Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Sissel Utgaard

Sissel Utgaard

Universitetslektor
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

sissel.utgaard@ntnu.no
98020535 Kalvskinnet, Trondheim, Sverres gt 12
Forskergruppe: STYRK https://www.ntnu.no/ilu/styrk
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Sissel Utgaard er ansatt som universitetslektor ved fagenhet for yrkesfag skoleledelese og utdanningsledelse. Hun har fagbrev som helsefagarbeider og har en bachelorgrad som yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag og en mastergrad i Pedagogikk innen rådgivingsvitenskap fra NTNU. Hun har i tillegg videreutdanning i veiledningspedagogikk, utdanning innen kunst og uttrykksterapi og har deltatt på NAFOL forskerskole i kvalitative analysemetoder og ved PHD kurs innenfor Yrkespedagogisk forskning samt UNIped kurs. Hun har lang yrkeserfaring som fagarbeider og miljøterapeut innen barne- og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri,som lærer i grunnskolen og som  yrkesfaglærer i videregående skole der hun også har vært rådgiver i elevtjenesten og rådgiver ved opplæringskontoret for lærlinger ved NTNU. Hun har siden høsten 2009 jobbet som lærerutdanner ved Yrkesfaglærerutdanningen  og FPPU-Y og innen helsefag ved NTNU og med flere  etter og videreutdanningstilbud på masternivå.

Hun er har deltatt i flere tverrfaglige forskningsprosjekt og presentert forskning på nordiske og Internasjonale konferanser. Hun  er spesielt interessert i  ulike tema innenfor yrkesfag. Hun har mye erfaring med undervisning innen ulike former for veiledning, skolebasert kompetanseutvikling vurdering, konflikthåndtering, krisepsykologi, gruppeprosesser, utviklingspsykologi, pedagogiske teorier, praksis opplærring i skole og bedrift, samt  forskning rundt tema knyttet til profesjonell utvikling innenfor helsefag og yrkesfagene. Hun er for tiden medlem i flere forskergrupper og liker godt å jobbe tverrfaglig.

Fagområde: Genererell didaktikk og yrkesdidaktikk i Helse- og oppvekstfag.Helsefaglige tema,  Kommunikasjon og samhandling,Pedagogiske fag, rådgiving og ulike former for veiledningsmetodikk og coaching og selvledelse. samt organisasjon,og ledelse og karriereveiledning innen yrkesfag og ledelse. Hun er sertifisert Lifo veileder. 

Fokus i forskning :

Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling.

Yrkesretting , veiledning av nyutdannede lærere, vurdering, relevans og kunnskapsutvikling innen yrkesfaglig opplæring i skole og bedrift.

Skolebaset kompetanseutvikling -  Kultur for vurdering for og av læring gjennom utvikling av tolkningsfellesskap og tverrfaglig samarbeid innen yrkesfaglige utdanningsprogram.

Ledelse og læring i profesjonelle læringsfellesskap (PLF)

Organisering av veiledning og vurdering ved halvårsvurdering av lærlinger i bedrift

Implementering av nye læreplaner

Karriereveiledning innen fag og yrkesopplæring

Organisering og ledelse av læringsprosesser

Kvalitative forskningsmetoder

Metoder og arbeidsmåter som bidra til profesjonell utvikling i helse og oppvekstfagene

Gruppeveiledning - individuell veiledning

 

 

 

 

Kompetanseord

  • Vurdering

Forskning

 2017 - 2021 Skoleutvikling og vurderingskompetanse i skolen.

En Kvalitativ og kvantitaiv studie av lærere og skolens ledelse av lærers læring innen yrkesfag og fellesfag ved 21 videregående skoler.

https://www.ntnu.no/ilu/skuv

  • PLAC

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Hansen, Kari; Leonardsen, Julie; Utgaard, Sissel. (2022) Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. . Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Utgaard, Sissel; Emstad, Anne Berit; Knutsen, Bård. (2022) Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Del av bok/rapport

  • Hansen, Kari; Leonardsen, Julie; Utgaard, Sissel. (2022) Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. . Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Utgaard, Sissel; Emstad, Anne Berit; Knutsen, Bård. (2022) Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • YR6009 - Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, del 2 for yrkesfaglærere
  • YR6007 - Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, del 1 for yrkesfaglærere

Veiledning

Undervisning i emne YFL 2001 Veiledning og instruksjon. Undervisning på camus og i eksamensgrupper med mellomarbeid og praktiske øvelse på veiledningsteknikker og metoder innen tema veiledning og interuksjon. Intern sensor og ekstern sensr med muntlig eksamesform.

Opplegget og organiseringen av studiet har gitt studentene høy måloppnåelse og motivert studenter til å jobbe konstruktivt med veiledningsteknikker og egen forståelse av veiledning og instruksjon som en sentral del av lærerkompetansen. Studentene gir svært gode tilbakemeldinger på læringsutbytte og relevans fra studiet.

Emne YR 6007 Yrkesfaglig fordypning. Del 1

Studiet gjennomføres som et videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere. Studiet tar utgangspunkt i studentenes erfaringer som yrkesfaglærer og bruker bevisst valg av metodikk  der studentene både jobber med en kritisk modell og en fremtidsrettet modell for god praksis. I løpet av første del av studiet skal lærerne gjennomføre et utviklingsarbeid i skole evt. bedrift der de jobber med å forbedre skolens og/eller  bedriftens praksis. Vurdering skjer gjennom presentasjon av arbeidskrav og deltakelse i praksis, samt innlevering av en skriftlig grupperapport som beskriver utviklingsarbeidet.

Emne YR 6009  del 2 bygger videre på studentens fokus i del  1 av utviklingsarbeidet. Studentene velger ut eget tema som de fordyper seg i og jobber videre med for å forbedre skolens praksis. I undervisningen omfatter i stor grad de faglige tema som studentene savner mere kompetanse på som eksempelvis vurdering i yrkesfag, samarbeid skole og bedrift, veiledning og coahing samt yrkesdidaktiske metoder rundt aktuelle tema. Studiet har 3 samlinger fordelt på 2- 3 hele dager og mellom arbeid med arbeidskrav der studentene samarbeider om et felles gruppebasert utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Sluttvurderingen basseres på en FoU konferanse med muntlig presentasjon av arbeidet og innlevering av en skriftlig rapport som dokumenterer FoU arbeidet. 

Studentevalueringen fra de femårene jeg har jobbet med dette studiet viser høy grad av fornøyde studenter som opplever studiet som svært reevant og praksisnært. Eksamens oppgavene viser kreative studenter med høyt grad av måloppnåelse i henhold til studiets læringsutbyttebeskrivelser. Studiets finanisering med støtte fra Udir ble avsluttet våren 2023.

Formidling

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Morud, Elin Bø; Amdal, Arne Kristian; Fjørtoft, Henning; Utgaard, Sissel. (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects . ICSEI/Universitetet i Stavanger ICSEI 2019 , Stavanger 2019-01-08 - 2019-01-12

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Amdal, Arne Kristian; Utgaard, Sissel; Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. University of Helsinki 2018 Earli Sig 1 , Helsinki 2018-08-29 - 2018-08-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Utgaard, Sissel. (2018) School-based professional development in assessment literacy. EARLI SIG 1 Assessment & Evaluation conference 2018-09-29 - 2018-10-01

2017

  • Faglig foredrag
    Morud, Elin Bø; Utgaard, Sissel. (2017) Aksjonslæring - metode og problemstilling. STFK Fagdag for lærere , Meldal 2017-03-01 - 2017-03-01

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Utgaard, Sissel Wik. (2016) En studie om nyutdannede yrkesfaglærere og hvordan de opplever profesjonell utvikling det første året i yrket. Nordisk nettverk for yrkesfag NORDYRK , Roskilde 2016-06-08 - 2016-06-10
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn