Helen Margaret Murray
Om
Undervisning
Kulturkunnskap, engelsk KfK1-7, 5-10 og 8-13
Samiske tema i skolen (fra høst 2021)
DEKOM Samiske perspektiver i LK20 (samarbeid med Nord universitet)
Koordinator Take Credit (engelsk 8-13)
Interesser
Urfolk, både i Norge og i andre verdensdeler
Interkulturell kompetanse
Multikulturalisme
Lærebok- og læreplananalyse
Forskningsgrupper og stipend
Leder av forskningsgruppa: Indigenous Topics in Education
Medlem av forskningsgruppa: North American Studies
Mottager av Kvalifiseringsstipend fra Literacy-miljø 2019/2020 og 2020/2021
Språkstipend fra Sametinget, sørsamisk språk. Både egen opplæring og kurs på NTNU
Mottager av Kvalifiseringsstipend fra ILU 2023-2026
Stipend LIM, NTNU 2024
Activities
Diverse gjesteforelesninger
Kronikk i nasjonale aviser
Utvikling og deling av undervisningsressurs online
Utvikling av Samisk byvandring i Trondheim (nettside)
Sørsamisk språkkurs for ansatte ved NTNU
Education
Year
Faculty/department - University/institution - Country
2015
Master – Culture and language subject didactics– Hedmark University College (now Innland University College), Norway
1999
Teacher certification – Practical Pedagogical Education – University of Oslo, Norway
1996
Master of Arts (Cantab) - Anglo-Saxon, Norse and Celtic – Cambridge University, United Kingdom
Positions - current and previous
Year
Job title – Employer - Country
2018-
Assistant professor, Norwegian University of Science and Teachnology (NTNU), Norway
2007-2018
Teacher, Gjøvik Upper Secondary School, Norway
2004-2007
Teacher, Raufoss Upper Secondary School, Norway
1999-2004
Teacher, diverse short term contracts in lower and upper secondary schools, Norway
Supervision of students
(Total number of students)
Master's students
Ph.D.
students
University/institution - Country
4
Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Norway
Other relevant professional experiences
Year
Description - Role
2019-2024
Founder and leader of interdisciplinary and interinstitutional research group “Indigenous Topics in Education” at NTNU.
2020
Leader and co-organizer of successful application for new 7.5 student credit course “Sámi Topics in Schools” (LÆR2004) at NTNU.
Forskning
Framstillinger av urfolk i læremidler, lærebokanalyse. Didaktiske tilnærminger til undervisning om urfolk.
Publikasjoner
2024
-
Murray, Helen Margaret;
Hermanstrand, Håkon;
Eliasson, Emil Mård Vaadal;
Johansen, Daniel.
(2024)
Samisk byvandring Trondheim - Tråante.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Murray, Helen Margaret;
Bakken, Anja Synnøve.
(2024)
Colonial acts in Norwegian EAL textbooks – Relations between coloniser and colonised.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Murray, Helen Margaret.
(2023)
Sensitising Teachers to Prejudices in Representations of Indigenous Peoples in EFL Textbooks.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2023)
Hvor finner man samiske språk i Trondheim?.
Adresseavisen
Kronikk
2022
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Urfolkstema – en naturlig del av undervisningen hele året.
Gemini.no
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Samisk nasjonaldag og samiske temaer i skolen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Teaching about Indigenous peoples in the EFL classroom: Practical approaches to the development of intercultural competence.
TESOL Journal (TJ)
Vitenskapelig artikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Avtalen skal styrke samarbeid mellom Trondheim og samene.
Adresseavisen
Kronikk
2021
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Lesson Plan: Indigenous Peoples and Environmental Conflicts.
SRIS Newsletter, TESOL International Association
Fagartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Debatt: Samiske temaer i undervisning.
Bedre Skole
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Intercultural Competence in the Curriculum and in Textbooks—Which Lessons Can Be Learnt from EFL Textbooks in Norwegian Schools?.
Palgrave Macmillan
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
«Rein og vind» - samiske miljøkamper i undervisningen.
Adresseavisen
Kronikk
2020
-
Murray, Helen Margaret.
(2020)
Urfolksperspektiver i fagfornyelsen.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2020)
Skolene må få økt kunnskapen om samiske forhold.
Adresseavisen
Kronikk
2016
-
Murray, Helen Margaret;
Moen, Silje;
Haidri Sjøvoll, Rasma;
Narum Fodnestøl, Ellen Johanne.
(2016)
Tracks SF - Engelsk for studieforberedende utdanningsprogram Vg1.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
2013
-
Murray, Helen Margaret;
Fuhre, Petter;
Moen, Silje;
Haidri Sjøvoll, Rasma;
Burgess, R..
(2013)
Tracks - engelsk for yrkesfag vg1, vg2.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
2007
-
Murray, Helen Margaret;
Fuhre, Petter;
Hunstadbråten, Siri.
(2007)
Tracks 2 - engelsk for yrkesfag.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Murray, Helen Margaret;
Bakken, Anja Synnøve.
(2024)
Colonial acts in Norwegian EAL textbooks – Relations between coloniser and colonised.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2023)
Hvor finner man samiske språk i Trondheim?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Urfolkstema – en naturlig del av undervisningen hele året.
Gemini.no
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Samisk nasjonaldag og samiske temaer i skolen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Teaching about Indigenous peoples in the EFL classroom: Practical approaches to the development of intercultural competence.
TESOL Journal (TJ)
Vitenskapelig artikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2022)
Avtalen skal styrke samarbeid mellom Trondheim og samene.
Adresseavisen
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Lesson Plan: Indigenous Peoples and Environmental Conflicts.
SRIS Newsletter, TESOL International Association
Fagartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Debatt: Samiske temaer i undervisning.
Bedre Skole
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
«Rein og vind» - samiske miljøkamper i undervisningen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Murray, Helen Margaret.
(2020)
Urfolksperspektiver i fagfornyelsen.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2020)
Skolene må få økt kunnskapen om samiske forhold.
Adresseavisen
Kronikk
Bøker
-
Murray, Helen Margaret;
Moen, Silje;
Haidri Sjøvoll, Rasma;
Narum Fodnestøl, Ellen Johanne.
(2016)
Tracks SF - Engelsk for studieforberedende utdanningsprogram Vg1.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Murray, Helen Margaret;
Fuhre, Petter;
Moen, Silje;
Haidri Sjøvoll, Rasma;
Burgess, R..
(2013)
Tracks - engelsk for yrkesfag vg1, vg2.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Murray, Helen Margaret;
Fuhre, Petter;
Hunstadbråten, Siri.
(2007)
Tracks 2 - engelsk for yrkesfag.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Murray, Helen Margaret.
(2023)
Sensitising Teachers to Prejudices in Representations of Indigenous Peoples in EFL Textbooks.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Murray, Helen Margaret.
(2021)
Intercultural Competence in the Curriculum and in Textbooks—Which Lessons Can Be Learnt from EFL Textbooks in Norwegian Schools?.
Palgrave Macmillan
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
INFORMASJONSMATR
-
Murray, Helen Margaret;
Hermanstrand, Håkon;
Eliasson, Emil Mård Vaadal;
Johansen, Daniel.
(2024)
Samisk byvandring Trondheim - Tråante.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragMurray, Helen Margaret. (2024) Colonial histories in the classroom - representations and reframing the past. Institutt for Språk og Litteratur Critical Uses of the Past in the Present , NTNU 2024-06-21 - 2024-06-21
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret; Eliasson, Emil Mård Vaadal. (2024) Hvordan integrere samiske tema i en lærerutdanning?. DEMBRA DEMBRA fagsnakk , Online 2024-09-10 - 2024-09-10
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2024) Opplæring i urfolkstemaer og didaktiske metoder. Høgskolen i Innlandet Samisk språkuke, Høgskolen i Innlandet , Hamar 2024-10-25 - 2025-08-25
2023
-
Populærvitenskapelig foredragKovach, Margaret; Cariou, Warren; Utsi, Mai Britt; Garcia Zarranz, Libe; Murray, Helen Margaret; Stokke, Ruth Seierstad. (2023) Indigenous Pedagogies & Methodologies: A Seminar with Mai Britt Utsi, Margaret Kovach, and Warren Cariou. Indigenous Topics in Education, NTNU; Collaboration Oslo Met Indigenous Topics in Education Online Seminar , Online 2023-02-09 - 2023-02-09
-
Vitenskapelig foredragMurray, Helen Margaret. (2023) Colonial Acts - portrayals of Ireland in textbooks used in Norwegian schools. International Congress of Celtic Studies The XVIIth International Congress of Celtic Studies , Utrecht 2023-07-24 - 2023-07-28
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2023) Erfaringer med implementering av samisk innhold i lærerutdanning. EVU-nettverk Region Nord Nettverksamling UH: Samiske perspektiv i lærerutdanning , Bodø 2023-10-20 - 2023-10-20
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2023) Å undervise om urfolk – fra læreplanen til læremidler. Hei Verden Hei Verden Lærerseminar , Stavanger 2023-10-03 - 2023-10-03
2022
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2022) The Sámi of Norway - Sámi Languages. IB School Stuttgart IB World Minority Language Day 2022-02-21 - 2022-02-21
-
Vitenskapelig foredragMurray, Helen Margaret; Bakken, Anja Synnøve. (2022) How is implicit content relating to Indigenous identity and cultural affiliation presented in textbooks in English and Social Studies for grades 5-7 in Norwegian schools? . Høgskolen i Innlandet Indigenous Research Conference , Hamar 2022-02-04 - 2022-02-04
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2022) Undervisning om samiske temaer, fra læreplan til læremidler. Lærerutdanning, Nord Universitet Samisk uke , Bodø 2022-02-10 - 2022-02-10
-
Vitenskapelig foredragMurray, Helen Margaret. (2022) A comparative study of representations of Indigenous Sámi and traditional Irish cultures in educational books used in Northern Ireland and in Norway. NERA Nordic Educational Research Association Conference , Reykjavik 2022-05-31 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragBakken, Anja Synnøve; Murray, Helen Margaret. (2022) Colonial acts in EFL textbooks - relations between colonizer and colonized in Norwegian primary school textbooks. Nord universitet Nord-konferansen samisk og urfolk 2022 , Nord universitet, Levanger 2022-10-19 - 2022-10-21
2020
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2020) The Sámi of Norway. Ivanhoe Grammar School RAP Committee First Nations: Knowledge, Culture, Education , Melbourne 2020-12-02 - 2020-12-05
2019
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2019) How should textbooks used in English teaching in Norwegian schools teach pupils about Indigenous people's history and culture?. DENOR Decolonial Perspectives in Education , Trondheim 2019-04-04 - 2019-04-05
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2019) What do we teach about Indigenous peoples? How should we teach about them?. ILU, NTNU Multicultural week GLU , Trondheim 2019-03-18 - 2019-03-22
2018
-
Faglig foredragMurray, Helen Margaret. (2018) Approaches to teaching about Indigenous peoples in Norwegian secondary schools. Decolonial research group, NTNU Colonial Entanglements: Institutions, Memory, Resistance , Trondheim 2018-09-12 - 2018-09-13