Cecilie Haugen
Bakgrunn og aktiviteter
Cecilie Haugen er professor i pedagogikk og spesialpedagogikk. Hennes forskningsinteresser er innen utdanningssosiologi, hvor blant annet Basil Bernsteins teorier utgjør en sentral referanseramme. Hun har publisert en rekke artikler internasjonalt og nasjonalt om møtet mellom OECD og norsk utdanningspolitikk, samt hvordan norsk utdanningspraksis endres i møtet med internasjonale trender. Hennes pågående prosjekter omhandler kunnskapsdiskurser i norsk skole og lærerutdanning, læreres og skolers autonomi i dagens styringskontekst, samt likeverdsspørsmål i dagens skolepraksis.
Hun har erfaring fra skole og PPT, hvor hun tidligere har jobbet som pedagogisk-psykologisk rådgiver.
Haugen er tilknyttet forskningsgruppen Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU) ved ILU.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) Teachers´ experiences of school choice from ´marginalised´ and ´privileged´ public schools in Oslo. Journal of Education Policy.
- (2018) A fragile autonomy in a performativity culture? Exploring positions in the recontextualising field in a Norwegian rural municipality. Journal of Education Policy. vol. 34 (1).
- (2018) New middle-class values and context: exploring an ideological conflict between a Norwegian school and parents over an American evidence-based programme. British Journal of Sociology of Education. vol. 39 (8).
- (2017) Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?. Knowledge Cultures. vol. 5 (4).
- (2015) Questioning the Neutrality of Learning Strategies: teachers´ and pupils´ use of background knowledge. Educacao & Realidade. vol. 40 (2).
- (2013) Comparing the OECD´s and Norway´s Orientation to Equity in their Teacher Education Policies - Teacher Autonomy under Attack?. The Journal for Critical Education Policy Studies. vol. 11 (2).
- (2012) Ulikhetens kompleksitet. - Makt over utdanning i krititsk utdanningsteori. Norsk pedagogisk tidsskrift. vol. 96 (05).
- (2011) Educational Equity in Spain and Norway: A Comparative Analysis of Two OECD Country Notes. Educational Policy. vol. 25 (4).
- (2010) A Comparative Analysis of Discourses on Equity in Education in the OECD and Norway. International Perspectives on Education and Society. vol. 13.
- (2010) Equity and Life-Long Learning: An Analysis of White Paper no. 16 (2006/2007) of Norway. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 54 (4).
- (2005) A Comparison of Pedagogy, Content and Power Relations in the Recent Higher Education Reforms in Spain and Norway. Social Sciences - Socialiniai. vol. 49 (No. 3).
Bøker
- (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
- (2014) Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole. Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02373-1.
Del av bok/rapport
- (2019) PALS - styring mot en autoritær skole?. Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern.
- (2018) Denasjonalisering av utdanning? OECD og den rødgrønne regjeringen på kollisjonskurs i ungdomstrinnspolitikk?. Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
- (2014) Hva er egentlig grunnleggende ferdigheter?. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Høyt og lavt presterende elevers fortolkninger av et læringsstrategiprosjekt. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Likeverd gjennom likhet eller likeverd gjennom mangfold? En sammenligning av OECDs og den rød-grønne regjeringens utdanningspolitikk. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Resultatstyring- en motor for markedsretting og økende ulikhet?. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Innledning. Behovet for en kritisk pedagogikk. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.