Bakgrunn og aktiviteter
Ida Marie Lyså er postdok i tverrfaglig barne- og ungdomsforsking ved Norsk senter for barneforskning, Institutt for pedagogikk og livslang læring. Hun har mastergrad i sosialantropologi (UiB) og doktorgrad i tverrfaglig barne- og ungdomsforsking (NTNU). Idas phd-avhandling (2018) Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens handlet om barns hverdagslige erfaringer av disiplineringspraksiser i kinesiske barnehager, samt hvordan slike praksiser hang sammen med kontekstuelle forståelser av barn, barndom, og individet i kinesisk kontekst. I Idas postdok-prosjekt rettes fokuset mot ungdommers opplevelser av sine samtidige og fremtidige liv i Accra, Ghana.
Ida underviser i flere fag fra bachelor til phd-nivå i barneforskning, og er veileder for masterstudenter tilknyttet Mphil i Childhood Studies.
Faglige interesser:
- Kulturforståelse og kulturmøter
- Disiplinering og barns hverdagsliv
- Barns rettigheter - diskurser og perspektiver
- Kvalitative metoder, metodologi og etikk
- Barn og barndom i Afrika
Forskergruppetilhørighet:
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Del av bok/rapport
- (2012) Danningsbegrepet som analytisk begrep i lys av nyere barndomssosiologi. Barnehagen som danningsarena.
Rapport/avhandling
- (2018) Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens. 2018. Doktoravhandlinger ved NTNU (152).
- (2018) Komparativ forskning på (barne)institusjoner - forskningsfokus og forsåelser av barn og barndom. 2018. Barn - Forskning om barn og barndom i Norden (2).
- (2018) Sammendrag av doktorgradsavhandlinger. Duties and Privileges: an Ethnographic study of Discipline as Relational Practice in two urban Chinese Kindergartens. 2018. Barn - Forskning om barn og barndom i Norden (2).
- (2009) The Brutal Freedom of Street Life Challenges in Assisting Street Children out of Street Life. 2009.