course-details-portlet

SKOLE6254

Pedagogiske perspektiver på inkludering, likeverd og forskjellighet i fellesskapet

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Individuell skriftlig oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet fremmer forståelse for utdanningspolitiske og institusjonelle føringer og praksiser som har betydning for inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skole og barnehage. Her vil politikk og praksis som studentene selv har erfaring med danne utgangspunkt for utforsking av utdanningspolitikk. Det vil legges opp til kritisk refleksjon knyttet til ulike dilemma som følger med kategorisering og diagnostisering med tanke på barnets beste.

Innlevelse i barns kategorisering og markeringer av hierarki og forskjell er viktig for å legge til rette for fellesskap og tilhørighet i skole og barnehage. Videre vil arbeid med barns livsverden danne utgangspunkt for å forstå viktige forskjellsskapende dimensjoner i barnas liv, og de utfordringene og mulighetene disse gir.

Emnet gir innsikt i barn- og unges opplevelse av og mulighet for å være delaktige og betydningsfulle i egen opplæring. Emnet vektlegger forståelse for lærerens rolle i ekskluderings- og inkluderingsmekanismer med fokus på utvikling av likeverd og forskjell i pedagogiske relasjoner samt betydningen av skolen og barnehagen som demokratiske samfunnsinstitusjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges ulike vilkår og verdener, og hvordan opplæringen kan bidra til å styrke det enkelte barns blomstring og mestring i skole og samfunn
  • kan forstå barn og unges opplevelser av tilknytning og mening i lys av og med respekt for deres unike væremåter og muligheter
  • har forståelse for barn med ulike læreforutsetninger og hvordan slike forutsetninger kan tilgodeses og ses som en ressurs i møte med skolens krav.

Ferdigheter

Studenten

  • kan åpne for barns livsverden og erfaringshorisont i undervisning og læreprosesser
  • kan opptre solidarisk i relasjon til barn som opplever ekskludering
  • kan skape trygge, anerkjennende og likeverdige relasjoner for alle barn og unge i skolen

Generell kompetanse:

Studenten

  • har personlig kompetanse og erfaring som grunnlag for å kunne analysere og reflektere kritisk om seg selv, om egne verdier, og om valg og handlinger i møte med ulike barn
  • kan opptre kritisk i forhold til pedagogiske praksiser og deres konsekvenser for ulike barn med henblikk på å fornye skolens praksis
  • kan foreta og formulere selvstendige fortolkninger av hva som bør gjelde i skolen i kritisk-konstruktiv dialog med gjeldende utdanningspolitikk

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger.

Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid.

Obligatoriske aktiviteter

• Innlevering av utkast til eksamensoppgave

• Muntlig fremføring

• Oppmøte på minst to av tre samlinger

Obligatoriske aktiviteter

  • Utkast til eksamensoppgave
  • Muntlig fremføring
  • Oppmøte

Mer om vurdering

Individuell skriftlig oppgave

Bestått/ikke bestått

Alle hjelpemidler er tillatt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Fagområder

  • Sosialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Individuell skriftlig oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment