course-details-portlet

SKOLE6028

Samiske tema i skolen

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet setter søkelys på problemstillinger som er viktige å gjøre seg kjent med, jobbe med og reflektere over når man som lærer skal realisere LK20s mål om å arbeide med samiske tema i klasserommet. Dette emnet tilbyr et tverrfaglig perspektiv og en fordypning som møter kravene til LK20s overordnet del så vel som de enkelte fagenes kompetansemål knyttet til samiske tema.

Emnet gir et økt kunnskapsgrunnlag om urfolkstemaer relatert til bl.a. samisk historie, politikk, språk, kultur og identitet, og didaktiske tilnærminger til disse temaer i klasserommet.

Følgende temaer dekkes i løpet av emnet:

• Overordnet del og fagspesifikke kompetansemål om urfolk i LK20. Implisitte og eksplisitte kompetansemål, muligheter for tverrfaglige opplegg.

• Teoretiske perspektiver på hvordan man kan undervise om urfolksemner i klasserommet på en god måte.

• Grunnleggende kunnskap om historiske og politiske forhold, samisk identitet, samiske språk, samisk mangfold og samisk litteratur.

• Samisk pedagogikk, inkluderende pedagogikk og aktiviteter som promoterer dialog.

• Fagspesifikke opplegg tilknyttet tolkning av læreplanen.

• Utvikling av egne forskningsbaserte opplegg for bruk i klasserommet og til formidling i andre sammenhenger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har grunnleggende kunnskap om samisk politikk, historie, kultur, litteratur og språk.
  • Har grunnleggende kunnskap om samisk pedagogikk og inkluderende pedagogikk.
  • Har utviklet egen bevissthet om urfolksspørsmål.
  • Har innsikt i skolepolitiske forhold som har betydning for samisk historie, kultur og språk i skolen og kan se disse i relasjon til egen skole.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan forstå og tolke innholdet om urfolk i læreplanen.
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til læremidler.
  • Kan utvikle egnede læremidler og opplegg for klassetrinnene studenten selv arbeider med ut fra teori og kunnskap om samiske forhold og inkluderende pedagogikk.
  • Kan bruke prinsipper fra samisk og inkluderende pedagogikk aktivt i planlegging av egen undervisning.
  • Kan kritisk analysere representasjoner av samisk historie, kultur og språk.

Generelle ferdigheter

Studenten

  • Kan vurdere egen praksis og reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst.
  • Kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på en måte som er tilpasset relevante aldersgrupper.
  • Kan delta i og legge til rette for utviklende arbeid knyttet til undervisning om urfolketematikker på egen arbeidsplass.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er nettbasert. Det publiseres asynkrone forelesninger, etterfulgt av gruppearbeid. Kontortid og veiledning med forskjellige lærere tilbys gjennom semesteret. Det forventes at studentene samarbeider med hverandre gjennom semesteret.

Mer om vurdering

Mappevurdering. To tekster inngår i mappa. Disse tekstene skal utvikles gjennom semesteret. Karakter Bestått/Ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for lærerutdanning på bachelornivå (PLUEVU)

Forkunnskapskrav

Nei.

Kursmateriell

Legges ut i Blackboard før semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LÆR2004 7,5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Samfunnsfag

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment