclusive education. ISCAR International Society for Cultural and Activity Resear Paper presentation , Rome 2011-09-05 - 2011-10-10
2010
-
Populærvitenskapelig foredrag
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2010) Det ideologiske fundamentet for spesialpedagogisk praksis. Møller kompetansesenter Samling for masterstudenter i audiopedagogikk , Trondheim 2010-02-19 - 2010-02-19
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2010) Klasseledelse. Trondheim kommune, Lade skole Studiedag for Lade skole , Stiklestad 2010-08-20 - 2010-08-20
2009
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2009) Følelsenes rolle når lærere lærer. FoU i praksis , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2009) The aspect of emotions in teachers' learning processes. Nordic Educational Research Association (NERA) , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2009) The role of emotions in teachers' professional development. European Educational Research Association (ECER) European Educational Research Association (ECER) 2009-09-28 - 2009-09-30
2008
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Steen-Olsen, Tove Herborg; Moen, Torill; Lyngsnes, Kitt; Eikseth, Astrid Grude; Rismark, Marit. (2008) Ladeprosjektet - erfaringer fra et FoU-prosjekt. Fra ord til aksjon , Trondheim 2008-10-22 - 2008-10-23
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2008) "My understanding of these things has expanded" Teachers' knowledge construction in classroom management. CA: University of San Diego International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) 2008-09-08 - 2008-09-13
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2008) Teachers' knowledge construction in classroom management: A story from an action research project. Nordic Educational Research Association (NERA) , Kjøbenhavn 2008-03-06 - 2008-03-08
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2008) Klasse- og læringsledelse: En historie om læreres læring. FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2008) En historie om læreres læring. Trondheim kommune Erfaringskonferanse 2008-10-22 - 2008-10-23
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2008) Et innspill i debatten om etter- og videreutdanning av lærere. Utdanningsforbundet Trøndsk Utdanningspolitisk Konferanse 2008-11-24 - 2008-11-24
2007
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) The power of words. Unexpected input at the launch of an R & D project. Nordic Educational Research (NERA) , Turku 2007-03-15 - 2007-03-17
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) An aspect of a teacher's inclusive educational practice: Seeing the child within the framework of a class. Nordic Cultural and Activity Researchers Conference (ISCAR) Konferanse 2007-07-15 - 2007-07-17
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) Utfordringer og avklaringer ved oppstart av et FoU-prosjekt. FoU i praksis 2007-04-19 - 2007-04-20
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) Læreren som profesjonell aktør: Historier fra skolehverdagen. Statped Lillegården kompetansesenter Fagdag for lærere, rektorer og ansatte i PPT og BFT 2007-03-20 - 2007-03-20
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) Ideologien om inkludering og tilpasset opplæring i et historisk perspektiv. HiST, ALT 1.års lærerstudenter 2007-03-12 - 2007-03-12
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2007) Å skape rom for læring. HiST, ALT GLSM for 1.års lærerstudenter 2007-01-19 - 2007-01-19
2006
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning: Resultater av en empirisk studie. FoU i praksis. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2006-04-24 - 2006-04-25
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning: Resultater av en empirisk studie. HiST ALT, DMMH FoU i praksis , Trondheim 2006-04-24 - 2006-06-25
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring og klasseledelse. Levanger og Verdal kommuner fagsamling for lærere og førskolelærere , Stiklestad 2006-01-02 - 2006-01-02
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring med fokus på klasseledelse. Åfjord kommune Fagsamling for lærere i grunnskolen , Trondheim 2006-03-27 - 2006-03-27
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring i lys av Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Nord-Trøndelag fylkeskommune Fagsamling for lærere i vgs , Levanger 2006-12-05 - 2006-12-05
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning. Trondheim kommune fagsamling for grunnskolelærere , Vikåsen skole 2006-01-26 - 2006-01-26
2005
-
PosterMoen, Torill. (2005) Fasthet og fleksibilitet i et læringsfellesskap. GLSM (Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring) i lærerutdanning , Trondheim 2005-11-07 - 2005-11-08
2002
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun; Flem, Annlaug Reidun. (2002) A sociocultural approach to the study of inclusion. Paper presented at ISCRAT (International Society for Cultural Research and Activity Theroy) , Amsterdam 2002-06-22 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2002) Undervisningsformer. Undervisningsformer. Innlegg på personalseminar, ped.inst. , Trondheim 2002-08-16 -
-
Populærvitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Moen, Torill. (2002) Alternative arbeidsformer og vurderingsformer. Personalseminar, Pedagogisk institutt, NTNU , Selbu Hotell 2002-08-16 -
2001
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Inclusive Practice: A Biographical Perspective. Paper presented at NFPF (Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning) , Stockholm 2001-03-19 -
-
Vitenskapelig foredrag
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2001) Tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring. HiST, avd. for utdanning , Trondheim 2001-01-16 -
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2001) Kvalitativ forskningsmetode. Klasseromsforskning. Kvalitativ forksningsmetode. Klasseromsforskning, NTNU, pedagogisk institutt , NTNU, Trondheim 2001-02-07 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2001) Et inkluderende fellesskap i en skole for alle. Foredrag på studiedag , Furuhaugen skole, Trondheim 2001-01-17 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2001) En skole for alle. Foredrag på studiedag , Kolstad skole, Trondheim 2001-03-07 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2001) Om tilpasset opplæring. Foredrag på seminar , Hjelpetjenesten, Trondheim 2001-01-04 -
2000
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2000) Towards inclusive schools: A study of how a teacher facilitates differentiated instruction. Paper presented at ECER (European Conference on Educational Research) , Eidinburgh 2000-09-23 -
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2000) Kvalitativ forskningsmetode. "Treff" mellom teori og data. "Treff mellom teori og data", NTNU, pedagogisk institutt , NTNU, Trondheim 2000-10-09 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2000) Skolen som et inkluderende fellesskap. Foredrag på studiadag , Hommelvik skole, Trondheim 2000-09-08 -
-
Populærvitenskapelig foredragMoen, Torill. (2000) En skole for alle. Foredrag på studiedag , Nidarvoll skole, Trondheim 2000-11-17 -