Emne - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1 - SKOLE6014
SKOLE6014 - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Emnets innhold handler om å teoretisere og praktisere som veileder for lærerstudenter og kollegaer i skolen, i første rekke som praksislærer og mentor. I emnets læringsfellesskap
- gjør vi erfaringer med og reflekterer over hvordan vi gir handlingene som veiledere gjør, plass og betydning i lærerutdanninga og i de nyutdannedes introduksjon til lærerjobben
- tenker vi om veileders intensjoner i arbeid med at lærerstudentene sosialiseres og lærer i skolen
- viser vi at veileders oppmerksomhet omkring hvordan lærerstudentene handler og reflekterer som lærere i skolen, er en nødvendig refleksivitet for veileders funksjon
- analyserer vi egen veilederpraksis og gjør erfaringer med og diskuterer hvordan vi kan utvikle utøvelsen av veilederprofesjonen
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- reflektert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering og om lærerstudentens og den nyutdannedes identitet, læring og utvikling
- solid kunnskap om metoder og redskaper som gjør at veileder kan velge relevante handlinger som støtter lærerstudenters og nyutdannedes læring og identitetsdannelse
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vise ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere kollektive arbeidsprosesser i skolen
- anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, relevante metoder og redskaper til å planlegge, støtte og vurdere lærerstudenters og nyutdannedes læring
- identifisere og analysere yrkesetiske problemstillinger innenfor læreryrket og problematisere egen bruk av makt i veiledningsarbeid
- begrunne, kritisk vurdere og videreutvikle egen veiledningspraksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- har bærekraftig kunnskap om skolen og lærerprofesjonen og etiske utfordringer og dilemma knyttet til yrket og kan ta dette i bruk i veiledning
- kan vurdere skolens funksjon som rettferdig utdanningsinstitusjon
Læringsformer og aktiviteter
Undervisninga er samlingsbasert. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene deltar studentene i nettbasert dialog og responsarbeid, samt arbeider med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Det er i fire obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til arbeidsoppgaver en har som mentor for nyutdannede lærere eller som praksislærer. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og utstrakt bruk av refleksjonsskriving. Det stilles store krav til egeninnsats.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuelt refleksjonsnotat om egen rolle
- Fagtekst om kommunikasjon
- Veiledet praksiselement
- Refleksjon over bruk av redskaper i veiledning
- 70 % deltakelse i samlinger
Mer om vurdering
Mer om vurdering
I alt fem arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Et arbeidskrav der studenten reflekterer over sin egen identitet og rolle som veileder.
- Et arbeidskrav der studenten tar utgangspunkt i egen veiledning og fordyper seg i et tema innenfor kommunikasjon i veiledning (fagtekst).
- Et arbeidskrav der studenten analyserer egen veiledning med fokus på samspillet med «den andre» (veiledet praksiselement).
- Et arbeidskrav som inkluderer refleksjon over bruk av redskaper i veiledning.
- 70% deltakelse på studiets samlinger.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsordning for emnet:
Skriftlig hjemmeeksamen over to dager som leveres digitalt. Første dag av eksamen får man utlevert et tema. Den andre dagen gjennomfører man en 6 timers hjemmeeksamen i det digitale eksamenssystemet Inspera.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Minimum 3 års praksis som lærer. Det er en forutsetning for opptak at studenten har veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass i studieåret.
Kursmateriell
Det blir lagd nettbasert kompendium i emnet for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke er tilgjengelig på nett.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6012 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6016 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6020 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogiske fag
- Veiledningspedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
12.01.2024Innlevering
12.01.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
29.05.2024Innlevering
29.05.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"