Jørn Østvik
Om
Fagfelt
- Funksjonshemming
- Alternativ og supplerende kommunikasjon blant personer uten funksjonelt talespråk
- Sosiale relasjoner og vennskap
- Inkludering og inkluderende opplæring
- Deltakelse og agentskap blant personer med funksjonsnedsettelse
- Barn og unge
Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- 2018 - : Førsteamanuensis ved Institutt for psykisk helse, NTNU
- 2016 - 2018: FoU-rådgiver i Statped, FoU-avdelingen
- 2013 - 2017: Stipendiat ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap / Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU
- 1996 - 2016: Statped, fagavdeling for sammensatte lærevansker
Utdanning
- Ph.D. i helsevitenenskap, NTNU 2017
- Cand.polit i psykologi, NTNU 1996
Forskning
Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.
Forskningsgrupper
Mental health among people who use AAC
A systematic literature review in co-operation with Jönköping University in Sweden.
The review is registered in Prospero, https://www.crd.york.ac.uk/prospero/display_record.php?RecordID=368390.
Measuring mental wellbeing in people with CCN
Co-researcher in a research project anchored in Melbourne University (Australia) og Jönkoping University (Sweden)
Synergies between theory and practice cources in Social Education at NTNU
Educational project that examines experiences in the simultaneous implementation of theory and practice courses in the Social Education at NTNU.
Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education
Co-researcher and co-supervisor in a research project financed by The Research Council of Norway.
Inclusive education in Norway
The project aim to summarize existing literature to investigate what characterizes and describes the status quo of inclusive education for students in mainstream schools in Norway. https://osf.io/97k62
Publikasjoner
2022
-
Therrien, Michelle;
Rosetti, Zach;
Østvik, Jørn.
(2022)
Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists.
Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Østvik, Jørn;
Skogdal, Signhild;
Stadskleiv, Kristine;
von Tetzchner, Stephen.
(2020)
Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?.
Adresseavisen.
Kronikk
2019
-
Østvik, Jørn;
Killi, Eli Marie.
(2019)
Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder.
2019.
Rapport
2018
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2018)
Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students.
Society, Health & Vulnerability.
volum 9 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2018)
Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school.
Scandinavian Journal of Disability Research.
volum 20 (1).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Østvik, Jørn.
(2017)
Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools.
2017. ISBN 978-82-326-2630-4. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281).
Doktorgradsavhandling
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2017)
A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes.
Journal of Developmental and Physical Disabilities.
volum 29 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2017)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings.
European Journal of Special Needs Education.
volum 33 (3).
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2016)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review.
Journal of Intellectual & Developmental Disability.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2010
-
Østvik, Jørn;
Almås, Hanne.
(2010)
Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle.
2010. ISBN 82-8056-029-7.
Fagbok
2002
-
Østvik, Jørn;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2002)
Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse.
2002.
Oversatt bok
1997
-
Østvik, Jørn;
Rundmo, Torbjørn;
Sjøberg, Lennart.
(1997)
Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation.
Safety Science.
volum 26 (3).
Vitenskapelig artikkel
1996
-
Østvik, Jørn.
(1996)
Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel.
1996.
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Therrien, Michelle;
Rosetti, Zach;
Østvik, Jørn.
(2022)
Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists.
Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Skogdal, Signhild;
Stadskleiv, Kristine;
von Tetzchner, Stephen.
(2020)
Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2018)
Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students.
Society, Health & Vulnerability.
volum 9 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2018)
Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school.
Scandinavian Journal of Disability Research.
volum 20 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2017)
A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes.
Journal of Developmental and Physical Disabilities.
volum 29 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2017)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings.
European Journal of Special Needs Education.
volum 33 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2016)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review.
Journal of Intellectual & Developmental Disability.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Østvik, Jørn;
Rundmo, Torbjørn;
Sjøberg, Lennart.
(1997)
Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation.
Safety Science.
volum 26 (3).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Østvik, Jørn;
Almås, Hanne.
(2010)
Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle.
2010. ISBN 82-8056-029-7.
Fagbok
Rapport
-
Østvik, Jørn;
Killi, Eli Marie.
(2019)
Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder.
2019.
Rapport
-
Østvik, Jørn.
(2017)
Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools.
2017. ISBN 978-82-326-2630-4. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281).
Doktorgradsavhandling
-
Østvik, Jørn.
(1996)
Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel.
1996.
Hovedfagsoppgave
OVERSETTELSESARB
-
Østvik, Jørn;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2002)
Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse.
2002.
Oversatt bok
Undervisning
Jeg underviser ved bachelorutdanningen i vernepleie og ved master i psykisk helse. For tiden har jeg forskningstermin og har ingen undervisning i denne perioden.
Veiledning
Jeg veileder bachelorstudenter i vernepleie, masterstudenter i psykisk helse ved Institutt for psykisk helse og ved andre masterutdanninger, og doktorgradsstipendiater ved instituttet.
Formidling
2022
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2022) Kommunikasjonens inngripen i sosiale relasjoner. 10 år etter ASK-paragrafen. Hvor er vi nå, og hvor skal vi? . Statped; Webinar. 2022-09-07 - 2022-09-07.
2021
-
Vitenskapelig foredragRistad, Tone; Witsø, Aud Elisabeth; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten. (2021) Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. Tjenester for alle . Institutt for design, NTNU, Forskningsrådet, Universell; Scandic Lerkendal. 2021-09-15 - 2021-09-16.
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2021) Hvem gir vi ordet til? Om agentskap og barn som sosiale aktører i kommunikasjon og sosiale relasjoner. NNFF 9. forskningskonferanse . Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming; Digital. 2021-06-07 - 2021-06-08.
2019
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Agentskap blant elever som bruker ASK. ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse . ISAAC Norge; Sundvolden hotel. 2019-04-08 - 2019-04-09.
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Inkluderende opplæring – janusansikt for vennskap blant elever med behov for ASK?. ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse . ISAAC Norge; Sundvolden hotel. 2019-04-08 - 2019-04-09.
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner. Nettverkssamling i Skaun kommune . Skaun kommune ved PP-tjenesten; Skaun rådhus. 2019-03-12 - 2019-03-12.
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner : Om vennskap blant elever uten funksjonelt talespråk. Nettverkssamling . CP-foreningen i Oslo og Akershus; Gardermoen. 2019-04-01 - 2019-04-01.
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Early intervention among young children using AAC – A systematic literature review. NNDR 2019 . Nordic Network on Disability Research; Copenhagen. 2019-05-08 - 2019-05-10.
2018
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Intern forelesning . Trondsletten habiliteringssenter, St. Olavs hospital; Trondheim. 2018-12-10 - 2018-12-10.
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Kommunikationsstöd i skolan: Att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling . Sahlgrenska Universitetssjukhuset, DART; Göteborg. 2018-10-04 - 2018-10-04.
2017
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2017) Marginaliserende praksiser for elever som benytter ASK i skolen. Statpedkonferansen 2017 . Statped; Gardermoen. 2017-03-22 - 2017-03-22.
2016
-
PosterYtterhus, Borgunn; Østvik, Jørn; Gudkova, Tatiana. (2016) Vulnerable and Unequal Childhood: Health - Education - Society. Fusjonseminar for Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU . NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap; Trondheim. 2016-11-10 - 2016-11-11.
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2016) Systematiske litteraturstudier. Statped fagfestival 2016 . Statped; Oslo. 2016-12-01 - 2016-12-01.
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Gjestende elever i egen klasse - Premisser for utvikling av vennskap blant elever uten funksjonell tale. Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming sin 7. forskningskonferanse . Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming; Trondheim. 2016-05-09 - 2016-05-10.
2015
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2015) Review on Friendship Among Children Using Augmentative and Alternative Communication (AAC). NNDR 13th Research Conference . Nordic Network on Disability Research; Bergen. 2015-05-06 - 2015-05-08.