course-details-portlet

PED3045

Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet

Studiepoeng 30
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering , Semesteroppgave (mappe)

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet bygger på og viderefører kunnskap og teori fra PED 3041 eller tilsvarende.

Emnet gir en oversikt over forskningsbasert kunnskap og teorier knyttet til sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet i grunnskole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), herunder identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp. Et gjennomgående tema er en helhetlig forståelse for barn og unges behov for spesialpedagogisk hjelp, der både individuelle og sosial kontekstuelle forhold vektlegges. Videre gis studentene mulighet til å reflektere selvstendig og kritisk omkring støttesystemets bidrag til inkludering, med fokus på muligheter og barrierer både på samfunns-, skole- og elevnivå. Sentrale tema er inkluderende læringsmiljøer, elever som møter ulike læringsutfordringer samt forvaltning og sakkyndighet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene:

- har forskningsbasert og teoretisk kunnskap om sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet

- har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om elever som møter ulike læringsutfordringer i skolen

- har kunnskap om læringsmiljø, og læringsmiljøets betydning for elevers læring og utvikling

- har kunnskap om den juridiske, forvaltningsmessige siden av det spesialpedagogiske praksisfeltet, herunder sakkyndighetsarbeid

Ferdigheter

Studentene:

- kan med bakgrunn forskningsbasert og teoretisk kunnskap reflektere selvstendig og kritisk om identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp

- kan med bakgrunn forskningsbasert og teoretisk kunnskap formidle og dele refleksjoner med andre om identifisering og oppfølging av barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp

- kan på bakgrunn av helhetlig spesialpedagogisk perspektiv velge, formulere, undersøke, analysere og vurdere spesialpedagogiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studentene:

- kan reflektere selvstendig og kritisk omkring støttesystemets bidrag til inkludering, med fokus på muligheter og barrierer både på samfunns-, skole- og elevnivå.

- kan i samarbeid med andre bidra til utvikling av inkluderende læringsmiljøer for elever som møter ulike læringsutfordringer

- kan begrunne valg for sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet med utgangspunkt forskningsbasert kunnskap og teori innenfor det spesialpedagogiske feltet

- kan identifisere og reflektere over juridiske og etiske problemstillinger i forbindelse med forvaltning og sakkyndighet.

Læringsformer og aktiviteter

Inntil 10 timer undervisning pr. uke.

Emnets tema formidles gjennom dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid.

Tre ukers observasjonspraksis i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT/BFT).

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger
  • 80% obligatorisk oppmøte på praksis

Mer om vurdering

Semesteroppgave bestående av to bidrag der ett er individuelt og ett er gruppebasert.

Obligatoriske aktiviteter

80 % deltakelse i forelesningene.

80 % oppmøte i praksis

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.

Kursmateriell

Pensum på ca. 1500 sider.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 100/100 Dato Innlevering 08.12.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Vurderingsordning: Semesteroppgave (mappe)

Ordinær eksamen - Vår 2026

Individuelt bidrag
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 60/100 Eksamenssystem Inspera Assessment
Gruppebidrag
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 40/100 Eksamenssystem Inspera Assessment