Torill Moen
Om
Publikasjoner
2021
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Oppsummering og avslutning.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215034416.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Lekang, Trond.
(2021)
Innledning.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ogden, Terje;
Moen, Torill.
(2021)
Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Szulevicz, Thomas;
Moen, Torill.
(2021)
Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT.
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.
volum 56 (2).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Moen, Torill.
(2020)
Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?.
Perspektiver på livsmestring i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2020)
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?.
Psykologi i kommunen (PIK).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Moen, Torill.
(2019)
Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat.
PPTs systemrettede arbeid i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis.
Yrkesopplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2019)
Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet.
Spesialpedagogikk.
volum 84 (1).
Faglig artikkel
-
Sølvberg, Astrid Margrethe;
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Tveit, William Arne.
(2019)
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program.
Nordic Studies in Education.
volum 39 (4).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Moen, Torill.
(2018)
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?.
Spesialpedagogikk.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Samuelsen, Anne Sofie;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2018)
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015.
Nordic Studies in Education.
volum 38 (2).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2018)
Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Universitetsforlaget. 2018. ISBN 9788215029849.
Vitenskapelig monografi
-
Uthus, Marit;
Moen, Torill;
Sæteren, Anne-Lise;
Kirkvold, Lillian.
(2018)
Spesialundervisning mot nye mål og ny mening.
Adresseavisen.
Kronikk
2017
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring i en skole for alle.
Didaktisk praksis 1. - 7. trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet.
Didaktisk praksis 5.-10.trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2017)
De stille barna.
Didaktisk praksis 1. - 7. trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Moen, Torill.
(2016)
Det usynlige blir synlig.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Lærer-elevrelasjonen.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no.
Nettbasert læringsressurs for PPT, Tromsø. 2016.
Digitale læremidler
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
Nettbasert læringsressurs for PPT, Tromsø. 2016.
Digitale læremidler
-
Moen, Torill.
(2016)
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet.
Gyldendal Akademisk. 2016. ISBN 978820549382-7.
Fagbok
-
Norozi A., Sultana;
Moen, Torill.
(2016)
Childhood as a social construction.
Journal of Educational and Social Research.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi, Sultana A.;
Moen, Torill.
(2016)
Research with children.
Mediterranean Journal of Social Sciences.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice.
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere.
Spesialpedagogikk.
Faglig artikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
Sosiokulturell teori.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2012)
Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner.
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Moen, Torill;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2012)
The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project.
US-China Education Review. A.
volum 2012 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Tveit, Arne.
(2012)
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
Akademika forlag. 2012. ISBN 978-82-321-0149-8.
Lærebok
2011
-
Moen, Torill.
(2011)
Klasseledelse.
Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess.
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger.
Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner.
Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 978-82-519-2739-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2011)
Communities of development: A new model for R&D work.
Journal of educational change.
volum 12 (4).
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Moen, Torill.
(2010)
Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning.
Forskeren i møte med praksis. Refleksivitet, etikk og kunnskapsutvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Moen, Torill.
(2008)
Inclusive educational practice: Results of an empirical study.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 52 (1).
Vitenskapelig artikkel
2007
-
Moen, Torill.
(2007)
"Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet.
Spesialpedagogikk.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Weidemann, Nina.
(2007)
En historie om inkluderende undervisning.
Forsk med! Lærere og forskere i læringsarbeid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Moen, Torill.
(2006)
"Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse.
Klasse- og læringsledelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen.
Bedre Skole.
volum 2.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Reflections on the Narrative Research Approach.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Flem, Annlaug;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
An empirical study of how to put inclusive education into practice.
Socio-emotional growth and development of learning strategies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2005)
Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 11 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2005. ISBN 8251920531.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2004
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2004)
Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice.
European Journal of Special Needs Education.
volum 19 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2003
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Flem, Annlaug Reidun.
(2003)
Inclusive practice: A biographical approach.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 19.
Vitenskapelig artikkel
2002
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2002)
The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
In Huttunen, R., Heikkinen, H.L.I. and Syrjälä, L. (Eds.), Narrative Research. Voices of Teachers and Philosophers.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2001
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2001)
Realiseringen av den inkluderende skole.
Spesialpedagogikk.
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Szulevicz, Thomas;
Moen, Torill.
(2021)
Mellem individ of system - et kvalitativt studie af rådgiverrollen i dansk og norsk PPR/PPT.
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.
volum 56 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2020)
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?.
Psykologi i kommunen (PIK).
Vitenskapelig artikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2019)
Langsomhet i undervisningen – en innfallsvinkel for å få barn med stille adferd mer deltagende i klasserommet.
Spesialpedagogikk.
volum 84 (1).
Faglig artikkel
-
Sølvberg, Astrid Margrethe;
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Tveit, William Arne.
(2019)
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program.
Nordic Studies in Education.
volum 39 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2018)
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?.
Spesialpedagogikk.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Rismark, Marit;
Samuelsen, Anne Sofie;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2018)
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015.
Nordic Studies in Education.
volum 38 (2).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Uthus, Marit;
Moen, Torill;
Sæteren, Anne-Lise;
Kirkvold, Lillian.
(2018)
Spesialundervisning mot nye mål og ny mening.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Norozi A., Sultana;
Moen, Torill.
(2016)
Childhood as a social construction.
Journal of Educational and Social Research.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Norozi, Sultana A.;
Moen, Torill.
(2016)
Research with children.
Mediterranean Journal of Social Sciences.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice.
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
SAmarbeid mellom PP-rådgivere og lærere.
Spesialpedagogikk.
Faglig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Sølvberg, Astrid Margrethe.
(2012)
The Power of Words: A Crucial Conversation at the Launch of an Action Research Project.
US-China Education Review. A.
volum 2012 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2011)
Communities of development: A new model for R&D work.
Journal of educational change.
volum 12 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2008)
Inclusive educational practice: Results of an empirical study.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 52 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2007)
"Det er viktig å se det enkelte barnet" En studie av tilpasset opplæring innenfor gruppefellesskapet.
Spesialpedagogikk.
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teacher's inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Et innspill i debatten om Kunnskapsløftet: Den inkluderende fellesskolen.
Bedre Skole.
volum 2.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
Reflections on the Narrative Research Approach.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill.
(2005)
Activity genre : a new approach to successful inclusive teaching.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 11 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2004)
Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice.
European Journal of Special Needs Education.
volum 19 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Flem, Annlaug Reidun.
(2003)
Inclusive practice: A biographical approach.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 19.
Vitenskapelig artikkel
-
Flem, Annlaug Reidun;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2001)
Realiseringen av den inkluderende skole.
Spesialpedagogikk.
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215034416.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Moen, Torill.
(2018)
Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Universitetsforlaget. 2018. ISBN 9788215029849.
Vitenskapelig monografi
-
Moen, Torill.
(2016)
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet.
Gyldendal Akademisk. 2016. ISBN 978820549382-7.
Fagbok
-
Moen, Torill;
Tveit, Arne.
(2012)
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
Akademika forlag. 2012. ISBN 978-82-321-0149-8.
Lærebok
-
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2011)
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 978-82-519-2739-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2005. ISBN 8251920531.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Lekang, Trond;
Moen, Torill.
(2021)
Oppsummering og avslutning.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2021)
Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Lekang, Trond.
(2021)
Innledning.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ogden, Terje;
Moen, Torill.
(2021)
Klasseledelse - for tilpasset opplæring og tidlig innsats.
Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2020)
Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?.
Perspektiver på livsmestring i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Fra en todelt til en helhetlig forståelse av PPTs mandat.
PPTs systemrettede arbeid i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2019)
Tilpasset opplæring i videregående skole - nasjonale føringer, teoretiske begrunnelser og praksis.
Yrkesopplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring i en skole for alle.
Didaktisk praksis 1. - 7. trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2017)
Tilpasset opplæring: grunnleggende prinsipp for skolens virksomhet.
Didaktisk praksis 5.-10.trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sæteren, Anne-Lise;
Moen, Torill;
Rismark, Marit.
(2017)
De stille barna.
Didaktisk praksis 1. - 7. trinn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Det usynlige blir synlig.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Intersubjektivitet i samtalen om tallet 18.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2016)
Lærer-elevrelasjonen.
Positive lærer-elev-relasjoner. En fortelling fra klasserommet..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2013)
Sosiokulturell teori.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2012)
Faglig samarbeid: Teoretisk forankring, forskning og implikasjoner.
Samhandling mellom PP-rådgivere og lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Moen, Torill.
(2011)
Klasseledelse.
Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Narrativ forskning - fundament, premisser og prosess.
Sentrale aspekter ved kvalitativ forskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Tre perspektiver på sosial kompetanse i skolen: Muligheter og begrensninger.
Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2011)
Utviklingsstøttende lærer-elevrelasjoner.
Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2010)
Et forskerblikk på en forskergruppe: en selvbiografisk beretning.
Forskeren i møte med praksis. Refleksivitet, etikk og kunnskapsutvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Weidemann, Nina.
(2007)
En historie om inkluderende undervisning.
Forsk med! Lærere og forskere i læringsarbeid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill.
(2006)
"Barna må mestre skoledagen" En empirisk studie av klasseledelse.
Klasse- og læringsledelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Flem, Annlaug;
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2005)
An empirical study of how to put inclusive education into practice.
Socio-emotional growth and development of learning strategies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Torill;
Gudmundsdottir, Sigrun.
(2002)
The multivoicesness of classrooms. Bakhtin and narratives of teaching.
In Huttunen, R., Heikkinen, H.L.I. and Syrjälä, L. (Eds.), Narrative Research. Voices of Teachers and Philosophers.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
PRODUKT
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016) «…auka fokus på systemretta arbeid i PPT»: Noen betraktinger. Tekst i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Fellesdel. https://www.sevuppt.no.
Nettbasert læringsressurs for PPT, Tromsø. 2016.
Digitale læremidler
-
Moen, Torill.
(2016)
Moen, T. (2016). Lærer-elev-relasjoner. Video i Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul 3. https://www.sevuppt.no.
Nettbasert læringsressurs for PPT, Tromsø. 2016.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
- PED6043 - Folkehelse og livsmestring i skolen
- PED6011 - Rådgivning og veiledning for PPT
- PED6013 - Læringsmiljø og gruppeledelse
- PED3045 - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
- PED3044 - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
- PED3041 - Grunnleggende spesialpedagogiske problemstillinger
- PED3903 - Masteroppgave i spesialpedagogikk
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill. (2019) Individ- og systemrettet arbeid: to sider av samme sak?. Konferanse . DronningMaudsMinne; Trondheim. 2019-10-29 - 2019-10-30.
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Sølvberg, Astrid Margrethe; Rismark, Marit. (2019) The Role of Post-Graduate Education for Educational-Psychological Counsellors' Professional Development. ECER 2019 . ECER; Hamburg. 2019-09-05 - 2019-09-05.
2018
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Fra 'individ og system' til 'inkludering' som retning for PPTs arbeid?. Inclusive education in Scotland Leadership Training Program for Managers of Educational Psychology Services . SEVU PPT; Edinburgh. 2018-05-23 - 2018-05-23.
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Innspill på Ekspertgruppens rapport "inkluderende fellesskap for barn og unge". Høringskonferanse . Utdanningsdirektoratet; Hell. 2018-06-20 - 2018-06-20.
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2018) Respons på Ekspertgruppens rapport. Konferanse . Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-06-01 - 2018-06-01.
2017
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2017) Forskning på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT). Tilbydersamling for aktører i SEVU PPT . SEVU PPT; Gardermoen. 2017-01-26 - 2017-01-26.
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2017) PPT og systemrettet arbeid: noen refleksjoner. Fagsamling for UH sektoren i SEVU PPT . SEVU PPT; Oslo. 2017-08-15 - 2017-08-15.
2016
-
Faglig foredragMoen, Torill. (2016) Lærer-elevrelasjoner i videregående skole. Samling for fellesfaglærere i vgs Nord Trøndelag . Aglo vgs; Stjørdal. 2016-02-03 - 2016-02-03.
2001
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2001) Inclusive Practice: A Biographical Perspective. Paper presented at NFPF (Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning) . [Mangler data]; Stockholm. 2001-03-19.
2000
-
Vitenskapelig foredragMoen, Torill; Flem, Annlaug Reidun; Gudmundsdottir, Sigrun. (2000) Towards inclusive schools: A study of how a teacher facilitates differentiated instruction. Paper presented at ECER (European Conference on Educational Research) . [Mangler data]; Eidinburgh. 2000-09-23.