Emne - Introduksjon til relasjonsbasert klasseledelse - SKOLE6917
SKOLE6917 - Introduksjon til relasjonsbasert klasseledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppeeksamen
Karakter: Bestått/Ikke bestått
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
- Relasjonell ledelse og relasjonsbasert samarbeid
- Klasseledelse og læringsmiljø
- FoU-arbeid og forholdet teori og praksis
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført kurs har studenten bred kunnskap innen følgende temaer:
- det teoretiske, filosofiske og pedagogiske fundamentet for relasjonsbasert klasseledelse
- forsknings- og utviklingsarbeid innen relasjonsbasert klasseledelse
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende teoretiske perspektiver som analyseverktøy som grunnlag for profesjonelle drøftinger
- har kunnskap om relasjonens betydning for læringsmiljøet i forhold til elever, foreldre og kolleger
Generell kompetanse
Studenten har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan drøfte disse i sammenheng med relasjonsbasert klasseledelse.
Læringsformer og aktiviteter
Videreutdanningen i relasjonell klasseledelse er prosess- og opplevelsesorientert. Formen veksler mellom teoretiske opplegg og øvelser med faglige perspektiver og refleksjon. Det legges stor vekt på arbeid med deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Gjennomføring av arbeidskrav mellom samlinger
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Det er obligatoriske aktiviteter mellom hver samling som må gjennomføres før kandidaten kan gå opp til eksamen.
Vurdering:
Vurderingsformen er en skriftlig semesteroppgave som kan skrives i gruppe på 2 eller 3 studenter.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for lærerutdanning på bachelornivå (PLUEVU)
KOMPiS Relasjonsbasert klasseledelse (KRELKL)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"