course-details-portlet

MGLU1508

Religion, livssyn og etikk i samfunn og skole (5-10)

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet legger opp til en systematisk, praktisk og religionsdidaktisk studie av religion og livssyn, eksemplifisert gjennom jødedom, kristendom og islam. Det gis også en innføring i etikk.

Studentene skal bli kjent med sentrale forskningstradisjoner både i aktuelle fagemner, og i fagets didaktikk.

Omfanget av pensum og undervisning knyttet KRLE-faglige tema vil være om lag som i grunnskolens læreplan.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om læreplanen i skolen og utviklinga av religions- og livssynsfaget i Norge
  • har kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger og forskingstradisjoner i skolefaget og studiefaget
  • har kunnskap om historien til religioner og livssyn i Norge, inkludert samer og nasjonale minoriteters religion- og livssynshistorie, og mangfold innenfor disse.
  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av årstider og høytider med eksempler fra kristendom, jødedom, islam og samisk kristen tradisjon, som kulturarv.
  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, lære, ritual og andre praksiser og etikk med eksempler fra kristendom, jødedom og islam.
  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av, estetikk med eksempler fra jødedom og islam
  • har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger
  • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevretta vurdering som virker utviklende for alle elever
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
  • kan anvende etiske grunnlagsteorier på emne fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter samfunnskriser- og konflikter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har grunngitte synspunkt på hva det innebærer å være KRLE-lærer
  • kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forsking om barn, religion og livssyn
  • kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjoner kan ligge utenom vanlig undervisningstid. Tidspunkt for gjennomføring / levering av skriftlige og muntlige arbeidskrav oppgis ved semesterstart. Både skriftlige og muntlige arbeidskrav, og andre oppgaver som gjennomføres som del av undervisningen skal støtte og fremme kandidatens arbeid med å oppnå emnets læringsutbytte. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Tema som er egnet for det, undervises i forelesninger. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling, for eksempel med studentrespons, er viktige arbeids- og læringsformer, og det forventes at alle studentene stiller forberedt, slik at de best mulig kan bidra i slike aktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Obligatoriske arbeidskrav:

- Deltagelse på 3 ekskursjoner knyttet til jødedom, kristendom og islam samt skriving av refleksjonslogger knyttet til ekskursjonene.

- Deltagelse i én muntlig presentasjon i gruppe og respons på en annen gruppe av medstudenters presentasjon.

- En fagtekst (individuell).

-Skriftlig gruppeoppgave knyttet til kristne tekster.

Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsform og karakterskala: Individuell muntlig eksamen. Varighet 20 minutter. Karakterskala A-F. Ingen hjelpemidler.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU51002 15 sp Høst 2017
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Religion, Livssyn og etikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 20 minutter

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 20 minutter