Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Mette Nygård

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Mette Nygård

Førsteamanuensis i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

mette.nygard@ntnu.no
Gunnerus gate 1, G510, Kalvskinnet
Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Forskning

Forskningsinteresser:

Utdanningspolitikk med fokus på barnehage og skole, samt spørsmål knyttet valgfrihet i utdanning og privatisering. 

 

Pågående forskningsprosjekt: 

Valgfrihet i utdanning

Oppvekst på bygda: barndom, skole, skolepolitikk og ungdommens fremtidsorienteringer 

  • Forskningsgruppa UMU (Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil. (2025) Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil. (2024) Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen. Norsk sosiologisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Brendløkken, Tone; Nygård, Mette. (2023) Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet. . Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Korsvold, Tora; Nygård, Mette. (2022) Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Nygård, Mette; Myhre, Hege. (2021) Lærere i møte med rammeplanens og læreplanens danningsbegrep – begrensninger eller nye muligheter i lærernes pedagogiske praksis?. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter. (2021) Introduksjon: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter. (2021) Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Nygård, Mette. (2021) Barnehagelæreres profesjonsutøvelse i en nyliberal tid : styring, autonomi og identitet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Nygård, Mette. (2018) Ny rammeplan for barnehagen: Prosess og produkt sett i lys av Bernsteins teorier. . Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Fagartikkel

2017

  • Nygård, Mette. (2017) Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger. Doktoravhandlinger ved NTNU (215)
    Doktorgradsavhandling
  • Nygård, Mette. (2017) The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Nygård, Mette. (2016) Pedagogiske identiteter i norsk barnehagepolitikk fra 1970–årene og fram til i dag. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel
  • Heggvold, Gunn Irene; Nygård, Mette. (2016) Læringsforståelser i barnehagen. Første steg
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Korsvold, Tora; Nygård, Mette. (2016) Et brudd med norsk barnehagetradisjon. barnehage.no
    Populærvitenskapelig artikkel

2015

  • Nygård, Mette. (2015) Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette; Heggvold, Gunn Irene. (2015) Læringshysteri og barnehagebarn som framtidsprosjekt. barnehage.no
    Kronikk

2014

  • Bergsland, Mirjam Dahl; Heggvold, Gunn Irene; Nygård, Mette. (2014) Barn skal ikke være en lønnsom fremtidsinvestering. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk

2009

  • Nygård, Mette; Korsvold, Tora. (2009) Barnehagen- en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen. FoU i praksis
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

Tidsskriftspublikasjoner

  • Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil. (2025) Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil. (2024) Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen. Norsk sosiologisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Brendløkken, Tone; Nygård, Mette. (2023) Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet. . Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Korsvold, Tora; Nygård, Mette. (2022) Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette. (2018) Ny rammeplan for barnehagen: Prosess og produkt sett i lys av Bernsteins teorier. . Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Fagartikkel
  • Nygård, Mette. (2017) The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette. (2016) Pedagogiske identiteter i norsk barnehagepolitikk fra 1970–årene og fram til i dag. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel
  • Heggvold, Gunn Irene; Nygård, Mette. (2016) Læringsforståelser i barnehagen. Første steg
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Korsvold, Tora; Nygård, Mette. (2016) Et brudd med norsk barnehagetradisjon. barnehage.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette. (2015) Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel
  • Nygård, Mette; Heggvold, Gunn Irene. (2015) Læringshysteri og barnehagebarn som framtidsprosjekt. barnehage.no
    Kronikk
  • Bergsland, Mirjam Dahl; Heggvold, Gunn Irene; Nygård, Mette. (2014) Barn skal ikke være en lønnsom fremtidsinvestering. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk
  • Nygård, Mette; Korsvold, Tora. (2009) Barnehagen- en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen. FoU i praksis
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

Bøker

  • Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter. (2021) Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Nygård, Mette; Myhre, Hege. (2021) Lærere i møte med rammeplanens og læreplanens danningsbegrep – begrensninger eller nye muligheter i lærernes pedagogiske praksis?. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter. (2021) Introduksjon: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nygård, Mette. (2021) Barnehagelæreres profesjonsutøvelse i en nyliberal tid : styring, autonomi og identitet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Nygård, Mette. (2017) Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger. Doktoravhandlinger ved NTNU (215)
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • SKOLE6026 - Elevmangfold og likeverdig opplæring
  • MGLU3202 - Elevmangfold, oppvekstvilkår og likeverdig opplæring

MGLU5229 Vitenskapsteori og metode 

Veiledning

Masterveiledning 

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Bjordal, Ingvil; Nygård, Mette. (2024) Valgfrihet i utdanning og det private skolealternativet. Institutt for lærerutdanning, NTNU Kunnskapslunsj , Trondheim 2024-03-21 - 2024-03-21

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Kamsvåg, Gro Anita; Nygård, Mette. (2023) Growing up in a rural coastal community - childhood, school life and future orientations . NTNU, NTNU Oceans Sustaining, knowing and ‘living’ the Blue? Coastal communities as places to belong across generations , Trondheim 2023-06-15 - 2023-06-16

2017

  • Faglig foredrag
    Nygård, Mette. (2017) Barnehagen som læringsarena. Nord Universitet Foredrag styrere og pedagogiske ledere i Nord-Trøndelag , Nord Universitet Levanger 2017-05-09 - 2017-05-09

2014

  • Intervju
    Nygård, Mette; Korseberg, Karl-Arne. (2014) Når skal de få tid til å leke?. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2014-01-10

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo