Emne - Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid - PPU4512
Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er en del av fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er beregnet på studenter i praktisk-pedagogisk utdanning som har kun ett undervisningsfag. Emnet tar sikte på å gi innsikt og faglig-etisk klokskap i arbeidet med å utvikle robuste og trygge læringsmiljø som inkluderer et mangfold av elever, gjennom motiverende, varierte, fleksible og utbytterike læringsprosesser. Teoretisk og praktisk tilnærming til tilpasset opplæring gir muligheter til kritisk å undersøke og reflektere over hensyn knyttet til læreres profesjonelle arbeid i det mangfoldige klasserommet. Skolens oppdrag og formelle prosedyrer blir spesielt aktualisert i tilfeller der elever ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Kritisk undersøkelse av didaktiske og etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til læreres undervisning i klasserommet, er en viktig beredskap når elever har behov for tilpasset opplæring og/eller individuelt tilrettelagt opplæring.
Læringsutbytte
Til grunn for vurdering av læringsutbytte ligger det å kunne snakke, lese og skrive et fagspråk som danner studenten til å bli en selvstendig lærer.
Studenten
- kan vise årvåkenhet overfor læringsmiljøet, kan anvende kunnskap om relasjonsbasert læringsledelse og konflikthåndtering, og kan sette i verk forebyggende relasjonsarbeid
- kan opptre profesjonelt og etisk etterrettelig, basert på verdier som ligger til grunn for en inkluderende skole.
- kan kritisk reflektere over hvordan faglige og pedagogiske prioriteringer og praksiser gir ulike betingelser for å ivareta målet om inkludering i skolen
- kan analysere og planlegge undervisning med mål om å ivareta ulike elevers behov for tilrettelegging
- har kunnskap om forholdet mellom tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring, og samarbeid med relevante faginstanser
Læringsformer og aktiviteter
Studiet sikter mot å utvikle en eksemplarisk undervisningsform. Dette innebærer en aktiv praksis- og erfaringsorientert undervisningsform med vekt på informasjonsinnhenting fra ulike praksisarenaer, som gjøres til gjenstand for bearbeiding og refleksjonsdanning.
Arbeidsformene i studiet omfatter for eksempel korte innledningsforedrag, ulike praktiske og teoretiske oppgaver i gruppearbeid og presentasjon og drøfting av studentarbeid.
Arbeidsformene er krevende, arbeidsintensive og prosessorienterte, og forutsetter at studentene er tilstede og bidrar til hverandres læring. Det forventes også at studentene forbereder seg og leser pensum i forkant av samlingene.
Obligatoriske aktiviteter:
- 1 muntlig arbeidskrav i grupper knyttet til tilpasset opplæring
- 1 skriftlig arbeidskrav i grupper knyttet til individuell opplæringsplan (IOP)
- 75% deltakelse i undervisning
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig arbeidskrav
- 75% deltakelse i undervisning
- Muntlig arbeidskrav
- Definerte arbeidskrav
- Underveisarbeid
- 75% oppmøte i undervisning
Mer om vurdering
Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk.
For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplanen for ditt kull.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for allmennfag (FPPU-A)
Fagområder
- Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Hjemmeeksamen
Innlevering 06.06.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment