Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Tord Mjøsund Talmo

Tord Mjøsund Talmo

Førstelektor
Institutt for matematiske fag
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

tord.m.talmo@ntnu.no
73559758 97541883 Høgskoleringen 3, 512.2, Gløshaugen
Kåseri om norsk i ingeniørutdanning Hjemmeside for prosjekter med deltakelse
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Tord Talmo har hovedfag i Nordisk fra 2004. Oppgaven ble skrevet på Thure Erik Lunds roman Grøftetildragelsesmysteriet (1999).

Talmo har vært ansatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, nå NTNU, siden 2003. Hans arbeidsoppgaver har hovdsakelig vært foreleser innen språk- og samfunnsfag. De senere år har Talmo hatt en delt stilling mellom forelesning og forskning.

Forskningsinteressene til Talmo dreier seg i stor grad om bruk av teknologi i undervisningen, særlig utnyttelsen av håndholdte enheter i språkfag, men også om nye digitale læringsarenaer.

Talmo har publisert over femti artikler i vitenskapelige tidsskrift og i forbindelse med konferanser siden 2011. Han gav også ut en lærebok i Kommunikajson og Norsk for Ingeniørstudenter i 2018.

Per tiden er Talmo nestleder i Forskerforbundet ved NTNU, og sitter i hovedstyret til 2025.

Forskning

Talmo har siden 2009 vært engasjert i en rekke internasjonale prosjekter, særlig Erasmus+. Hovedsakelig har disse dreid seg om utviklingen av og forskning på digitale utdannningsverktøy, men også læringsdesign med digitale verktøy, romstrkturer og pedagogisk bruk av innovative læringsareal. Per tiden leder Talmo iLikeIT2, et prosjekt som undersøker effektene av responsverktøy for samarbeidslæring. I tillegg er han involvert i prosjekte EdViCon, som forsker på den beste bruken av videokonferansesystemer. 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Talmo, Tord Mjøsund; Fominykh, Mikhail; Soule, Maria Victoria; Giordano, Antonio. (2021) DIGITAL SEARCHLIGHT – A STUDY ON DIGITAL SKILLS BEING SOUGHT AMONGST LANGUAGE TEACHERS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Marøy, Øystein; Karlsen, Helene Røli. (2021) Designing Learning Environments in a Digital Time – Experiences in Two Different Subjects at NTNU, Norway Autumn 2020. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Talmo, Tord Mjøsund; Soule, Maria Victoria; Fominykh, Mikhail; Giordano, Antonio; Perifanou, Maria; Suckacke, Vilma. (2020) Digital Competences for Language Teachers: Do Employers Seek the Skills Needed from Language Teachers Today?. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Talmo, Tord Mjøsund; Stifoss-Hanssen, Astrid; Ulstein, Anders. (2017) Kommunikasjon og norsk for ingeniører. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok
  • Stoica, George Adrian; Thorseth, Trond Morten; Talmo, Tord Mjøsund. (2017) Making Sense Of Text Responses - The Sequel. EDULEARN Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Stoica, George Adrian. (2017) Using technology in class, not just having technology in class. EDULEARN Proceedings
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Talmo, Tord Mjøsund; Myklebust, Astrid; Arnesen, Ketil. (2015) Facing challenges with technology enhanced language learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Thorseth, Trond Morten; Arnesen, Ketil. (2015) Handheld Devices in the Classroom - Bridging the Gap Between Functionalistic and Communicative Approach to Foreign Language Learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Titova, Svetlana; Talmo, Tord Mjøsund. (2015) Vysshee Obrazovanie v Rossii
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Talmo, Tord Mjøsund. (2014) Bring Your Own Device To Language Class. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Einum, Even; Støckert, Robin. (2014) Bring your own device to language class - applying handheld devices in classroom learning. Research-publishing.net
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Titova, Svetlana; Talmo, Tord Mjøsund. (2014) Mobile Voting Systems for Creating Collaboration Environments and Getting Immediate Feedback : A New Curriculum Model of a University Lecture. International Journal of Mobile and Blended Learning
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Talmo, Tord Mjøsund. (2013) iLike “BYOD” in Language Learning. Libreria Universitaria
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Stav, John Birger. (2013) iLike Logical Language Training. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Talmo, Tord Mjøsund; Korpås, Guri Sivertsen; Mellingsæter, Magnus Strøm; Einum, Even. (2012) Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Sørensen, Ivar; Fjeldstad, Ståle. (2012) Eliminating Mistakes in Language Learning by Use of Online Student Response Services. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Talmo, Tord Mjøsund; Marøy, Øystein; Karlsen, Helene Røli. (2021) Designing Learning Environments in a Digital Time – Experiences in Two Different Subjects at NTNU, Norway Autumn 2020. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Soule, Maria Victoria; Fominykh, Mikhail; Giordano, Antonio; Perifanou, Maria; Suckacke, Vilma. (2020) Digital Competences for Language Teachers: Do Employers Seek the Skills Needed from Language Teachers Today?. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Stoica, George Adrian; Thorseth, Trond Morten; Talmo, Tord Mjøsund. (2017) Making Sense Of Text Responses - The Sequel. EDULEARN Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Stoica, George Adrian. (2017) Using technology in class, not just having technology in class. EDULEARN Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Titova, Svetlana; Talmo, Tord Mjøsund. (2015) Vysshee Obrazovanie v Rossii
    Vitenskapelig artikkel
  • Titova, Svetlana; Talmo, Tord Mjøsund. (2014) Mobile Voting Systems for Creating Collaboration Environments and Getting Immediate Feedback : A New Curriculum Model of a University Lecture. International Journal of Mobile and Blended Learning
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Talmo, Tord Mjøsund; Stifoss-Hanssen, Astrid; Ulstein, Anders. (2017) Kommunikasjon og norsk for ingeniører. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Talmo, Tord Mjøsund; Fominykh, Mikhail; Soule, Maria Victoria; Giordano, Antonio. (2021) DIGITAL SEARCHLIGHT – A STUDY ON DIGITAL SKILLS BEING SOUGHT AMONGST LANGUAGE TEACHERS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Myklebust, Astrid; Arnesen, Ketil. (2015) Facing challenges with technology enhanced language learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Thorseth, Trond Morten; Arnesen, Ketil. (2015) Handheld Devices in the Classroom - Bridging the Gap Between Functionalistic and Communicative Approach to Foreign Language Learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund. (2014) Bring Your Own Device To Language Class. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Einum, Even; Støckert, Robin. (2014) Bring your own device to language class - applying handheld devices in classroom learning. Research-publishing.net
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund. (2013) iLike “BYOD” in Language Learning. Libreria Universitaria
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Stav, John Birger. (2013) iLike Logical Language Training. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Korpås, Guri Sivertsen; Mellingsæter, Magnus Strøm; Einum, Even. (2012) Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Sørensen, Ivar; Fjeldstad, Ståle. (2012) Eliminating Mistakes in Language Learning by Use of Online Student Response Services. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • TFOR0114 - Teknologi og samfunn
  • TFOR0113 - Norsk

Formidling

2019

  • Faglig foredrag
    Talmo, Tord Mjøsund. (2019) iLike Ed.Tech in the LANGUAGE classroom. ITMO University More than ESP 2019 , St. Petersburg 2019-10-16 - 2019-10-18
  • Faglig foredrag
    Talmo, Tord Mjøsund. (2019) Using technology in class . Learning and teaching with the web International Online Forum. Innovations in teaching languages , Webinar arrangert av LMSU, Moskva 2019-10-26 - 2019-10-26

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Talmo, Tord Mjøsund. (2014) Bring Your Own Device To Language Class. IATED Inted2014 Publications , Valencia 2014-03-10 - 2014-03-12

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Talmo, Tord Mjøsund; Støckert, Robin. (2012) Workshop: Online Student Response System for Modern Mobile Devices. Lomonosov Moscow State University The 5th International Scientific and Methodological Conference on Information and Communication Technologies in Linguistics, , Moskva 2012-06-06 - 2012-06-09
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn