Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Jørn Østvik

Jørn Østvik

Førsteamanuensis
Institutt for psykisk helse
Fakultet for medisin og helsevitenskap

jorn.ostvik@ntnu.no
73551084 MTFS, 4. etasje, rom 1.414, Øya, Olav Kyrres gt. 9
ResearchGate Kontorplassering
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Fagfelt

  • Funksjonshemming
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon blant personer uten funksjonelt talespråk
  • Sosiale relasjoner og vennskap
  • Inkludering og inkluderende opplæring
  • Deltakelse og agentskap blant personer med funksjonsnedsettelse
  • Barn og unge

Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • 2018 - : Førsteamanuensis ved Institutt for psykisk helse, NTNU
  • 2016 - 2018: FoU-rådgiver i Statped, FoU-avdelingen
  • 2013 - 2017: Stipendiat ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap / Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU
  • 1996 - 2016: Statped, fagavdeling for sammensatte lærevansker

Utdanning

  • Ph.D. i helsevitenenskap, NTNU 2017
  • Cand.polit i psykologi, NTNU 1996

Kompetanseord

  • Alternativ og supplerende kommunikasjon
  • Barn og unge
  • Funksjonshemming
  • Inkluderende opplæring
  • Kommunikasjonsvansker
  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Psykologi
  • Samfunnsvitenskap
  • Vennskap

Forskning

Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.

Forskningsgrupper

  • Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv
  • Mangfold, inkludering og deltakelse ​​​​​​​
  • Blikk på Barn - en tverrfaglig tankesmie
  • Barn og unges helse og velferd

Mental health among people who use AAC

A systematic literature review in co-operation with Jönköping University in Sweden. The review is registered in Prospero, https://www.crd.york.ac.uk/prospero/display_record.php?RecordID=368390.

Measuring mental wellbeing in people with CCN

Co-researcher in a research project anchored in Melbourne University (Australia) og Jönkoping University (Sweden)

Synergies between theory and practice cources in Social Education at NTNU

Educational project that examines experiences in the simultaneous implementation of theory and practice courses in the Social Education at NTNU.

Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education

Co-researcher and co-supervisor in a research project financed by The Research Council of Norway.

Inclusive education in Norway

The project aim to summarize existing literature to investigate what characterizes and describes the status quo of inclusive education for students in mainstream schools in Norway. https://osf.io/97k62

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Therrien, Michelle; Rosetti, Zach; Østvik, Jørn. (2022) Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Østvik, Jørn; Skogdal, Signhild; Stadskleiv, Kristine; von Tetzchner, Stephen. (2020) Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?. Adresseavisen.
    Kronikk

2019

  • Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder. 2019.
    Rapport

2018

  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2018) Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students. Society, Health & Vulnerability. volum 9 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2018) Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school. Scandinavian Journal of Disability Research. volum 20 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Østvik, Jørn. (2017) Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools. 2017. ISBN 978-82-326-2630-4. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281).
    Doktorgradsavhandling
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2017) A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes. Journal of Developmental and Physical Disabilities. volum 29 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2017) ‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings. European Journal of Special Needs Education. volum 33 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2010

  • Østvik, Jørn; Almås, Hanne. (2010) Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle. 2010. ISBN 82-8056-029-7.
    Fagbok

2002

  • Østvik, Jørn; Witsø, Aud Elisabeth. (2002) Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse. 2002.
    Oversatt bok

1997

  • Østvik, Jørn; Rundmo, Torbjørn; Sjøberg, Lennart. (1997) Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation. Safety Science. volum 26 (3).
    Vitenskapelig artikkel

1996

  • Østvik, Jørn. (1996) Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel. 1996.
    Hovedfagsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Therrien, Michelle; Rosetti, Zach; Østvik, Jørn. (2022) Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Skogdal, Signhild; Stadskleiv, Kristine; von Tetzchner, Stephen. (2020) Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2018) Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students. Society, Health & Vulnerability. volum 9 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2018) Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school. Scandinavian Journal of Disability Research. volum 20 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. (2017) A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes. Journal of Developmental and Physical Disabilities. volum 29 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2017) ‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings. European Journal of Special Needs Education. volum 33 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Østvik, Jørn; Rundmo, Torbjørn; Sjøberg, Lennart. (1997) Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation. Safety Science. volum 26 (3).
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Østvik, Jørn; Almås, Hanne. (2010) Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle. 2010. ISBN 82-8056-029-7.
    Fagbok

Rapport

  • Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder. 2019.
    Rapport
  • Østvik, Jørn. (2017) Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools. 2017. ISBN 978-82-326-2630-4. Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281).
    Doktorgradsavhandling
  • Østvik, Jørn. (1996) Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel. 1996.
    Hovedfagsoppgave

OVERSETTELSESARB

  • Østvik, Jørn; Witsø, Aud Elisabeth. (2002) Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse. 2002.
    Oversatt bok

Undervisning

Jeg underviser ved bachelorutdanningen i vernepleie og ved master i psykisk helse. For tiden har jeg forskningstermin og har ingen undervisning i denne perioden.

Veiledning

Jeg veileder bachelorstudenter i vernepleie, masterstudenter i psykisk helse ved Institutt for psykisk helse og ved andre masterutdanninger, og doktorgradsstipendiater ved instituttet.

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2022) Kommunikasjonens inngripen i sosiale relasjoner. 10 år etter ASK-paragrafen. Hvor er vi nå, og hvor skal vi? . Statped; Webinar. 2022-09-07 - 2022-09-07.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Ristad, Tone; Witsø, Aud Elisabeth; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten. (2021) Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. Tjenester for alle . Institutt for design, NTNU, Forskningsrådet, Universell; Scandic Lerkendal. 2021-09-15 - 2021-09-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2021) Hvem gir vi ordet til? Om agentskap og barn som sosiale aktører i kommunikasjon og sosiale relasjoner. NNFF 9. forskningskonferanse . Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming; Digital. 2021-06-07 - 2021-06-08.

2019

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Agentskap blant elever som bruker ASK. ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse . ISAAC Norge; Sundvolden hotel. 2019-04-08 - 2019-04-09.
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Inkluderende opplæring – janusansikt for vennskap blant elever med behov for ASK?. ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse . ISAAC Norge; Sundvolden hotel. 2019-04-08 - 2019-04-09.
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner. Nettverkssamling i Skaun kommune . Skaun kommune ved PP-tjenesten; Skaun rådhus. 2019-03-12 - 2019-03-12.
  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner : Om vennskap blant elever uten funksjonelt talespråk. Nettverkssamling . CP-foreningen i Oslo og Akershus; Gardermoen. 2019-04-01 - 2019-04-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Early intervention among young children using AAC – A systematic literature review. NNDR 2019 . Nordic Network on Disability Research; Copenhagen. 2019-05-08 - 2019-05-10.

2018

  • Faglig foredrag
    Østvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Intern forelesning . Trondsletten habiliteringssenter, St. Olavs hospital; Trondheim. 2018-12-10 - 2018-12-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Kommunikationsstöd i skolan: Att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling . Sahlgrenska Universitetssjukhuset, DART; Göteborg. 2018-10-04 - 2018-10-04.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2017) Marginaliserende praksiser for elever som benytter ASK i skolen. Statpedkonferansen 2017 . Statped; Gardermoen. 2017-03-22 - 2017-03-22.

2016

  • Poster
    Ytterhus, Borgunn; Østvik, Jørn; Gudkova, Tatiana. (2016) Vulnerable and Unequal Childhood: Health - Education - Society. Fusjonseminar for Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU . NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap; Trondheim. 2016-11-10 - 2016-11-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2016) Systematiske litteraturstudier. Statped fagfestival 2016 . Statped; Oslo. 2016-12-01 - 2016-12-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Gjestende elever i egen klasse - Premisser for utvikling av vennskap blant elever uten funksjonell tale. Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming sin 7. forskningskonferanse . Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming; Trondheim. 2016-05-09 - 2016-05-10.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Østvik, Jørn. (2015) Review on Friendship Among Children Using Augmentative and Alternative Communication (AAC). NNDR 13th Research Conference . Nordic Network on Disability Research; Bergen. 2015-05-06 - 2015-05-08.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn