Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Monika Merket

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Monika Merket

Førsteamanuensis i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

monika.merket@ntnu.no
73598161 41433959 Schnitlergården, 2 etg, Kalvskinnet
Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Forskning

Overordnet er min forskningsinteresse hvordan politiske bestemmelser tar form og blir praktisert i praksis. Det betyr at i min forskning er jeg interessert i å undersøke politiske styringsdokumenter for lærerutdanning og skole, samtidig som jeg er interessert i hvordan makt og kontroll har betydning for hvordan politikk blir tolket og forstått i praksis.

Tematisk er min hovedinteresse veiledning av lærerstudenter i praksis. Dette omfatter da en interesse for veiledning av lærerstudenter i skolen, og rollene som praksislærer og oppfølgingslærer.

Et annet interessefelt som jeg har fattet interesse for er tidlig innsats og intensiv opplæring i grunnskolen. 

  • UMU - Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet

Tidlig innsats - inkluderende fellesskap?

Dette forskningsprosjektet har som mål å bringe frem kunnskap om hvordan tidlig innsats, og spesifikt bestemmelsen om intensiv opplæring, praktiseres og fungerer i ulike kommuner og skoler.

Oppfølgingslæreren - rollen og utdanningen

Formålet med forskningsprosjektet er å bidra til mer innsikt i hvordan faglærere ved universitetet utvikler kompetanser og forståelser om rollen som oppfølgingslærer gjennom et kurstilbud.

Oppfølgingslærerrollen - samspill i, om og med praksis.

Det overordnede formålet med denne studien er å styrke samarbeidet mellom de to læringsarenaene som deler ansvaret i lærerutdanningen: universitetet og praksisskolene.

TRANSiT «Transition into teaching for inclusive and diverse learning»

TRANSIT er finansiert av EU-midler gjennom et ERASMUS+ prosjekt. Formålet med prosjektet er å identifisere styrker og utfordringer i hva lærerutdanninga gjør i studentenes overgang fra å være student til å bli lærer.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Merket, Monika. (2024) En profesjonsnær lærerutdanning. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Merket, Monika. (2024) Veiledning i praksis. Handlinger som åpner for lærerstudentens selvstendighet. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Merket, Monika. (2023) Kampen om kunnskap i lærerutdanning. En analyse av kunnskapsformer i de integrerte utdanningene i Norge. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2023) ‘Pedagogic Schizoid Identity’: A Comparative Analysis of Policy in an Integrated Teacher Education Program in Norway and OECD Policy. The Journal for Critical Education Policy Studies
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Merket, Monika. (2022) What Is Discussed in Mentoring Dialogues? An Analysis of How Relations of Control Influence the Content in Mentoring. Australian Journal of Teacher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2022) Mentoring in a Norwegian Integrated Teacher Education Program: An Analysis of Power and Control between Agents . NTNU open
    Doktorgradsavhandling
  • Merket, Monika. (2022) An analysis of mentor and mentee roles in a pre-service teacher education program: a Norwegian perspective on the future mentor role. Mentoring & Tutoring
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2022) Assessment Dialogues in Mentoring in Norwegian Teacher Education: Tensions between Different Forms of Knowledge. Knowledge Cultures
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Merket, Monika. (2020) Revitaliser kunnskapsbegrepet - en kunnskapsbasert læreplan er "nok". Utdanningsnytt.no
    Leserinnlegg
  • Merket, Monika; Morud, Elin Bø. (2020) School Adoption 2.0. A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian University of Science and Technology . Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Merket, Monika. (2024) En profesjonsnær lærerutdanning. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Merket, Monika. (2023) Kampen om kunnskap i lærerutdanning. En analyse av kunnskapsformer i de integrerte utdanningene i Norge. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2023) ‘Pedagogic Schizoid Identity’: A Comparative Analysis of Policy in an Integrated Teacher Education Program in Norway and OECD Policy. The Journal for Critical Education Policy Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2022) What Is Discussed in Mentoring Dialogues? An Analysis of How Relations of Control Influence the Content in Mentoring. Australian Journal of Teacher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2022) An analysis of mentor and mentee roles in a pre-service teacher education program: a Norwegian perspective on the future mentor role. Mentoring & Tutoring
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2022) Assessment Dialogues in Mentoring in Norwegian Teacher Education: Tensions between Different Forms of Knowledge. Knowledge Cultures
    Vitenskapelig artikkel
  • Merket, Monika. (2020) Revitaliser kunnskapsbegrepet - en kunnskapsbasert læreplan er "nok". Utdanningsnytt.no
    Leserinnlegg

Del av bok/rapport

  • Merket, Monika. (2024) Veiledning i praksis. Handlinger som åpner for lærerstudentens selvstendighet. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Merket, Monika; Morud, Elin Bø. (2020) School Adoption 2.0. A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian University of Science and Technology . Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Merket, Monika. (2022) Mentoring in a Norwegian Integrated Teacher Education Program: An Analysis of Power and Control between Agents . NTNU open
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • SKOLE6020 - Schoolbased mentoring
  • SKOLE6014 - Mentoring in schools of student teachers and newly qualified teachers, module 1
  • SKOLE6151 - Research and development in education

Formidling

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Merket, Monika. (2023) The Battle of Knowledge in Teacher Education: An Analysis of Knowledge Discourses in the Integrated Teacher Education Programs in Norway. . EERA - European Educational Research Association ECER Conference 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Merket, Monika. (2021) An Analysis of Mentor and Mentee Roles in Norwegian Teacher Education. Nordic Educational Research Association NERA-conference , Odense, Danmark 2021-11-03 - 2021-11-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Merket, Monika. (2021) An Analysis of Power and Control in the Evaluative Session in Practice: An Artificial Performance to Pass the Evaluation?. European Educational Research Association (EERA) ECER conference 2021 , Online 2021-09-06 - 2021-09-09

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Merket, Monika. (2020) The Pedagogic Discourse relayed in Mentoring - A discourse Analysis of Mentoring Dialogues in a Norwegian Teacher Education . NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning) NAFOL/HVL/NorTED conference 2020 , Digitalt 2020-10-20 - 2020-10-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Merket, Monika. (2020) Knowledge and Money; equal concepts?. NERA (Nordic Educational Research Assosiation NERA-conference , Turku 2020-03-04 - 2020-03-06

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Morud, Elin Bø; Merket, Monika. (2018) Hvordan utvikles studentenes praksis gjennom autentiske erfaringer? Analyse av en pilot i lektorutdanningen ved NTNU . DMMH og NTNU FoU i Praksis 2018 , Trondheim 2018-10-24 - 2018-10-25
  • Faglig foredrag
    Morud, Elin Bø; Merket, Monika. (2018) Reflections on mentoring in SATE. SATE-prosjektet (School adoption in teacher education) Prosjektseminar for SATE, Flensburg , Flensburg 2018-11-15 - 2018-11-16
  • Faglig foredrag
    Merket, Monika; Morud, Elin Bø; Ramberg, Per. (2018) Skoleovertakelse for alle? SATE: Et internasjonalt samarbeidsprosjekt. NTNU Lektorkonferansen 2018 , Trondheim 2018-10-18 - 2018-10-19

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Morud, Elin Bø; Merket, Monika. (2017) Research - School adoption, NTNU . SATE-prosjektet (School adoption in teacher education) Prosjektseminar i Weingarten , Weingarten 2017-09-26 - 2017-09-27

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo