Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Kåre Hauge

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Kåre Hauge

Førsteamanuensis, pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

kare.hauge@ntnu.no
73559791 95707072 Gunnerus gate 1, G512, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Kåre Hauge er førteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Han er utdannet førskolelærer, og har flere års erfaring som kontaktlærer og faglærer fra barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Han har en mastergrad i førskolepedagogikk og en PhD i pedagogikk (2019) med tittelen: Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning. Som forsker og underviser ved lærerutdanningen har Hauge en særskilt interesse for læreres profesjonelle utvikling, profesjonelle læringsfellesskap og utvikling av undervisning både i skolen og lærerutdanningen. 

Hauge har gjennom flere år hatt mange samarbeids- og utviklingsprosjekt sammen med skoler, både på ledernivå og lærernivå. Hauge er med på forksnings- og utviklingsprosjektet LeadDig; Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence. LEADdig er støttet av Norsk Forskningsråd, og ledes av Professor May Britt Postholm.

Kompetanseord

  • CHAT - aktivitetsteori
  • Læreres læring og utvikling
  • Pedagogikk
  • Profesjonelle læringsfellesskap
  • Undervisning
  • Utvikling av undervisning
  • Utviklingsprosesser

Forskning

Profesjonelle læringsfellesskap

Skoleutvikling 

Utviklingsprosesser

Publikasjoner

 

 

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Taraldsen, Eldar; Hauge, Kåre. (2025) Lærerens overordnede ansvar. 4. klasse MAGLU 2024-25, Nord universitet Levanger 4. klasse MAGLU 2024-25, Nord universitet Levanger
    Fagbok

2024

  • Hauge, Kåre. (2024) Betydningen av grundige refleksjoner og deliberative dialoger.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2024) Læreres profesjonelle utvikling.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Hauge, Kåre. (2023) Læreres kollektive prosesser, samarbeid og profesjonsutvikling. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Fagbok

2021

  • Hauge, Kåre. (2021) Self-study research: Challenges and Opportunities in Teacher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2021) Samarbeid mellom kulturskolelærer og grunnskolelærer - utfordringer og muligheter.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2021) The researcher´s role: An intervention study using Lesson Study in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Hauge, Kåre. (2020) Kjære politikere: Ikke mer styring, mål og tester.
    Kronikk

2019

  • Hauge, Kåre. (2019) Teachers' collective professional development in school: A review study. Cogent Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Hauge, Kåre; Postholm, May Britt; Dons, Carl Fredrik. (2019) Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2017

  • Hauge, Kåre; Svartaas, Gun. (2017) Utfordringer og muligheter ved mangfold og inkludering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2017) Læreres læring og profesjonsutvikling med Lesson Study som metode.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hauge, Kåre. (2020) Kjære politikere: Ikke mer styring, mål og tester.
    Kronikk
  • Hauge, Kåre. (2019) Teachers' collective professional development in school: A review study. Cogent Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

Bøker

  • Taraldsen, Eldar; Hauge, Kåre. (2025) Lærerens overordnede ansvar. 4. klasse MAGLU 2024-25, Nord universitet Levanger 4. klasse MAGLU 2024-25, Nord universitet Levanger
    Fagbok
  • Hauge, Kåre. (2023) Læreres kollektive prosesser, samarbeid og profesjonsutvikling. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Hauge, Kåre. (2024) Betydningen av grundige refleksjoner og deliberative dialoger.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2024) Læreres profesjonelle utvikling.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2021) Self-study research: Challenges and Opportunities in Teacher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2021) Samarbeid mellom kulturskolelærer og grunnskolelærer - utfordringer og muligheter.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2021) The researcher´s role: An intervention study using Lesson Study in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre; Svartaas, Gun. (2017) Utfordringer og muligheter ved mangfold og inkludering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hauge, Kåre. (2017) Læreres læring og profesjonsutvikling med Lesson Study som metode.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hauge, Kåre; Postholm, May Britt; Dons, Carl Fredrik. (2019) Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • SKOLE6250 - Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Hauge, Kåre. (2025) Klasseledelse - undervisningsledelse?. Klasseledelse - undervisningsledelse , Meråker VGS 2025-02-09 - 2025-02-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2025) Reflection - classroom lessons. ECER , Beograd 2025-09-07 - 2025-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2025) Analyses and reflection of classroom lessons. NordicIscar , Trollhättan 2025-06-16 - 2025-06-18

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre. (2024) How to be learning leaders in a DWR project. ISCAR , Rotterdam 2024-06-28 - 2024-06-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Postholm, May Britt; Strand, Gro Marte; Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre; Tokle, Olav Dalsegg; Vinje, Bård. (2024) Leadership and Learning for the Development of Teachers Professional Digital Competence. ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2019) A review of teachers professional development - CHAT as the analysis unit. NordicISCAR 2019 , Trondheim 2019-06-18 - 2019-06-20
  • Faglig foredrag
    Hauge, Kåre. (2019) Lærers profesjonelle utvikling i skolen. Forutsetninger og faktorer for utvikling og læring. Samling for praksiskoordinatorer , ILU, Kalvskinnet, Trondheim 2019-06-30 - 2019-06-30

2018

  • Faglig foredrag
    Hauge, Kåre. (2018) Skolebasert kompetanseutvikling / Barnehagebasert kompetanseutvikling. Samarbeid om kompetanseutvikling, skole og barnehage , Trondheim 2018-01-19 - 2018-01-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2018) The reseachers role when collaborating with teachers in intervention research. The 5th NAFOL conference , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24

2017

  • Faglig foredrag
    Hauge, Kåre. (2017) Undervisning / undervisningspraksis - læring - motivasjon mm... Kurs for lærere , Trondheim 2017-10-24 - 2017-10-24

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2016) Lesson Study - reflection talks. "how to ensure that reflection talks moves beyond the actual situation and the actual action"?. ECER 2016 , Dublin 2016-08-22 - 2016-08-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre; Svartaas, Gun. (2016) Skolebasert kompetanseutvikling - utfordringer og muligheter. Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Rotvoll 2016-05-10 - 2016-05-13
  • Faglig foredrag
    Hauge, Kåre. (2016) Klasseledelse - hva innebærer dette?. Kurs for lærere , Trondheim 2016-11-03 - 2016-11-10

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Kåre. (2015) Utvikling av profesjonalitet gjennom samarbeid. FoU i praksis - FoU konferanse , DMMH 2015-04-09 - 2015-04-10

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo