Emne - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1 - SKOLE6014
Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnets innhold handler om å teoretisere og praktisere som veileder for lærerstudenter, nyutdannede lærere og kollegaer i skolen. I emnet skal studentene gjøre erfaringer med og reflektere over
- veileders handlinger, og hvilken plass og betydning veiledere har i lærerutdanningen og i overgangen fra utdanning til yrke
- veileders betydning for hvordan lærerstudenter og nyutdannede lærere sosialiseres og lærer i skolen
- veileders kompetanse til å fremme lærerstudentenes og de nyutdannedes refleksivitet gjennom søkelys på deres handlinger og refleksjoner over å være lærer i skolen
- egen veilederpraksis gjennom å analysere og diskutere utvikling av egen veilederrolle
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- reflektert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering og om lærerstudentens og den nyutdannedes identitet, læring og utvikling
- solid kunnskap om metoder og redskaper som gjør at veileder kan velge relevante handlinger som støtter lærerstudenters og nyutdannedes læring og identitetsdannelse
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vise ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere kollektive arbeidsprosesser i skolen
- anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, relevante metoder og redskaper til å planlegge, støtte og vurdere lærerstudenters og nyutdannedes læring
- identifisere og analysere yrkesetiske problemstillinger innenfor læreryrket og problematisere egen bruk av makt i veiledningsarbeid
- begrunne, kritisk vurdere og videreutvikle egen veiledningspraksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- har bærekraftig kunnskap om skolen som utdanningsinstitusjon og lærerprofesjonen og kan ta dette i bruk i veiledning
- kan kritisk reflektere over etiske utfordringer og dilemma knyttet til yrket, og kan ta dette i bruk i veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisninga er samlingsbasert. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene arbeider studentene med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til arbeidsoppgaver deltakerne har som veileder for nyutdannede lærere eller som praksislærer. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og refleksjonsskriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuell refleksjon om egen rolle
- Fagtekst og et praksiselement om kommunikasjon i veiledning
- Refleksjon over bruk av redskaper i veiledning, utvikling av egen veilederrolle og betydning for en bærekraftig lærerprofesjon.
- 70 % deltakelse i undervisningen.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuelt refleksjonsnotat egen rolle
- Fagtekst om kommunikasjon
- Refleksjon over bruk av redskaper
- 70 % deltakelse i undervisningen
Mer om vurdering
Eksamensform er muntlig eksamen i gruppe. Karakteren settes individuelt. Karakterregel A-F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Minimum 3 års erfaring som lærer. Det er en forutsetning for opptak at studenten har veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass i studieåret.
Kursmateriell
I tillegg til lærebøker blir det utarbeidet et nettbasert kompendium for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke er tilgjengelige på nett.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SKOLE6012 | 15 sp | Høst 2020 |
SKOLE6016 | 15 sp | Høst 2020 |
SKOLE6020 | 15 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Pedagogiske fag
- Veiledningspedagogikk