Sissel Utgaard
Om
Sissel Utgaard er ansatt som universitetslektor ved fagenhet for yrkesfag skoleledelese og utdanningsledelse. Hun har fagbrev som helsefagarbeider og har en bachelorgrad som yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag og en mastergrad i Pedagogikk innen rådgivingsvitenskap fra NTNU. Hun har i tillegg videreutdanning i veiledningspedagogikk, utdanning innen kunst og uttrykksterapi og har deltatt på NAFOL forskerskole i kvalitative analysemetoder og ved PHD kurs innenfor Yrkespedagogisk forskning samt UNIped kurs. Hun har lang yrkeserfaring som fagarbeider og miljøterapeut innen barne- og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri,som lærer i grunnskolen og som yrkesfaglærer i videregående skole der hun også har vært rådgiver i elevtjenesten og rådgiver ved opplæringskontoret for lærlinger ved NTNU. Hun har siden høsten 2009 jobbet som lærerutdanner ved Yrkesfaglærerutdanningen og FPPU-Y og innen helsefag ved NTNU og med flere etter og videreutdanningstilbud på masternivå.
Hun er har deltatt i flere tverrfaglige forskningsprosjekt og presentert forskning på nordiske og Internasjonale konferanser. Hun er spesielt interessert i ulike tema innenfor yrkesfag. Hun har mye erfaring med undervisning innen ulike former for veiledning, skolebasert kompetanseutvikling vurdering, konflikthåndtering, krisepsykologi, gruppeprosesser, utviklingspsykologi, pedagogiske teorier, praksis opplærring i skole og bedrift, samt forskning rundt tema knyttet til profesjonell utvikling innenfor helsefag og yrkesfagene. Hun er for tiden medlem i flere forskergrupper og liker godt å jobbe tverrfaglig.
Fagområde: Genererell didaktikk og yrkesdidaktikk i Helse- og oppvekstfag.Helsefaglige tema, Kommunikasjon og samhandling,Pedagogiske fag, rådgiving og ulike former for veiledningsmetodikk og coaching og selvledelse. samt organisasjon,og ledelse og karriereveiledning innen yrkesfag og ledelse. Hun er sertifisert Lifo veileder.
Fokus i forskning :
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling.
Yrkesretting , veiledning av nyutdannede lærere, vurdering, relevans og kunnskapsutvikling innen yrkesfaglig opplæring i skole og bedrift.
Skolebaset kompetanseutvikling - Kultur for vurdering for og av læring gjennom utvikling av tolkningsfellesskap og tverrfaglig samarbeid innen yrkesfaglige utdanningsprogram.
Ledelse og læring i profesjonelle læringsfellesskap (PLF)
Organisering av veiledning og vurdering ved halvårsvurdering av lærlinger i bedrift
Implementering av nye læreplaner
Karriereveiledning innen fag og yrkesopplæring
Organisering og ledelse av læringsprosesser
Kvalitative forskningsmetoder
Metoder og arbeidsmåter som bidra til profesjonell utvikling i helse og oppvekstfagene
Gruppeveiledning - individuell veiledning
Kompetanseord
Forskning
2017 - 2021 Skoleutvikling og vurderingskompetanse i skolen.
En Kvalitativ og kvantitaiv studie av lærere og skolens ledelse av lærers læring innen yrkesfag og fellesfag ved 21 videregående skoler.
Publikasjoner
2022
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Faglig kapittel
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Del av bok/rapport
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Faglig kapittel
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragMorud, Elin Bø; Amdal, Arne Kristian; Fjørtoft, Henning; Utgaard, Sissel. (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. ICSEI 2019 . ICSEI/Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
2018
-
Vitenskapelig foredragAmdal, Arne Kristian; Utgaard, Sissel; Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. 2018 Earli Sig 1 . University of Helsinki; Helsinki. 2018-08-29 - 2018-08-31.
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Utgaard, Sissel. (2018) School-based professional development in assessment literacy. EARLI SIG 1 Assessment & Evaluation conference ; 2018-09-29 - 2018-10-01.
2017
-
Faglig foredragMorud, Elin Bø; Utgaard, Sissel. (2017) Aksjonslæring - metode og problemstilling. Fagdag for lærere . STFK; Meldal. 2017-03-01 - 2017-03-01.
2016
-
Vitenskapelig foredragUtgaard, Sissel Wik. (2016) En studie om nyutdannede yrkesfaglærere og hvordan de opplever profesjonell utvikling det første året i yrket. NORDYRK . Nordisk nettverk for yrkesfag; Roskilde. 2016-06-08 - 2016-06-10.