Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Torill Moen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Torill Moen

Professor emerita
Institutt for pedagogikk og livslang læring

torill.moen@ntnu.no
99041690 Paviljong B, 185, Dragvoll, 7491 Trondheim
Publikasjoner i CRIStin
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Et samlet opplæringstilbud for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Et samlet opplæringstilbud : for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Inkludering og tilpasset opplæring: Grunnleggende Prinsipper for all Opplæring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali; Sæteren, Anne-Lise. (2024) Et teoretisk perspektiv på barns læring. . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Szulevicz, Thomas; Moen, Torill; Caspersen, Joakim. (2024) Conflicting norms in Danish and Norwegian educational psychology counselling. Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Moen, Torill. (2024) Oppsummering og Avsluttende Diskusjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Festøy, Anne Randi Fagerlid; Berg, Karianne; Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Åmot, Ingvild. (2023) Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Moen, Torill; Szulevicz, Thomas. (2022) Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie. Psykologi i kommunen (PIK)
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Moen, Torill. (2022) The teacher’s self-constructed approaches to collaborate with newcomer parents in the Norwegian elementary reception class. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Ogden, Terje; Moen, Torill. (2021) Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2021) Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2021) Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lekang, Trond; Moen, Torill. (2021) Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning . Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Szulevicz, Thomas; Moen, Torill. (2021) Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Lekang, Trond. (2021) Innledning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lekang, Trond; Moen, Torill. (2021) Oppsummering og avslutning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Moen, Torill; Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2020) Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?. Psykologi i kommunen (PIK)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2020) Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Sølvberg, Astrid Margrethe; Moen, Torill; Rismark, Marit; Tveit, William Arne. (2019) Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2019) Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2019) Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Rismark, Marit. (2019) Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet. Spesialpedagogikk
    Fagartikkel

2018

  • Moen, Torill. (2018) Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Postholm, May Britt; Moen, Torill. (2018) Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Moen, Torill; Rismark, Marit; Samuelsen, Anne Sofie; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2018) The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Uthus, Marit; Moen, Torill; Sæteren, Anne-Lise; Kirkvold, Lillian. (2018) Spesialundervisning mot nye mål og ny mening. Adresseavisen
    Kronikk

2017

  • Moen, Torill. (2017) Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Rismark, Marit. (2017) De stille barna. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2017) Tilpasset opplæring i en skole for alle. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Moen, Torill. (2016) Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no .
    Digitale læremidler
  • Moen, Torill. (2016) Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Fagbok
  • Moen, Torill. (2016) Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2016) Det usynlige blir synlig. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2016) Lærer-elevrelasjonen. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Norozi, Sultana A.; Moen, Torill. (2016) Research with children. Mediterranean Journal of Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi A., Sultana; Moen, Torill. (2016) Childhood as a social construction. Journal of Educational and Social Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2016) Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
    Digitale læremidler

2013

  • Haugan, Jan Arvid; Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2013) Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships. Reflective Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2013) SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere. Spesialpedagogikk
    Fagartikkel
  • Moen, Torill. (2013) Sosiokulturell teori. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Moen, Torill; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2012) The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project. US-China Education Review. A
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2012) Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner. Akademika forlag
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Moen, Torill; Tveit, Arne. (2012) Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere. Akademika forlag Akademika forlag
    Lærebok
  • Haugan, Jan Arvid; Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2012) Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships. US-China Education Review. B
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Postholm, May Britt; Moen, Torill. (2011) Communities of development: A new model for R&D work. Journal of educational change
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2011) Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Moen, Torill. (2011) Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner. Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Klasseledelse. Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Moen, Torill. (2010) Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Moen, Torill. (2008) Inclusive educational practice: Results of an empirical study. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi L.; Weidemann, Nina. (2007) An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Weidemann, Nina. (2007) En historie om inkluderende undervisning. N.W. Damm & Sønn ASA
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi; Weidemann, Nina. (2007) An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2007) "Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel

2006

  • Moen, Torill. (2006) Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2006) "Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse. Unge Pædagoger
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2006) Reflections on the Narrative Research Approach. International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
    Vitenskapelig artikkel

2005

  • Flem, Annlaug; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2005) An empirical study of how to put inclusive education into practice. Unipub forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2005) Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi; Postholm, May Britt. (2005) Kvalitative forskere i teori og praksis. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2004

  • Flem, Annlaug Reidun; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2004) Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice. European Journal of Special Needs Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2003

  • Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun; Flem, Annlaug Reidun. (2003) Inclusive practice: A biographical approach. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2002) The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2001

  • Flem, Annlaug Reidun; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Realiseringen av den inkluderende skole. Spesialpedagogikk
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Szulevicz, Thomas; Moen, Torill; Caspersen, Joakim. (2024) Conflicting norms in Danish and Norwegian educational psychology counselling. Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling
    Vitenskapelig artikkel
  • Festøy, Anne Randi Fagerlid; Berg, Karianne; Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Åmot, Ingvild. (2023) Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Szulevicz, Thomas. (2022) Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie. Psykologi i kommunen (PIK)
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Moen, Torill. (2022) The teacher’s self-constructed approaches to collaborate with newcomer parents in the Norwegian elementary reception class. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Szulevicz, Thomas; Moen, Torill. (2021) Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2020) Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?. Psykologi i kommunen (PIK)
    Vitenskapelig artikkel
  • Sølvberg, Astrid Margrethe; Moen, Torill; Rismark, Marit; Tveit, William Arne. (2019) Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Rismark, Marit. (2019) Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet. Spesialpedagogikk
    Fagartikkel
  • Moen, Torill. (2018) Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Rismark, Marit; Samuelsen, Anne Sofie; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2018) The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Uthus, Marit; Moen, Torill; Sæteren, Anne-Lise; Kirkvold, Lillian. (2018) Spesialundervisning mot nye mål og ny mening. Adresseavisen
    Kronikk
  • Norozi, Sultana A.; Moen, Torill. (2016) Research with children. Mediterranean Journal of Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi A., Sultana; Moen, Torill. (2016) Childhood as a social construction. Journal of Educational and Social Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugan, Jan Arvid; Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2013) Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships. Reflective Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2013) SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere. Spesialpedagogikk
    Fagartikkel
  • Moen, Torill; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2012) The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project. US-China Education Review. A
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugan, Jan Arvid; Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2012) Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships. US-China Education Review. B
    Vitenskapelig artikkel
  • Postholm, May Britt; Moen, Torill. (2011) Communities of development: A new model for R&D work. Journal of educational change
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2008) Inclusive educational practice: Results of an empirical study. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi L.; Weidemann, Nina. (2007) An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi; Weidemann, Nina. (2007) An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2007) "Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet. Spesialpedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2006) Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2006) Reflections on the Narrative Research Approach. International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Torill. (2005) Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching. Teachers and Teaching: theory and practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Flem, Annlaug Reidun; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2004) Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice. European Journal of Special Needs Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun; Flem, Annlaug Reidun. (2003) Inclusive practice: A biographical approach. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Flem, Annlaug Reidun; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Realiseringen av den inkluderende skole. Spesialpedagogikk
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Et samlet opplæringstilbud for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Et samlet opplæringstilbud : for barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Lekang, Trond; Moen, Torill. (2021) Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning . Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Postholm, May Britt; Moen, Torill. (2018) Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Moen, Torill. (2016) Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Fagbok
  • Moen, Torill; Tveit, Arne. (2012) Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere. Akademika forlag Akademika forlag
    Lærebok
  • Moen, Torill; Karlsdottir, Ragnheidur. (2011) Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Moen, Torill; Nilssen, Vivi; Postholm, May Britt. (2005) Kvalitative forskere i teori og praksis. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali. (2024) Inkludering og tilpasset opplæring: Grunnleggende Prinsipper for all Opplæring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Norozi, Sultana Ali; Sæteren, Anne-Lise. (2024) Et teoretisk perspektiv på barns læring. . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Moen, Torill. (2024) Oppsummering og Avsluttende Diskusjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ogden, Terje; Moen, Torill. (2021) Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2021) Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2021) Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Lekang, Trond. (2021) Innledning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lekang, Trond; Moen, Torill. (2021) Oppsummering og avslutning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2020) Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2019) Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2019) Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2017) Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Rismark, Marit. (2017) De stille barna. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2017) Tilpasset opplæring i en skole for alle. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2016) Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2016) Det usynlige blir synlig. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2016) Lærer-elevrelasjonen. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2013) Sosiokulturell teori. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2012) Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner. Akademika forlag
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Moen, Torill. (2011) Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner. Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2011) Klasseledelse. Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2010) Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Weidemann, Nina. (2007) En historie om inkluderende undervisning. N.W. Damm & Sønn ASA
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill. (2006) "Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse. Unge Pædagoger
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Flem, Annlaug; Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2005) An empirical study of how to put inclusive education into practice. Unipub forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun. (2002) The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

PRODUKT

  • Moen, Torill. (2016) Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no .
    Digitale læremidler
  • Moen, Torill. (2016) Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
    Digitale læremidler

Undervisning

Emner

  • PED6043 - Folkehelse og livsmestring i skolen
  • PED3045 - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
  • PED3041 - Grunnleggende spesialpedagogiske problemstillinger
  • PED3903 - Masteroppgave i spesialpedagogikk

Formidling

2023

  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2023) Problematferd og tidlig innsats. Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet: Tidlig innsats i en skole for alle? , Oslo 2023-04-24 - 2023-04-24

2022

  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2022) Tilpasset opplæring og tidlig innsats: Politiske føringer og praksis i norsk skole. Gemensamma Vägar: Nordisk spesialpedagogisk konferanse. , Umeå 2022-11-01 - 2022-11-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2022) Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av «utenfrastyring» - en kvalitativ studie. . Institutt for pedagogikk og livslang læring IPL-konferansen 2022-09-22 -

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Sølvberg, Astrid Margrethe; Rismark, Marit. (2019) The Role of Post-Graduate Education for Educational-Psychological Counsellors' Professional Development. ECER ECER 2019 , Hamburg 2019-09-05 - 2019-09-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2019) Individ- og systemrettet arbeid: to sider av samme sak?. DronningMaudsMinne Konferanse , Trondheim 2019-10-29 - 2019-10-30

2018

  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2018) Innspill på Ekspertgruppens rapport "inkluderende fellesskap for barn og unge". Utdanningsdirektoratet Høringskonferanse , Hell 2018-06-20 - 2018-06-20
  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2018) Respons på Ekspertgruppens rapport. Universitetet i Oslo Konferanse , Oslo 2018-06-01 - 2018-06-01
  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2018) Fra 'individ og system' til 'inkludering' som retning for PPTs arbeid?. SEVU PPT Inclusive education in Scotland Leadership Training Program for Managers of Educational Psychology Services , Edinburgh 2018-05-23 - 2018-05-23

2017

  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2017) PPT og systemrettet arbeid: noen refleksjoner. SEVU PPT Fagsamling for UH sektoren i SEVU PPT , Oslo 2017-08-15 - 2017-08-15
  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2017) Forskning på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT). SEVU PPT Tilbydersamling for aktører i SEVU PPT , Gardermoen 2017-01-26 - 2017-01-26

2016

  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2016) Lærer-elevrelasjoner i videregående skole. Aglo vgs Samling for fellesfaglærere i vgs Nord Trøndelag , Stjørdal 2016-02-03 - 2016-02-03

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2015) Inclusive Education in a Math Lesson. EERA (European Educational Research Association) 2015-09-08 - 2015-09-11

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Tveit, Arne; Tislevold, Snefrid; Songedal, Anne-Lise Sæteren; Buseth, Lena; Saur, Ellen. (2014) "Teacher-pupil relationship". NERA 2014 Congress 2014-03-05 - 2014-03-07
  • Faglig foredrag
    Moen, Torill. (2014) Intersubjectivity in the math lesson. NERA konferanse , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Tveit, Arne. (2013) Continuing professional development for educational-psychological counsellors: reflection by means of theory. European Educational Research Association (ECER) , Istanbul 2013-09-09 - 2013-09-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2013) Etiske dilemmaer i klasseromsforskning. Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet UiO Kurs i forskningsetikk for Ph.d-kandidater ved UiO , Oslo 2013-10-01 -

2012

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2012) Samhandlingsprosjektet: Resultater fra masterstudier. Faglig Løft for PPT Avslutningskonferanse for Samhandlingsprosjektet 2012-08-28 - 2012-08-29
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2012) Forskningsblikk på regional og lokal samhandling. Avslutningskonferanse Faglig Løft for PPT , Trondheim 2012-11-26 - 2012-11-27

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2011) A theoretical framework for inclusive education. ISCAR International Society for Cultural and Activity Resear Paper presentation , Rome 2011-09-05 - 2011-10-10

2010

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2010) Utviklingsarbeid i skolen. Faglig Løft for PPT 2010-11-03 - 2010-11-03
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2010) Det ideologiske fundamentet for spesialpedagogisk praksis. Møller kompetansesenter Samling for masterstudenter i audiopedagogikk , Trondheim 2010-02-19 - 2010-02-19
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2010) Klasseledelse. Trondheim kommune, Lade skole Studiedag for Lade skole , Stiklestad 2010-08-20 - 2010-08-20

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2009) Følelsenes rolle når lærere lærer. FoU i praksis , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2009) The aspect of emotions in teachers' learning processes. Nordic Educational Research Association (NERA) , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2009) The role of emotions in teachers' professional development. European Educational Research Association (ECER) European Educational Research Association (ECER) 2009-09-28 - 2009-09-30

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Postholm, May Britt; Steen-Olsen, Tove Herborg; Moen, Torill; Lyngsnes, Kitt; Eikseth, Astrid Grude; Rismark, Marit. (2008) Ladeprosjektet - erfaringer fra et FoU-prosjekt. Fra ord til aksjon , Trondheim 2008-10-22 - 2008-10-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2008) "My understanding of these things has expanded" Teachers' knowledge construction in classroom management. CA: University of San Diego International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) 2008-09-08 - 2008-09-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2008) Teachers' knowledge construction in classroom management: A story from an action research project. Nordic Educational Research Association (NERA) , Kjøbenhavn 2008-03-06 - 2008-03-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2008) Klasse- og læringsledelse: En historie om læreres læring. FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2008) En historie om læreres læring. Trondheim kommune Erfaringskonferanse 2008-10-22 - 2008-10-23
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2008) Et innspill i debatten om etter- og videreutdanning av lærere. Utdanningsforbundet Trøndsk Utdanningspolitisk Konferanse 2008-11-24 - 2008-11-24

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) The power of words. Unexpected input at the launch of an R & D project. Nordic Educational Research (NERA) , Turku 2007-03-15 - 2007-03-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) An aspect of a teacher's inclusive educational practice: Seeing the child within the framework of a class. Nordic Cultural and Activity Researchers Conference (ISCAR) Konferanse 2007-07-15 - 2007-07-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) Utfordringer og avklaringer ved oppstart av et FoU-prosjekt. FoU i praksis 2007-04-19 - 2007-04-20
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) Læreren som profesjonell aktør: Historier fra skolehverdagen. Statped Lillegården kompetansesenter Fagdag for lærere, rektorer og ansatte i PPT og BFT 2007-03-20 - 2007-03-20
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) Ideologien om inkludering og tilpasset opplæring i et historisk perspektiv. HiST, ALT 1.års lærerstudenter 2007-03-12 - 2007-03-12
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2007) Å skape rom for læring. HiST, ALT GLSM for 1.års lærerstudenter 2007-01-19 - 2007-01-19

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning: Resultater av en empirisk studie. FoU i praksis. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2006-04-24 - 2006-04-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning: Resultater av en empirisk studie. HiST ALT, DMMH FoU i praksis , Trondheim 2006-04-24 - 2006-06-25
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring og klasseledelse. Levanger og Verdal kommuner fagsamling for lærere og førskolelærere , Stiklestad 2006-01-02 - 2006-01-02
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring med fokus på klasseledelse. Åfjord kommune Fagsamling for lærere i grunnskolen , Trondheim 2006-03-27 - 2006-03-27
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Tilpasset opplæring i lys av Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Nord-Trøndelag fylkeskommune Fagsamling for lærere i vgs , Levanger 2006-12-05 - 2006-12-05
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2006) Inkluderende undervisning. Trondheim kommune fagsamling for grunnskolelærere , Vikåsen skole 2006-01-26 - 2006-01-26

2005

  • Poster
    Moen, Torill. (2005) Fasthet og fleksibilitet i et læringsfellesskap. GLSM (Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring) i lærerutdanning , Trondheim 2005-11-07 - 2005-11-08

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Gudmundsdottir, Sigrun; Flem, Annlaug Reidun. (2002) A sociocultural approach to the study of inclusion. Paper presented at ISCRAT (International Society for Cultural Research and Activity Theroy) , Amsterdam 2002-06-22 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2002) Undervisningsformer. Undervisningsformer. Innlegg på personalseminar, ped.inst. , Trondheim 2002-08-16 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Postholm, May Britt; Moen, Torill. (2002) Alternative arbeidsformer og vurderingsformer. Personalseminar, Pedagogisk institutt, NTNU , Selbu Hotell 2002-08-16 -

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Inclusive Practice: A Biographical Perspective. Paper presented at NFPF (Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning) , Stockholm 2001-03-19 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) Inkludering HiST, avd. for lærerutdanning. HiST , Trondheim 2001-02-22 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) Tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring. HiST, avd. for utdanning , Trondheim 2001-01-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) Kvalitativ forskningsmetode. Klasseromsforskning. Kvalitativ forksningsmetode. Klasseromsforskning, NTNU, pedagogisk institutt , NTNU, Trondheim 2001-02-07 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) Et inkluderende fellesskap i en skole for alle. Foredrag på studiedag , Furuhaugen skole, Trondheim 2001-01-17 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) En skole for alle. Foredrag på studiedag , Kolstad skole, Trondheim 2001-03-07 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2001) Om tilpasset opplæring. Foredrag på seminar , Hjelpetjenesten, Trondheim 2001-01-04 -

2000

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2000) Towards inclusive schools: A study of how a teacher facilitates differentiated instruction. Paper presented at ECER (European Conference on Educational Research) , Eidinburgh 2000-09-23 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2000) Kvalitativ forskningsmetode. "Treff" mellom teori og data. "Treff mellom teori og data", NTNU, pedagogisk institutt , NTNU, Trondheim 2000-10-09 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2000) Skolen som et inkluderende fellesskap. Foredrag på studiadag , Hommelvik skole, Trondheim 2000-09-08 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moen, Torill. (2000) En skole for alle. Foredrag på studiedag , Nidarvoll skole, Trondheim 2000-11-17 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo