course-details-portlet

SKOLE6014

Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen i gruppe

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnets innhold handler om å teoretisere og praktisere som veileder for lærerstudenter, nyutdannede lærere og kollegaer i skolen. I emnet skal studentene gjøre erfaringer med og reflektere over

  • veileders handlinger, og hvilken plass og betydning veiledere har i lærerutdanningen og i overgangen fra utdanning til yrke
  • veileders betydning for hvordan lærerstudenter og nyutdannede lærere sosialiseres og lærer i skolen
  • veileders kompetanse til å fremme lærerstudentenes og de nyutdannedes refleksivitet gjennom søkelys på deres handlinger og refleksjoner over å være lærer i skolen
  • egen veilederpraksis gjennom å analysere og diskutere utvikling av egen veilederrolle

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har

  • reflektert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering og om lærerstudentens og den nyutdannedes identitet, læring og utvikling
  • solid kunnskap om metoder og redskaper som gjør at veileder kan velge relevante handlinger som støtter lærerstudenters og nyutdannedes læring og identitetsdannelse

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • vise ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere kollektive arbeidsprosesser i skolen
  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, relevante metoder og redskaper til å planlegge, støtte og vurdere lærerstudenters og nyutdannedes læring
  • identifisere og analysere yrkesetiske problemstillinger innenfor læreryrket og problematisere egen bruk av makt i veiledningsarbeid
  • begrunne, kritisk vurdere og videreutvikle egen veiledningspraksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har bærekraftig kunnskap om skolen som utdanningsinstitusjon og lærerprofesjonen og kan ta dette i bruk i veiledning
  • kan kritisk reflektere over etiske utfordringer og dilemma knyttet til yrket, og kan ta dette i bruk i veiledning

Læringsformer og aktiviteter

Undervisninga er samlingsbasert. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene arbeider studentene med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til arbeidsoppgaver deltakerne har som veileder for nyutdannede lærere eller som praksislærer. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og refleksjonsskriving.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuell refleksjon om egen rolle
  • Fagtekst og et praksiselement om kommunikasjon i veiledning
  • Refleksjon over bruk av redskaper i veiledning, utvikling av egen veilederrolle og betydning for en bærekraftig lærerprofesjon.
  • 70 % deltakelse i undervisningen.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuelt refleksjonsnotat egen rolle
  • Fagtekst om kommunikasjon
  • Refleksjon over bruk av redskaper
  • 70 % deltakelse i undervisningen

Mer om vurdering

Eksamensform er muntlig eksamen i gruppe. Karakteren settes individuelt. Karakterregel A-F.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Minimum 3 års erfaring som lærer. Det er en forutsetning for opptak at studenten har veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass i studieåret.

Kursmateriell

I tillegg til lærebøker blir det utarbeidet et nettbasert kompendium for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke er tilgjengelige på nett.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6012 15 sp Høst 2020
SKOLE6016 15 sp Høst 2020
SKOLE6020 15 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogiske fag
  • Veiledningspedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Dato 07.01.2026
08.01.2026
Varighet 2.5 timer