course-details-portlet

LÆR2009 - Pedagogisk ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 30 minutter A

Faglig innhold

Faglig innhold

I løpet av de siste decenniene har rollen som skoleleder blitt mer omfattende og mer krevende, og med større vekt på pedagogisk ledelse. Dagens og framtidens skoleledelse bærer også preg av økt bruk av mellomledere på ulike nivå. Denne dreiningen mot pedagogiske ledelse og flere mellomledere i grunnskolen har skapt et økende behov for kompetanse innen pedagogisk ledelse hos grunnskolelærere. Mellomledere, for eksempel lærerspesialister, trinnledere og plangruppeledere er gjerne rekruttert fra lærerne ved egen skole, noe som er med å understøtte behovet for økt lederkompetanse hos fremtidens lærere.

Rektorer og mellomledere forventes å være pedagogiske ledere. Det innebærer blant annet å lede skolens faglige fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer, videreutvikler og forbedrer sin praksis.

Dette emnet skal bidra til at studentene utvikler seg til å bli pedagogiske ledere som kan lede læring og faglig utviklingsarbeid i skolen, motivere lærere og bidra i samtaler som fremmer pedagogiske og didaktiske refleksjoner. Samtidig legges det vekt på hvordan de som ledere klarer å bygge tillitt og bidra til utvikling av selvregulerte lærere gjennom lærende ledelse. I dette emnet vil studenten gis kunnskap om ulike perspektiver på pedagogisk ledelse. Emnet vil ha som målsetting å gi studenten brede kunnskaper og ferdigheter til å kunne:

1) lede utvikling av mål og verdier for skolen

2) lede utviklingsprosjekter ved skolen

3) støtte og motivere lærere/kollegaer

4) lede og legge til rette for profesjonell læring i lærerkollegiet

5) lede arbeidet med å utvikle læringsfremmende og trygge læringsmiljø for elevene.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten:

  • har god kunnskap om begrepet pedagogisk ledelse og ulike perspektiver på pedagogisk ledelse (instructional leadership, transformative leadership, distributed leadership, student centered leadership)
  • har innsikt i betydningen av pedagogisk ledelse
  • har bred kunnskap om sentrale pedagogisk-psykologiske teorier som støtter opp om pedagogisk ledelse (motivasjonsteori, teori om sosiale relasjoner og teori om selvregulering) samt handlingsteorier og teori om kognitiv dissonans
  • har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, lærende samtaler, og utvikling av gode og trygge læringsmiljø og profesjonelle lærende felleskap.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike sider ved pedagogisk ledelse og ulike pedagogiske lederutfordringer
  • kan reflektere over og analysere betydningen av pedagogisk ledelse for utvikling av elevenes læring og trivsel
  • kan lede lærende samtaler og utvikle profesjonelle læringsfelleskap
  • kan planlegge, legge til rette for og lede pedagogisk utviklingsarbeidkan anvende sentrale pedagogiske og psykologiske teorier for å kunne lede arbeidet med utvikling av gode læringsmiljø.

Læringsformer og aktiviteter

Arbeids- og læringsformene i emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praksisbesøk og basisgruppearbeid. Studentaktive læringsformer vil bli vektlagt i dette emnet. Her kan nevnes at studentgruppen bli delt inn i mindre basisgrupper som mellom undervisningsøktene jobber med arbeidskrav.

Det tas sikte på et tett samarbeid med Trondheim kommune, både på skole- og skoleeiersiden.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgave 1
  • Gruppeoppgave 2

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Øving(er) av skriftlig og muntlig karakter. Detaljer om omfang og form blir gitt ved semesterstart.

Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsordning for emnet:

Obligatorisk(e) øving(er) må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen.

Eksamen vil gjennomføres som gruppeeksamen i form av en muntlig presentasjon med påfølgende diskusjonsrunde. Tema gis 3 dager før eksamen. Vi har ambisjoner om at gruppens presentasjon gjennomføres som en del av en minikonferanse.

Karakterer: Bokstavkarakterer (A-F)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen (1) 100/100 A

04.12.2023 - 05.12.2023

Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Muntlig eksamen 100/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
  • 1) Individuelt tidspunkt blir publisert senere.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU