Mette Nygård
Forskning
Forskningsinteresser:
Utdanningspolitikk med fokus på barnehage og skole, samt spørsmål knyttet valgfrihet i utdanning og privatisering.
Pågående forskningsprosjekt:
Valgfrihet i utdanning
Oppvekst på bygda: barndom, skole, skolepolitikk og ungdommens fremtidsorienteringer
Publikasjoner
2024
-
Nygård, Mette;
Bjordal, Ingvil.
(2024)
Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen.
Norsk sosiologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Brendløkken, Tone;
Nygård, Mette.
(2023)
Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet. .
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Korsvold, Tora;
Nygård, Mette.
(2022)
Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Myhre, Hege;
Nygård, Mette;
Vestheim, Ole Petter.
(2021)
Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Myhre, Hege;
Nygård, Mette;
Vestheim, Ole Petter.
(2021)
Introduksjon: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nygård, Mette.
(2021)
Barnehagelæreres profesjonsutøvelse
i en nyliberal tid : styring, autonomi og identitet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nygård, Mette;
Myhre, Hege.
(2021)
Lærere i møte med rammeplanens og
læreplanens danningsbegrep – begrensninger eller
nye muligheter i lærernes pedagogiske praksis?.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Nygård, Mette.
(2018)
Ny rammeplan for barnehagen: Prosess og produkt sett i lys av Bernsteins teorier. .
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
2017
-
Nygård, Mette.
(2017)
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette.
(2017)
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger.
Doktoravhandlinger ved NTNU (215)
Doktorgradsavhandling
2016
-
Nygård, Mette.
(2016)
Pedagogiske identiteter i norsk
barnehagepolitikk fra 1970–årene
og fram til i dag.
Utbildning och Demokrati
Vitenskapelig artikkel
-
Korsvold, Tora;
Nygård, Mette.
(2016)
Et brudd med norsk barnehagetradisjon.
barnehage.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Heggvold, Gunn Irene;
Nygård, Mette.
(2016)
Læringsforståelser i barnehagen.
Første steg
Populærvitenskapelig artikkel
2015
-
Nygård, Mette.
(2015)
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette;
Heggvold, Gunn Irene.
(2015)
Læringshysteri og barnehagebarn som framtidsprosjekt.
barnehage.no
Kronikk
2014
-
Bergsland, Mirjam Dahl;
Heggvold, Gunn Irene;
Nygård, Mette.
(2014)
Barn skal ikke være en lønnsom fremtidsinvestering.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
2009
-
Nygård, Mette;
Korsvold, Tora.
(2009)
Barnehagen- en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen.
FoU i praksis
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Tidsskriftspublikasjoner
-
Nygård, Mette;
Bjordal, Ingvil.
(2024)
Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen.
Norsk sosiologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Brendløkken, Tone;
Nygård, Mette.
(2023)
Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet. .
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Korsvold, Tora;
Nygård, Mette.
(2022)
Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette.
(2018)
Ny rammeplan for barnehagen: Prosess og produkt sett i lys av Bernsteins teorier. .
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
-
Nygård, Mette.
(2017)
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette.
(2016)
Pedagogiske identiteter i norsk
barnehagepolitikk fra 1970–årene
og fram til i dag.
Utbildning och Demokrati
Vitenskapelig artikkel
-
Korsvold, Tora;
Nygård, Mette.
(2016)
Et brudd med norsk barnehagetradisjon.
barnehage.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Heggvold, Gunn Irene;
Nygård, Mette.
(2016)
Læringsforståelser i barnehagen.
Første steg
Populærvitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette.
(2015)
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Nygård, Mette;
Heggvold, Gunn Irene.
(2015)
Læringshysteri og barnehagebarn som framtidsprosjekt.
barnehage.no
Kronikk
-
Bergsland, Mirjam Dahl;
Heggvold, Gunn Irene;
Nygård, Mette.
(2014)
Barn skal ikke være en lønnsom fremtidsinvestering.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
-
Nygård, Mette;
Korsvold, Tora.
(2009)
Barnehagen- en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen.
FoU i praksis
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Bøker
-
Myhre, Hege;
Nygård, Mette;
Vestheim, Ole Petter.
(2021)
Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Myhre, Hege;
Nygård, Mette;
Vestheim, Ole Petter.
(2021)
Introduksjon: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nygård, Mette.
(2021)
Barnehagelæreres profesjonsutøvelse
i en nyliberal tid : styring, autonomi og identitet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nygård, Mette;
Myhre, Hege.
(2021)
Lærere i møte med rammeplanens og
læreplanens danningsbegrep – begrensninger eller
nye muligheter i lærernes pedagogiske praksis?.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Nygård, Mette.
(2017)
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger.
Doktoravhandlinger ved NTNU (215)
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- SKOLE6026 - Pupil diversity and equal education
- MGLU3202 - Student diversity and equity in education
MGLU5229 Vitenskapsteori og metode
Veiledning
Masterveiledning
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragKamsvåg, Gro Anita; Nygård, Mette. (2023) Growing up in a rural coastal community - childhood, school life and future orientations . NTNU, NTNU Oceans Sustaining, knowing and ‘living’ the Blue? Coastal communities as places to belong across generations , Trondheim 2023-06-15 - 2023-06-16
2014
-
IntervjuNygård, Mette; Korseberg, Karl-Arne. (2014) Når skal de få tid til å leke?. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2014-01-10