Cecilie Haugen
Om
Cecilie Haugen er professor i pedagogikk og spesialpedagogikk. Hennes forskningsinteresser er innen utdanningssosiologi, hvor blant annet Basil Bernsteins teorier utgjør en sentral referanseramme. Hun har publisert en rekke artikler internasjonalt og nasjonalt om møtet mellom OECD og norsk utdanningspolitikk, samt hvordan norsk utdanningspraksis endres i møtet med internasjonale trender. Hennes pågående prosjekter omhandler kunnskapsdiskurser i norsk skole og lærerutdanning, læreres og skolers autonomi i dagens styringskontekst, samt likeverdsspørsmål i dagens skolepraksis.
Hun har erfaring fra skole og PPT, hvor hun tidligere har jobbet som pedagogisk-psykologisk rådgiver.
Haugen er tilknyttet forskningsgruppen Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU) ved ILU.
Publikasjoner
2022
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2022)
Hard resultatstyring og tillit.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2022)
Misforstått.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2022)
Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer - Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?.
utdanningsforskning.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Wolden, Grete;
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2022)
Gir skolesystemet større sosiale forskjeller?.
Gemini.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Yri, Jørgen Sørlie;
Haugen, Cecilie Rønning;
Marsteinstredet, leiv.
(2022)
Rayano consciousness and the weight of history: A critical discourse analysis of borderland Dominican and Haitian youths’ perceptions of each other and of binational relations.
2022. Doctoral theses at NTNU (139).
Doktorgradsavhandling
2021
-
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2021)
Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting i grunnskolen-sentrale virkemidler og lokale erfaringer.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215029733.
Vitenskapelig monografi
-
Haugen, Cecilie.
(2021)
Accountability measures in Oslo´s public schools - Standardising curriculum, pedagogy and inequality?.
Utbildning och Demokrati.
volum 30 (2).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2020)
Hva er kunnskapsgrunnlaget for fritt skolevalg?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2020)
PALS bygger på en autoritær visjon.
Utdanningsnytt.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2020)
Gode resultater betyr ikke nødvendigvis god læring.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
2019
-
Bolstad - Hageland, Daniel;
Haugen, Cecilie.
(2019)
La oss gi det frie skolevalget et nytt navn.
Utdanning.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
PALS - styring mot en autoritær skole?.
Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
PALS-programmet - en analyse av en konflikt mellom skole og foreldre.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
Teachers´ experiences of school choice from ´marginalised´ and ´privileged´ public schools in Oslo.
Journal of Education Policy.
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
A fragile autonomy in a performativity culture? Exploring positions in the recontextualising field in a Norwegian rural municipality.
Journal of Education Policy.
volum 34 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
Denasjonalisering av utdanning? OECD og den rødgrønne regjeringen på kollisjonskurs i ungdomstrinnspolitikk?.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
New middle-class values and context: exploring an ideological conflict between a Norwegian school and parents over an American evidence-based programme.
British Journal of Sociology of Education.
volum 39 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Det er grunn til bekymring om Oslo-skolens resultatfokus.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
For lettvint av Rege.
Dagens næringsliv.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Fritt skolevalg gir en vanskeligere hverdag for både elever og lærere.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Hva er "fakta" om Oslo-skolen?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2017
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Intervju om fritt skolevalg og elevflukt ved videregående skoler.
Dagsavisen.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Markedsrettet likeverd i skolen - økende ensretting og segregering?.
Vett.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Refser Osloskolens medietrening og fasadefokus.
VG : Verdens gang.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2017)
Valgfrihet ikke for alle.
Dagsavisen - Nye Meninger.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2017)
Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?.
Knowledge Cultures.
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Haugen, Cecilie.
(2016)
Bokanmeldelse: Amanda Ripley (2013). De smarteste barna i verden og hvordan de ble det.
FoU i praksis.
volum 1.
Anmeldelse
2015
-
Haugen, Cecilie.
(2015)
Questioning the Neutrality of Learning Strategies: teachers´ and pupils´ use of background knowledge.
Educacao & Realidade.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2015)
Hvilken kunnskap bygger oslorektorene sin avvisning av kritikk på?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
2014
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Hva er egentlig grunnleggende ferdigheter?.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Høyt og lavt presterende elevers fortolkninger av et læringsstrategiprosjekt.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Likeverd gjennom likhet eller likeverd gjennom mangfold? En sammenligning av OECDs og den rød-grønne regjeringens utdanningspolitikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Resultatstyring- en motor for markedsretting og økende ulikhet?.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Innledning. Behovet for en kritisk pedagogikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Innledning
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02373-1.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Røsvoll, Geir;
Amundsson, Agneta;
By Rise, Øystein.
(2014)
Framtidas Fellesskole.
Arbeideravisa.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Røsvoll, Geir;
Amundsson, Agneta;
By Rise, Øystein.
(2014)
Framtidas skole- begynner nå!.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Øksnes, Maria.
(2014)
Praktisk-pedagogisk uvitenhet.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Boks- Vlemmix, Juliette E P;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen.
Short communication
2013
-
Haugen, Cecilie.
(2013)
Comparing the OECD´s and Norway´s Orientation to Equity in their Teacher Education Policies - Teacher Autonomy under Attack?.
The Journal for Critical Education Policy Studies.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2013)
Demokratiperspektiver i norsk lærerutdanning.
Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2013)
Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer. Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?.
Bedre Skole.
Faglig artikkel
-
Hestbek, Tine Arntzen;
Haugen, Cecilie.
(2013)
Klasseledelsens kompleksitet.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Bokanmeldelse av "Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet".
Acta Didactica Norge.
volum 6 (1).
Anmeldelse
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Nordic Voices: Teaching and Researching Comparative and International Education in the Nordic Countries.
Comparative Education Review.
volum 56 (2).
Anmeldelse
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Ulikhetens kompleksitet. - Makt over utdanning i krititsk utdanningsteori.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 96 (05).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Forskningsbasering av lærerutdanningen. Fortolkninger i pedagogikk og fagdidaktikk ved NTNU.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Hvilke lærere vil Norge ha?.
Forskning.no.
Kronikk
-
Hestbek, Tine Arntzen;
Haugen, Cecilie.
(2012)
Standardisert ulikhet.
Klassekampen.
Kronikk
-
Knutas, Kerstin Agneta;
Perelli, Jan;
Haugen, Cecilie;
Liland, Ragnhild;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Styrning, Integration, Mångfald. Styrningsændringar av den Nordiska modellen før utbildning: konsekvenser før mångfald och integration i en demokratisk vælfærdsstat.
2012.
Rapport
2011
-
Haugen, Cecilie.
(2011)
Educational Equity in Spain and Norway: A Comparative Analysis of Two OECD Country Notes.
Educational Policy.
volum 25 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2011)
Pedagogikkfagets praksisrelevans i lærerutdanningen.
Utdanning.
Kronikk
2010
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
A Comparative Analysis of Discourses on Equity in Education in the OECD and Norway.
International Perspectives on Education and Society.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
Equity and Life-Long Learning: An Analysis of White Paper no. 16 (2006/2007) of Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 54 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
OECD: For en konservativ modernisering av utdanning?.
PISA sannheten om skolen?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Haugen, Cecilie.
(2009)
Contextualizations and Recontextualizations of Discourses on Equity in Education.
2009. ISBN 978-82-471-1933-4.
Doktorgradsavhandling
2007
-
Haugen, Cecilie.
(2007)
En problematisering av læringsprinsippet "å bygge på elevens bakgrunnskunnskap".
Klasse, kode og identitet: Bernstein i norsk forskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Haugen, Cecilie.
(2006)
A Comparison of Norwegian and Spanish Interpretations of the Bologna Declaration in Recent Higher Education Reforms.
Organisations for Higher Learning: Leadership, ICT and Pedagogy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2005
-
Haugen, Cecilie.
(2005)
A Comparison of Pedagogy, Content and Power Relations in the Recent Higher Education Reforms in Spain and Norway.
Social Sciences - Socialiniai.
volum 49 (No. 3).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2022)
Hard resultatstyring og tillit.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2022)
Misforstått.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2022)
Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer - Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?.
utdanningsforskning.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Wolden, Grete;
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2022)
Gir skolesystemet større sosiale forskjeller?.
Gemini.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugen, Cecilie.
(2021)
Accountability measures in Oslo´s public schools - Standardising curriculum, pedagogy and inequality?.
Utbildning och Demokrati.
volum 30 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2020)
Hva er kunnskapsgrunnlaget for fritt skolevalg?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2020)
PALS bygger på en autoritær visjon.
Utdanningsnytt.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2020)
Gode resultater betyr ikke nødvendigvis god læring.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Bolstad - Hageland, Daniel;
Haugen, Cecilie.
(2019)
La oss gi det frie skolevalget et nytt navn.
Utdanning.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
PALS-programmet - en analyse av en konflikt mellom skole og foreldre.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
Teachers´ experiences of school choice from ´marginalised´ and ´privileged´ public schools in Oslo.
Journal of Education Policy.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
A fragile autonomy in a performativity culture? Exploring positions in the recontextualising field in a Norwegian rural municipality.
Journal of Education Policy.
volum 34 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
New middle-class values and context: exploring an ideological conflict between a Norwegian school and parents over an American evidence-based programme.
British Journal of Sociology of Education.
volum 39 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Det er grunn til bekymring om Oslo-skolens resultatfokus.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
For lettvint av Rege.
Dagens næringsliv.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Fritt skolevalg gir en vanskeligere hverdag for både elever og lærere.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2018)
Hva er "fakta" om Oslo-skolen?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Intervju om fritt skolevalg og elevflukt ved videregående skoler.
Dagsavisen.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Markedsrettet likeverd i skolen - økende ensretting og segregering?.
Vett.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2017)
Refser Osloskolens medietrening og fasadefokus.
VG : Verdens gang.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugen, Cecilie;
Bjordal, Ingvil.
(2017)
Valgfrihet ikke for alle.
Dagsavisen - Nye Meninger.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2017)
Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?.
Knowledge Cultures.
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2016)
Bokanmeldelse: Amanda Ripley (2013). De smarteste barna i verden og hvordan de ble det.
FoU i praksis.
volum 1.
Anmeldelse
-
Haugen, Cecilie.
(2015)
Questioning the Neutrality of Learning Strategies: teachers´ and pupils´ use of background knowledge.
Educacao & Realidade.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2015)
Hvilken kunnskap bygger oslorektorene sin avvisning av kritikk på?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Røsvoll, Geir;
Amundsson, Agneta;
By Rise, Øystein.
(2014)
Framtidas Fellesskole.
Arbeideravisa.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Røsvoll, Geir;
Amundsson, Agneta;
By Rise, Øystein.
(2014)
Framtidas skole- begynner nå!.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen;
Øksnes, Maria.
(2014)
Praktisk-pedagogisk uvitenhet.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Boks- Vlemmix, Juliette E P;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen.
Short communication
-
Haugen, Cecilie.
(2013)
Comparing the OECD´s and Norway´s Orientation to Equity in their Teacher Education Policies - Teacher Autonomy under Attack?.
The Journal for Critical Education Policy Studies.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2013)
Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer. Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?.
Bedre Skole.
Faglig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Bokanmeldelse av "Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet".
Acta Didactica Norge.
volum 6 (1).
Anmeldelse
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Nordic Voices: Teaching and Researching Comparative and International Education in the Nordic Countries.
Comparative Education Review.
volum 56 (2).
Anmeldelse
-
Haugen, Cecilie.
(2012)
Ulikhetens kompleksitet. - Makt over utdanning i krititsk utdanningsteori.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 96 (05).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Hvilke lærere vil Norge ha?.
Forskning.no.
Kronikk
-
Hestbek, Tine Arntzen;
Haugen, Cecilie.
(2012)
Standardisert ulikhet.
Klassekampen.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2011)
Educational Equity in Spain and Norway: A Comparative Analysis of Two OECD Country Notes.
Educational Policy.
volum 25 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2011)
Pedagogikkfagets praksisrelevans i lærerutdanningen.
Utdanning.
Kronikk
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
A Comparative Analysis of Discourses on Equity in Education in the OECD and Norway.
International Perspectives on Education and Society.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
Equity and Life-Long Learning: An Analysis of White Paper no. 16 (2006/2007) of Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 54 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2005)
A Comparison of Pedagogy, Content and Power Relations in the Recent Higher Education Reforms in Spain and Norway.
Social Sciences - Socialiniai.
volum 49 (No. 3).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bjordal, Ingvil;
Haugen, Cecilie.
(2021)
Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting i grunnskolen-sentrale virkemidler og lokale erfaringer.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215029733.
Vitenskapelig monografi
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02373-1.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Haugen, Cecilie.
(2019)
PALS - styring mot en autoritær skole?.
Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2018)
Denasjonalisering av utdanning? OECD og den rødgrønne regjeringen på kollisjonskurs i ungdomstrinnspolitikk?.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Hva er egentlig grunnleggende ferdigheter?.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Høyt og lavt presterende elevers fortolkninger av et læringsstrategiprosjekt.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Likeverd gjennom likhet eller likeverd gjennom mangfold? En sammenligning av OECDs og den rød-grønne regjeringens utdanningspolitikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2014)
Resultatstyring- en motor for markedsretting og økende ulikhet?.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Innledning. Behovet for en kritisk pedagogikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Innledning
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2013)
Demokratiperspektiver i norsk lærerutdanning.
Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hestbek, Tine Arntzen;
Haugen, Cecilie.
(2013)
Klasseledelsens kompleksitet.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Forskningsbasering av lærerutdanningen. Fortolkninger i pedagogikk og fagdidaktikk ved NTNU.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2010)
OECD: For en konservativ modernisering av utdanning?.
PISA sannheten om skolen?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2007)
En problematisering av læringsprinsippet "å bygge på elevens bakgrunnskunnskap".
Klasse, kode og identitet: Bernstein i norsk forskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie.
(2006)
A Comparison of Norwegian and Spanish Interpretations of the Bologna Declaration in Recent Higher Education Reforms.
Organisations for Higher Learning: Leadership, ICT and Pedagogy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Yri, Jørgen Sørlie;
Haugen, Cecilie Rønning;
Marsteinstredet, leiv.
(2022)
Rayano consciousness and the weight of history: A critical discourse analysis of borderland Dominican and Haitian youths’ perceptions of each other and of binational relations.
2022. Doctoral theses at NTNU (139).
Doktorgradsavhandling
-
Knutas, Kerstin Agneta;
Perelli, Jan;
Haugen, Cecilie;
Liland, Ragnhild;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2012)
Styrning, Integration, Mångfald. Styrningsændringar av den Nordiska modellen før utbildning: konsekvenser før mångfald och integration i en demokratisk vælfærdsstat.
2012.
Rapport
-
Haugen, Cecilie.
(2009)
Contextualizations and Recontextualizations of Discourses on Equity in Education.
2009. ISBN 978-82-471-1933-4.
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- SKOLE6918 - Klasseledelse, demokratiske utfordringer og motstand
- SKOLE6917 - Introduksjon til relasjonsbasert klasseledelse
- SKOLE6026 - Elevmangfold og likeverdig opplæring
- PPU4512 - Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid
- SKOLE6007 - Læringsutfordringer
- LOS8011 - Aktuelt emne
- MGLU3202 - Elevmangfold, oppvekstvilkår og likeverdig opplæring
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin; Haugen, Cecilie. (2022) Changes in power relations in Norwegian schools through early intervention: An analysis of White paper no. 6 (2019-2020). Nordisk läroplansteoretisk konferens ; 2022-10-20 - 2022-10-21.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2022) Different Knowledge Forms and the Forming of Power Relations in School. Recearch literacy in education . OsloMet; 2022-09-01.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2022) Hva betyr egentlig forskningsbasering av lærerarbeid? Ulike kunnskapsformer og konsekvenser for læreres autonomi. Forskningsbasering av lærerutdanning . Utdanningsforbindet; 2022-06-13.
-
IntervjuHaugen, Cecilie. (2022) Kan oppleve skam - om offentliggjøring av nasjonale prøver. NRK.no [Internett]. 2022-10-18.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2022) Power and control in early intervention: The influence of standardised tests on relations and communication between different actors. NERA ; 2022-06-01.
-
Faglig foredragHaugen, Cecilie Rønning. (2022) NKVS - en ideologisk kamp om utdanningsfeltet. Kommentar til delinnstilling NOU 23:1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen. Utdanningsforbundets utdanningspolitiske utvalg . Utdanningsforbundet; 2022-03-21.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Bjordal, Ingvil. (2022) Den norske skolen, fra enhetsskole til konkurranseskole. Podcast . Christian Lomsdalen; 2022-02-15.
-
IntervjuSchei, Amanda; Haugen, Cecilie. (2022) Overrasket over hvor lite forskningsbasert skolepolitikken er. Khrono [Avis]. 2022-08-19.
-
IntervjuSvendsen, Marthe; Haugen, Cecilie. (2022) Nasjonale prøver. Nrk Trøndelagsnytt [Radio]. 2022-10-18.
2021
-
Faglig foredragHaugen, Cecilie. (2021) Fritt skolevalg/karakterbasert inntak. Webinar om inntaksmodell til vgs . Senterpartiet Buskerud; 2021-03-02.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2021) Marketization and education authorities´ response to critique. NERA ; 2021-11-02 - 2021-11-05.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2021) Paneldebatt om fullføringsreform og fritt skolevalg/nærskoleprinsippet. Paneldebatt . Asker Venstre; 2021-06-24.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2021) Resultatstyring og problematiske effekter. Fra konkurranseskole til fellesskole? . Manifest tankesmie; 2021-12-14.
2019
-
ProgramdeltagelseHaugen, Cecilie. (2019) Fritt skolevalg. NRK P1 Her og nå [Radio]. 2019-08-22.
-
IntervjuHaugen, Cecilie. (2019) Fritt skolevalg i Oslo. Tv2 Nyhetskanalen [TV]. 2019-04-05.
-
IntervjuHaugen, Cecilie. (2019) Fritt skolevalg i Oslo. VG [Avis]. 2019-04-04.
-
ProgramdeltagelseHaugen, Cecilie. (2019) Hva skal gi skoleplass i VGS?. Lærerrommet - podcast fra Utdanningsforbundet [Radio]. 2019-05-22.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2019) Performativity and Pedagogic Culture: Experiences of ´Marginalised´ and ´Privileged´ Public Schools in Oslo. ECER ; 2019-09-06.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2019) Resultatstyring - en motor for markedsretting og økende ulikhet?. Utdanningsseminar . Manifest analyse; Oslo. 2019-11-25.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2019) Roller, stabiliseringsstrategier og motstand i en konkurranseorientert skolekultur. Utdanningsseminar . Nei til EU; Trondheim. 2019-01-07.
2018
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2018) Ethics in a market oriented school context. Seminar om etiske verdier i utdanning og praksis globalt og lokalt . Institutt for sosialt arbeid NTNU; 2018-10-02.
2017
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2017) Forskningsbasering av utdanning: en støtte eller et hinder i lærerens profesjonelle yrkesutøvelse?. Nei til EUs utdanningskonferanse ; 2017-01-09.
-
IntervjuHaugen, Cecilie. (2017) Fritt skolevalg. P4 [Radio]. 2017-06-14.
-
IntervjuHaugen, Cecilie; Bjordal, Ingvil. (2017) Skoler jakter på enkle superelever. Dagsavisen [Avis]. 2017-06-14.
2016
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2016) Intervju om "Målstyrt oppvekst - hva blir konsekvensene?". Utdanningsforbundets årskonferanse . Utdanningsforbundet; Trondheim. 2016-04-07.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2016) Mål- og resultatstyring og uintenderte konsekvenser for likeverd. Kunnskapskonferanse . LO, Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, Nei til EU; Trondheim. 2016-01-11.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2016) Parents Revolt Against Neoliberal Equity in Norway:: Who are They and What are Their Concerns?. NERA ; 2016-03-09.
-
Faglig foredragHaugen, Cecilie Rønning. (2016) Skolen som arena for identitetsbygging og tilnærminger til relajonsbygging. Seminar for lærere Røros . Lundamo skole; 2016-11-25.
2015
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2015) A Comparison of Key Competences in the 1970ies, in EU and in Norway. NERA ; 2015-03-04 - 2015-03-06.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2015) Resultatstyring, skoleutvikling og alternativer til aktuelle trender. Oslo Venstre Temamøte . Oslo Venstre; 2015-03-16.
2014
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2014) Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?. 8th Basil Bernstein Symposium ; Nagoya. 2014-07-08 - 2014-07-12.
2013
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2013) ANALYSING OECD´S DISCURSIVE ORIENTATION TO EQUITY AND QUALITY IN EDUCATION FOR DISADVANTAGED STUDENTS. ECER ; 2013-09-10 - 2013-09-13.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2013) OECD´s Discursive Orientation to Evaluation/Assessment in Education. NERA ; Reykjavik. 2013-03-07 - 2013-03-09.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2013) Standardisert ulikhet. Hvordan bidrar nasjonale prøver til mindre mangfold og dårligere kvalitet i skolen?. Hvordan kan vi ivareta mangfoldet i Trondheimsskolen? . Trondheim Venstre; Rådhuset Trondheim. 2013-06-05.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2013) Er læreres handlingsrom truet?. Fagseminar Sverresborg skole . Sverresborg skole v/rektor; 2013-10-17.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2013) Er læreres og lærerutdanneres handlingsrom truet?. Utdanningsforbundet Trondheim . Utdanningsforbundet Trondheim; 2013-05-22.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2013) Representerer aktuelle utdanningstrender en trussel mot læreres og lærerutdanneres handlingsrom?. Trøndsk . Utdanningsforbundet; Trondheim. 2013-11-18 - 2013-11-18.
-
IntervjuHeidi, Venæs; Haugen, Cecilie. (2013) Nasjonale prøver. Tv2 Nyheter [TV]. 2013-08-27.
-
IntervjuMyhr, Odd Ragnar; Haugen, Cecilie. (2013) Nasjonale prøver bedrer ikke kvaliteten i skolen. Byavisa Trondheim [Avis]. 2013-08-14.
2012
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2012) Comparing Discourses on Equity in the OECD and Norway. Seminar om demokrati, dannelse og medborgerskap . Program for lærerutdanning; NTNU. 2012-05-02.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2012) The Political Agenda of the OECD: Consistency in OECD Reports on Education?. CIES . Comparative International Education Society; Puerto Rico, San Juan. 2012-04-22 - 2012-04-27.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2012) Different Knowledge Forms in Teacher Education: Is Integration Possible?. NERA ; 2012-03-08 - 2012-03-11.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2012) Ulike kunnskapsformål i lærerutdanning. En problematisering knyttet til å integrere ulike kunnskapsformer. Lektorkonferansen . UIO; Oslo. 2012-09-27 - 2012-09-28.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Liland, Ragnhild. (2012) Is Denationalisation and Neoliberalism Threatening the Nordic Model of Education?. ECER ; Spania, Cadiz. 2012-09-17 - 2012-09-21.
-
Vitenskapelig foredragHestbek, Tine Arntzen; Haugen, Cecilie. (2012) Demokratiperspektiver i norsk lærerutdanning: Utdanning av demokratisk bevisste lærere. Ulike kunnskapsformer og formål i lærerutdanningen. Demokrati og lærerbevissthet . Nordisk Ministerråd; Oslo. 2012-10-22 - 2012-10-23.
2011
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2011) Resultatstyring i skolen - en problematisering. Utdanningsdirektoratet . Avdeling for virksomhetsstyring; Oslo. 2011-10-13 - 2011-10-13.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen. (2011) Ulike betydninger av forskningsbasering i pedagogikk og fagdidaktikk. FoU i praksis . Hist; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
-
Vitenskapelig foredragHestbek, Tine Arntzen; Haugen, Cecilie. (2011) Forskningsbasering av lærerutdanningen. FoU i praksis . HiST, NTNU, HiNT; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
-
IntervjuRessem, Synnøve; Haugen, Cecilie. (2011) Tannløs skoledebatt kan straffe seg. forskning.no [Internett]. 2011-09-09.
2010
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2010) A Comparative Analysis of Equity Discourses in Norwegian Teacher Education and OECD. WCCES ; 2010-06-14 - 2010-06-18.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2010) A Comparative Analysis on Two OECD Country Notes on Equity. CIES ; 2010-03-01 - 2010-03-05.
-
IntervjuNaterstad, Svanhild; Haugen, Cecilie. (2010) Resultatet sier ingenting om hvorvidt barna dine går på en god skole eller ikke. Adresseavisen [Avis]. 2010-12-06.
2008
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2008) Discourses of equity in OECD´s thematic reviews on "Equity in education" for Spain and Norway. Friday Seminar, University of Wisconsin, Madison . Michael W Apple; University of Wisconsin, Madison. 2008-04-25.
2007
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2007) An international understanding of the concept "Equity"?. NERA . NERA; Åbo. 2007-03-15 - 2007-03-18.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2007) Læringsstrategier og tilpasset opplæring. FOU-forum PLU . PLU; Trondheim. 2007-02-02 - 2007-02-02.
2006
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2006) A comparison of high and low performing students´ use of learning strategies- a critical approach to the claimed universality of a learning strategy program. The Fourth Basil Bernstein symposium ; New Ark, New Jersey. 2006-07-05 - 2006-07-09.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2006) Learning strategies in differentiated teaching and learning. NERA . NERA; Ørebro. 2006-03-03 - 2006-03-06.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2006) Læringsstrategier i tilpasset opplæring?. Presentasjon Trondheim Kommune . Trondheim Kommune; Trondheim Kommune. 2006-10-08 - 2006-10-08.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2006) Prior background knowledge and pedagogic and knowledge orientations. Vygotsky og Bernstein seminar . PLU, Pedagogisk institutt, HIST; NTNU. 2006-04-04 - 2006-04-06.
2005
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2005) Educational reforms in Spain and Norway: a comparison of pedagogy, content and power relations. UNIQUAL . NTNU, PLU; Trondheim. 2005-02-06 - 2005-02-09.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2005) Relasjonskompetanse. Åfjord kommune . Åfjord kommune for lærere; Åfjord. 2005-05-10 - 2005-05-10.
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2005) Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid. Kurs for lærere Åfjord kommune . Åfjord kommune; Åfjord. 2005-05-10 - 2005-05-10.
2004
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Cecilie. (2004) Læringsstrategier. Kursdag HIST for lærere . HIST; Trondheim. 2004-09-15 - 2004-09-15.