Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Ola Harstad

Ola Harstad

Nestleder for forskning / Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

ola.harstad@ntnu.no
73559823 Akrinn vest, G204, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er førsteamanuensis i norsk ved Institutt for lærerutdanning. Mine forsknings- og undervisningsinteresser kretser rundt litteratur og filosofi.

Forskergrupper 

- Forskningsgruppe for litteraturdidaktiske grunnlagsproblemer ved Institutt for lærerutdanning (NTNU)

- Forskningsgruppe for litteratur og samfunn ved Institutt for lærerutdanning (NTNU)

- Forskningsgruppe for nevrovitenskap i utdanningen ved Institutt for lærerutdanning (NTNU) 

- Humaniora og samfunn (HumSam) ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (NTNU)

- Estetikk på tvers ved Institutt for lærerutdanning (NTNU) 

 

Prosjekter

- Lydrik(k)

Faglige verv

- Leder for LNUs bokredaksjon

 

Kompetanseord

  • Filosofisk estetikk
  • Improvisasjon
  • Litteraturdidaktikk
  • Litteraturpedagogisk filosofi
  • Metafysikk
  • Norskdidaktikk
  • Tenkning

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Harstad, Ola. (2022) Å tenke om metode. Menneskevitenskapelig forskning for fremtidige lærere. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 978-82-450-2286-5.
    Populærvitenskapelig bok
  • Jølle, Lennart; Harstad, Ola. (2022) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Norsk 5 - 10. Litteraturboka, 2. utgave.
    Faglig kapittel

2021

  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2021) Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Harstad, Ola. (2021) Schopenhauer som litteraturlærer. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Steinsholt, Kjetil; Harstad, Ola. (2021) Kunsten å erobre paradiset på et blunk? Et blikk på barns lek og rampestreker som avgrensede meningsprovinser. Den frie lekens vilkår.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2020) Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser. Norsklæreren. volum 44 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Diesen, Even Igland; Harstad, Ola; Dagsland, Sindre. (2020) Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner. Norsklæreren. volum 44 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola. (2020) Den uforståelige teksten. Om Witold Gombrowiczs "Kosmos" og dens virkning på forståelsens form. Master i norsk. Metodeboka 1.
    Faglig kapittel
  • Harstad, Ola. (2020) "Norsk litteraturhistorie" som svamp. UBlogg.
    Faglig artikkel
  • Harstad, Ola. (2020) Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 6.
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2020) "Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning. Norsklæreren. volum 44 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Harstad, Ola. (2019) Norskfaget som kunstfag!?. Norsklæreren. volum 43 (2).
    Leder
  • Harstad, Ola. (2019) Skjult læreplanrevisjon. Norsklæreren. volum 43 (1).
    Leder

2018

  • Harstad, Ola. (2018) (U)forutsigbar og nyttig (på et eller annet vis). Norsklæreren. volum 42 (4).
    Leder
  • Harstad, Ola. (2018) En elegi for examen philosophicum. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Harstad, Ola. (2018) Et innspill om de små displinfagene fra et lærerutdanningsperspektiv. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Harstad, Ola. (2018) Mot en mindre litteraturlærer. En fremskrivning av problemet om litteraturlærerens bliven. 2018. ISBN 978-82-326-3482-8.
    Doktorgradsavhandling
  • Harstad, Ola; Jølle, Lennart. (2018) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Norsk 5-10. Litteraturboka.
    Faglig kapittel

2017

  • Harstad, Ola. (2017) Et forsøk på å skissere en norskfaglig begivenhetstenkning. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. volum 41 (2).
    Faglig artikkel
  • Harstad, Ola. (2017) Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi. Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (05).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Harstad, Ola. (2016) Klasselederen og klasseforstanderen. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. volum 40 (4).
    Short communication
  • Harstad, Ola. (2016) Om Jarl Arve Richsfeldt og hans uferdige og upubliserte roman "Om dyrelivet" (1979). Et virkelighetseksperiment. Litteraturtidsskriftet Lasso.
    Short communication
  • Harstad, Ola. (2016) Tekst under tiltale -et rettsreferat. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
    Faglig artikkel

2014

  • Dagsland, Sindre; Harstad, Ola. (2014) Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet. Litteraturtidsskriftet Lasso.
    Populærvitenskapelig artikkel

2012

  • Harstad, Ola. (2012) Litteraturdidaktiske posisjoner: ideologi og strategi. En dialogisk diskursanalyse. 2012.
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2020) Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser. Norsklæreren. volum 44 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Diesen, Even Igland; Harstad, Ola; Dagsland, Sindre. (2020) Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner. Norsklæreren. volum 44 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola. (2020) "Norsk litteraturhistorie" som svamp. UBlogg.
    Faglig artikkel
  • Harstad, Ola. (2020) Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 6.
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2020) "Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning. Norsklæreren. volum 44 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola. (2019) Norskfaget som kunstfag!?. Norsklæreren. volum 43 (2).
    Leder
  • Harstad, Ola. (2019) Skjult læreplanrevisjon. Norsklæreren. volum 43 (1).
    Leder
  • Harstad, Ola. (2018) (U)forutsigbar og nyttig (på et eller annet vis). Norsklæreren. volum 42 (4).
    Leder
  • Harstad, Ola. (2018) En elegi for examen philosophicum. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Harstad, Ola. (2018) Et innspill om de små displinfagene fra et lærerutdanningsperspektiv. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Harstad, Ola. (2017) Et forsøk på å skissere en norskfaglig begivenhetstenkning. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. volum 41 (2).
    Faglig artikkel
  • Harstad, Ola. (2017) Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi. Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (05).
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola. (2016) Klasselederen og klasseforstanderen. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. volum 40 (4).
    Short communication
  • Harstad, Ola. (2016) Om Jarl Arve Richsfeldt og hans uferdige og upubliserte roman "Om dyrelivet" (1979). Et virkelighetseksperiment. Litteraturtidsskriftet Lasso.
    Short communication
  • Harstad, Ola. (2016) Tekst under tiltale -et rettsreferat. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
    Faglig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Harstad, Ola. (2014) Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet. Litteraturtidsskriftet Lasso.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Harstad, Ola. (2022) Å tenke om metode. Menneskevitenskapelig forskning for fremtidige lærere. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 978-82-450-2286-5.
    Populærvitenskapelig bok

Del av bok/rapport

  • Jølle, Lennart; Harstad, Ola. (2022) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Norsk 5 - 10. Litteraturboka, 2. utgave.
    Faglig kapittel
  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2021) Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Harstad, Ola. (2021) Schopenhauer som litteraturlærer. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Steinsholt, Kjetil; Harstad, Ola. (2021) Kunsten å erobre paradiset på et blunk? Et blikk på barns lek og rampestreker som avgrensede meningsprovinser. Den frie lekens vilkår.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Harstad, Ola. (2020) Den uforståelige teksten. Om Witold Gombrowiczs "Kosmos" og dens virkning på forståelsens form. Master i norsk. Metodeboka 1.
    Faglig kapittel
  • Harstad, Ola; Jølle, Lennart. (2018) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Norsk 5-10. Litteraturboka.
    Faglig kapittel

Rapport

  • Harstad, Ola. (2018) Mot en mindre litteraturlærer. En fremskrivning av problemet om litteraturlærerens bliven. 2018. ISBN 978-82-326-3482-8.
    Doktorgradsavhandling
  • Harstad, Ola. (2012) Litteraturdidaktiske posisjoner: ideologi og strategi. En dialogisk diskursanalyse. 2012.
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • LOS8010 - Selvvalgt pensum - teori

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2022) Barnehagen som begivenhet. Seminar . OsloMet; 2022-11-23 - 2022-11-23.
  • Faglig foredrag
    Harstad, Ola. (2022) Foran troen. En bemerkning om Paulus` brev til Galaterne. Andakt . KVT; Trondheim. 2022-02-04 - 2022-02-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2022) Om dilemmaets uovertruffenhet. Nasjonal konferanse for praksis i lærerutdanningene ; 2022-05-23.

2020

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2020) Om foreldrerollen i litteraturen. Samtale med Birger Emanuelsen og Monica Isakstuen. Litteraturarrangement . Trondheim Folkebibliotek; Trondheim. 2020-02-13 - 2020-02-13.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2019) Det skjønnlitterære utvalgets teknologi. Om digitalisering og utvalgsproblematikk. Litteraturhistoriens hva, hvordan og hvorfor . Oslomet,Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning; Oslo. 2019-11-14 - 2019-11-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2019) Kritikk og affirmasjon. Om mulige koblinger mellom Gilles Deleuzes filosofi og det nyliberale universitet. Frokostseminar . Institutt for lærerutdanning (NTNU); Trondheim. 2019-01-15 - 2019-01-15.

2017

  • Faglig foredrag
    Harstad, Ola. (2017) Norskfaget som begivenhet. Norskfaget No! LNU-konferansen 2017 . Landslaget for norskundervisning; Stavanger. 2017-03-17 - 2017-03-18.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2017) Satanas sum et nihil humanum a me alienum puto. Brødrene Karamasov - tro, tvil, hat eller kjærlighet? . Trøndelag Teater/Litteraturhuset i Trondheim; Sellanraa Bok & Bar. 2017-03-02 - 2017-03-02.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Skaftun, Atle. (2017) Tankegods: Mikhail M. Bakhtin. Samtale . Litteratur på Blå; Blå. 2017-11-21 - 2017-11-21.

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2016) Creating the Concept of the Jam-session as a deleuzian Time-space for Literature Teacher Becoming. Virtuality, Becoming and Life. Deleuze Studies Conference 2016 ROME . Department of Philosophy, Communication and Visual Arts; Roma, University of Roma Tre. 2016-07-11 - 2016-07-13.

2013

  • Intervju
    Harstad, Ola. (2013) Da Ibsen forsvant. Klassekampen [Avis]. 2013-10-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2013) Hvor ble det av «Lille Marius»? En litteratursosiologisk studie av lærerstudenters skjønnlitterære smak. FoU i praksis 2013 . Høgskolen i Nord-Trøndelag; Stjørdal. 2013-04-22 - 2013-04-23.
  • Intervju
    Harstad, Ola. (2013) Leser helst bestselgerne. Klassekampen [Avis]. 2013-10-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2013) Portvokteren. Lærerens litterære preferanser og konsekvenser for den litterære klasseromspraksisen. Skriv!Les! 2013 . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning; Trondheim. 2013-05-06 - 2013-05-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola; Wicklund, Beret; Larsen, Ann Sylvi. (2013) Norwegian student teachers` literary preferences. ECER 2013 . EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION; Istanbul. 2013-09-09 - 2013-09-13.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola. (2012) Det relasjonelle klasserommet. Om bruken av Pierre Bourdieus kultursosiologi i norskdidaktisk forskning. Å finne egne stemmer, ytre seg og få svar. Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser . Høgskolen i Sør-Trøndelag; Trondheim. 2012-11-16 - 2012-11-16.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn