Emne - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet - PED3045
Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet bygger på og viderefører kunnskap og teori fra PED 3041 eller tilsvarende.
Emnet gir en oversikt over forskningsbasert kunnskap og teorier knyttet til sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet i grunnskole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), herunder identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp. Et gjennomgående tema er en helhetlig forståelse for barn og unges behov for spesialpedagogisk hjelp, der både individuelle og sosial kontekstuelle forhold vektlegges. Videre gis studentene mulighet til å reflektere selvstendig og kritisk omkring støttesystemets bidrag til inkludering, med fokus på muligheter og barrierer både på samfunns-, skole- og elevnivå. Sentrale tema er inkluderende læringsmiljøer, elever som møter ulike læringsutfordringer samt forvaltning og sakkyndighet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene:
- har forskningsbasert og teoretisk kunnskap om sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
- har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om elever som møter ulike læringsutfordringer i skolen
- har kunnskap om læringsmiljø, og læringsmiljøets betydning for elevers læring og utvikling
- har kunnskap om den juridiske, forvaltningsmessige siden av det spesialpedagogiske praksisfeltet, herunder sakkyndighetsarbeid
Ferdigheter
Studentene:
- kan med bakgrunn forskningsbasert og teoretisk kunnskap reflektere selvstendig og kritisk om identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp
- kan med bakgrunn forskningsbasert og teoretisk kunnskap formidle og dele refleksjoner med andre om identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp
- kan på bakgrunn av helhetlig spesialpedagogisk perspektiv velge, formulere, undersøke, analysere og vurdere spesialpedagogiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studentene:
- kan reflektere selvstendig og kritisk omkring støttesystemets bidrag til inkludering, med fokus på muligheter og barrierer både på samfunns-, skole- og elevnivå.
- kan i samarbeid med andre bidra til utvikling av inkluderende læringsmiljøer for elever som møter ulike læringsutfordringer
- kan begrunne valg for sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet med utgangspunkt forskningsbasert kunnskap og teori innenfor det spesialpedagogiske feltet
- kan identifisere og reflektere over juridiske og etiske problemstillinger i forbindelse med forvaltning og sakkyndighet.
Læringsformer og aktiviteter
Inntil 10 timer undervisning pr. uke.
Emnets tema formidles gjennom dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid.
Tre ukers observasjonspraksis i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT/BFT).
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger
- 80% obligatorisk oppmøte på praksis
Mer om vurdering
(informasjonen kan bli endret frem til 15. juni)
Semesteroppgave bestående av to bidrag der ett er individuelt og ett er gruppebasert.
Obligatoriske aktiviteter
80 % deltakelse i forelesningene.
80 % oppmøte i praksis
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.
Kursmateriell
Pensum på ca. 1500 sider.
Fagområder
- Pedagogikk
- Spesialpedagogikk