Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Jørn Østvik

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Jørn Østvik

Førsteamanuensis
Institutt for psykisk helse
Fakultet for medisin og helsevitenskap

jorn.ostvik@ntnu.no
73551084 MTFS, 4. etasje, rom 1.414, Øya, Olav Kyrres gt. 9
ResearchGate Kontorplassering
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Fagfelt

  • Funksjonshemming
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon blant personer uten funksjonelt talespråk
  • Sosiale relasjoner og vennskap
  • Inkludering og inkluderende opplæring
  • Deltakelse og agentskap blant personer med funksjonsnedsettelse
  • Barn og unge
  • Psykisk helse

 

Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.

Medlem av Citizen Network Norway (2023 - ).

Medlem av ISAAC Research Committee (2024 - ).

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • 2018 - : Førsteamanuensis ved Institutt for psykisk helse, NTNU
  • 2016 - 2018: FoU-rådgiver i Statped, FoU-avdelingen
  • 2013 - 2017: Stipendiat ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap / Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU
  • 1996 - 2016: Statped, fagavdeling for sammensatte lærevansker

Utdanning

  • Ph.D. i helsevitenenskap, NTNU 2017
  • Cand.polit i psykologi, NTNU 1996

Kompetanseord

  • Alternativ og supplerende kommunikasjon
  • Barn og unge
  • Funksjonshemming
  • Inkluderende opplæring
  • Kommunikasjonsvansker
  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Vennskap

Forskning

Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.

Forskningsgrupper

  • Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv
  • Mangfold, inkludering og deltakelse ​​​​​​​
  • Blikk på Barn - en tverrfaglig tankesmie
  • Barn og unges helse og velferd

Mental health among people who use AAC

A scoping literature review on mental health and mental health problems among people who use augmentative and alternative communication (AAC), in co-operation with Jönköping University in Sweden.

Measuring mental wellbeing in people with CCN

Co-researcher in a research project anchored in Melbourne University (Australia) og Jönkoping University (Sweden).

Synergies between theory and practice cources in Social Education at NTNU

Educational research project that examines experiences in the simultaneous implementation of theory and practice courses in the Social Education at NTNU.

Inclusive education in Norway

The project aim to summarize existing literature to investigate what characterizes and describes the status quo of inclusive education for students in mainstream schools in Norway. https://osf.io/97k62

Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education

Co-researcher and co-supervisor in a research project financed by The Research Council of Norway.

Formative dialogue research on AAC mentoring

The project investigates the expectations, experiences, and perspectives of the participants and organizers in the "AAC Mentor" project initiated by ISAAC Norway.

Systematic review on citizenship among people with disabilities

Aim of study: Establish a knowledge base to investigate the significance of using the concept of citizenship for the development of services in the health, social, and education sectors.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Pennacchia, Jacinta Molini; Østvik, Jørn; Duita, Iain; Walsh, Megan; Granlund, Mats; Imms, Christine. (2025) Assessing mental health of people with complex communication needs: a systematic review. Journal of Communication Disorders
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2024

  • Ristad, Tone Mari Teigmo; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Østvik, Jørn. (2024) Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Granlund, Mats; Seim, Astrid Røsland. (2024) Mental health and mental health problems among users of AAC: a scoping review. Augmentative and Alternative Communication : AAC
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Østvik, Jørn. (2024) Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway. Remedial and special education
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Østvik, Jørn. (2023) Kommunikasajon hos mennesker med utviklingshemming. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Ristad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground. International Journal of Educational Research Open
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Therrien, Michelle; Rosetti, Zach; Østvik, Jørn. (2022) Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Østvik, Jørn; Witsø, Aud Elisabeth. (2021) Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse. https://ntnu.box.com/v/snell-loncke2002
    Oversatt bok

2020

  • Østvik, Jørn; Skogdal, Signhild; Stadskleiv, Kristine; von Tetzchner, Stephen. (2020) Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?. Adresseavisen
    Kronikk

2019

  • Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder. Statped Statped
    Rapport

2018

  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2018) Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students. Society, Health & Vulnerability
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2018) Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school. Scandinavian Journal of Disability Research
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Østvik, Jørn. (2017) Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281)
    Doktorgradsavhandling
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2017) A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes. Journal of Developmental and Physical Disabilities
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2017) ‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings. European Journal of Special Needs Education
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2010

  • Østvik, Jørn; Almås, Hanne. (2010) Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle. Trøndelag kompetansesenter
    Fagbok

1997

  • Østvik, Jørn; Rundmo, Torbjørn; Sjøberg, Lennart. (1997) Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation. Safety Science
    Vitenskapelig artikkel

1996

  • Østvik, Jørn. (1996) Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel. Psykologisk institutt, NTNU
    Hovedfagsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Pennacchia, Jacinta Molini; Østvik, Jørn; Duita, Iain; Walsh, Megan; Granlund, Mats; Imms, Christine. (2025) Assessing mental health of people with complex communication needs: a systematic review. Journal of Communication Disorders
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Ristad, Tone Mari Teigmo; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Østvik, Jørn. (2024) Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Granlund, Mats; Seim, Astrid Røsland. (2024) Mental health and mental health problems among users of AAC: a scoping review. Augmentative and Alternative Communication : AAC
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Østvik, Jørn. (2024) Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway. Remedial and special education
    Vitenskapelig artikkel
  • Ristad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground. International Journal of Educational Research Open
    Vitenskapelig artikkel
  • Therrien, Michelle; Rosetti, Zach; Østvik, Jørn. (2022) Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Skogdal, Signhild; Stadskleiv, Kristine; von Tetzchner, Stephen. (2020) Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?. Adresseavisen
    Kronikk
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2018) Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students. Society, Health & Vulnerability
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2018) Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school. Scandinavian Journal of Disability Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2017) A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes. Journal of Developmental and Physical Disabilities
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2017) ‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings. European Journal of Special Needs Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Østvik, Jørn; Rundmo, Torbjørn; Sjøberg, Lennart. (1997) Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation. Safety Science
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Østvik, Jørn; Almås, Hanne. (2010) Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle. Trøndelag kompetansesenter
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Østvik, Jørn. (2023) Kommunikasajon hos mennesker med utviklingshemming. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel

Rapport

  • Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder. Statped Statped
    Rapport
  • Østvik, Jørn. (2017) Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281)
    Doktorgradsavhandling
  • Østvik, Jørn. (1996) Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel. Psykologisk institutt, NTNU
    Hovedfagsoppgave

OVERSETTELSESARB

  • Østvik, Jørn; Witsø, Aud Elisabeth. (2021) Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse. https://ntnu.box.com/v/snell-loncke2002
    Oversatt bok

Undervisning

Jeg underviser ved bachelorutdanningen i vernepleie og ved master i psykisk helse.

Emneansvar:

  • VET1002 Psykologi og pedagogikk (bachelor i vernpleie)
  • MDV6432 Kommunikasjon med ASK, sosiale relasjoner og psykisk helse (master i psykisk helse)

Faglærer i andre emner

  • VET1003 Miljøterapeutisk arbeid, kommunikasjon og samhandling (bachelor i vernepleie)
  • VET2900 Bacheloroppgave i vernepleie

Veiledning

Jeg veileder bachelorstudenter i vernepleie, masterstudenter i psykisk helse ved Institutt for psykisk helse og ved andre masterutdanninger, og doktorgradsstipendiater ved instituttet.

Formidling

2024

  • Poster
    Ristad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth. (2024) Tar avgjørelser om tilrettelegging på svakt grunnlag. NTNU Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
  • Poster
    Ristad, Tone Mari Teigmo; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Østvik, Jørn. (2024) Bruker studietiden på funksjonsnedsettelsen. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming, Statped og Bufdir Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming 10. forskningskonferanse , Bodø 2024-06-03 - 2024-06-04

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Ristad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) The collaboration forum; Multistakeholders’ views on the journey through higher education and onto employment for students with disabilities. Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12

2022

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2022) Kommunikasjonens inngripen i sosiale relasjoner. Statped 10 år etter ASK-paragrafen. Hvor er vi nå, og hvor skal vi? , Webinar 2022-09-07 - 2022-09-07

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Ristad, Tone; Witsø, Aud Elisabeth; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten. (2021) Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. Institutt for design, NTNU, Forskningsrådet, Universell Tjenester for alle , Scandic Lerkendal 2021-09-15 - 2021-09-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2021) Hvem gir vi ordet til? Om agentskap og barn som sosiale aktører i kommunikasjon og sosiale relasjoner. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming NNFF 9. forskningskonferanse , Digital 2021-06-07 - 2021-06-08

2019

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner : Om vennskap blant elever uten funksjonelt talespråk. CP-foreningen i Oslo og Akershus Nettverkssamling , Gardermoen 2019-04-01 - 2019-04-01
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner. Skaun kommune ved PP-tjenesten Nettverkssamling i Skaun kommune , Skaun rådhus 2019-03-12 - 2019-03-12
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Inkluderende opplæring – janusansikt for vennskap blant elever med behov for ASK?. ISAAC Norge ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse , Sundvolden hotel 2019-04-08 - 2019-04-09
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Agentskap blant elever som bruker ASK. ISAAC Norge ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse , Sundvolden hotel 2019-04-08 - 2019-04-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Early intervention among young children using AAC – A systematic literature review. Nordic Network on Disability Research NNDR 2019 , Copenhagen 2019-05-08 - 2019-05-10

2018

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Trondsletten habiliteringssenter, St. Olavs hospital Intern forelesning , Trondheim 2018-12-10 - 2018-12-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Sahlgrenska Universitetssjukhuset, DART Kommunikationsstöd i skolan: Att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling , Göteborg 2018-10-04 - 2018-10-04

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2017) Marginaliserende praksiser for elever som benytter ASK i skolen. Statped Statpedkonferansen 2017 , Gardermoen 2017-03-22 - 2017-03-22

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2016) Systematiske litteraturstudier. Statped Statped fagfestival 2016 , Oslo 2016-12-01 - 2016-12-01
  • Poster
    Ytterhus, Borgunn; Østvik, Jørn; Gudkova, Tatiana. (2016) Vulnerable and Unequal Childhood: Health - Education - Society. NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap Fusjonseminar for Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU , Trondheim 2016-11-10 - 2016-11-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Gjestende elever i egen klasse - Premisser for utvikling av vennskap blant elever uten funksjonell tale. Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming sin 7. forskningskonferanse , Trondheim 2016-05-09 - 2016-05-10

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2015) Review on Friendship Among Children Using Augmentative and Alternative Communication (AAC). Nordic Network on Disability Research NNDR 13th Research Conference , Bergen 2015-05-06 - 2015-05-08

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo