Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Berit Bungum

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Berit Bungum

Professor
Institutt for fysikk
Fakultet for naturvitenskap

berit.bungum@ntnu.no
73591881 Skolelaboratoriet, Realfagbygget Gløshaugen, Trondheim, Rom D3-194
Om Publikasjoner Formidling

Om

Berit Bungum har bakgrunn i fysikk og er Professor i realfagsdidaktikk ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi. Skolelaboratoriet er et bindeledd mellom realfagene ved NTNU og skolen, og arbeider tett med skoler og lærere i realfag i våre prosjekter. Forskning kombineres derfor med utvikling i skoler og kompetanseheving for lærere.

 

Prosjekter

Berit Bungum er prosjektleder for 

  • LUSCID - Longitudinal study of university STEM students' choices and identity development. Prosjektet tar for seg fysikkstudenters opplevelse av å være fysikkstudent, deres motivasjon og hvordan de utvikler sin identitet gjennom studiet. Prosjektet er et samarbeid mellom NTNU, Universitetet i Oslo, Københavns Universitet og Chalmers i Sverige. Vi har så langt gjort en omfattende spørreundersøkelse samt intervjuer med fysikkstudenter ved alle disse institusjonene, og finner både likheter og noen ulikheter. Foreløpige resultater er presentert (bidraget finnes på linkene) på NFSUN-konferansen 2024 og ved MNT-konferansen 2025.

 

  • KreTek - kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Her samarbeider forskere og lærere om utvikling av undervisningsprosjekter for ungdomstrinnet som kombinerer  programmering med kreativitet og læring i naturfag, teknologi og matematikk. Vi arbeider også med utvikling av samarbeidsstrukturer og med hvordan elevenes kreativitet kan inngå i elevvurdering. KreTek har finansiering fra Norges Forskningsråd 2019-2022, og er et samarbeid mellom Trondheim Kommune og NTNU.

  • KlimaDidakt: Prosjektet involverer forskere ved NTNU og CICERO innen klimarelaterte områder i målrettet formidling til lærere og elever på ungdomstrinnet og videregående skole. Gjennom lærerkurs og forsker-elev-møter med skoleklasser bidrar prosjektet til bedre forståelse av klimaproblematikk og hvordan forskning kan bidra til å belyse og løse problemer knyttet til klimaendringer. KlimaDidakt har økonomisk støtte som formidlingsprosjekt i Norges Forskningsråd 2022-2023.

I samarbeid med Universitetet i Oslo og Naturfagsenteret har Berit Bungum også deltatt i prosjektet ReleKvant, som har forsket på elevers læring i kvantefysikk og relativitetsteori og utviklet læringsressurser for videregående skole. 

 

Undervisning

Undervisning er knyttet til kompetanseheving for lærere i naturfag, fysikk og teknologi, samt veiledning av master- og PhD-studenter i fysikkdidaktikk og naturfagdidaktikk.
Berit Bungum underviser også emnet RFEL3100, forskningsmetoder i matematikk- og realfagsdidaktikk, for studenter i lektorutdanning i realfag.

Kompetanseord

  • Forskningsmetode
  • Fysikkdidaktikk
  • Skolerettet fysikk
  • Teknologididaktikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2024

  • Reitan, Berit; Ratikainen, Irja Ida; Bungum, Berit. (2024) Bruk av årshjul som modell for å utforske dyrs tilpasninger til klimaendringer. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Fagerheim, Svein Ove; Bungum, Berit. (2024) HISTORY OF SCIENCE AND ARGUMENTATIVE TEXTS FOR LEARNING ABOUT THE NATURE OF SCIENCE: AN INTERVENTION STUDY IN SECONDARY PHYSICS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) COSTS AND VALUES OF STUDYING PHYSICS: IDENTIFYING PROFILES AMONG FIRST-YEAR UNIVERSITY STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2024) Assessment of Creativity: Development of a Model and Teachers’ Realisation.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smedsrud, Jørgen; Bungum, Berit; Flø, Ellen Egeland. (2024) Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit. (2023) Programmering i skolefysikken: Hva kan vi lære av masteroppgaver i fysikkdidaktikk?. Fra Fysikkens Verden
    Fagartikkel

2022

  • Bungum, Berit; Mogstad, Erik. (2022) Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Gajic, Bojana; Rossing, Nils Kristian; Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Design and build a smart lamp. Science in School
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2022) Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik. (2022) Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2022) What do quantum computing students need to know about quantum physics?. European Journal of Physics
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie. (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2021) Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken. (2021) Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit; Sanne, Anders. (2021) Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project. Designs for Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2021) Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?. ERCIM News
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Smedsrud, Jørgen Hammer; Vennerød-Diesen, Frida Felicia. (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2020) Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude. (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2018) Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge; Bungum, Berit. (2018) What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics. Science & Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2017) A book that has stayed with me: Creating pathways. Physics Education
    Anmeldelse
  • Esjeholm, Bjørn Tore; Bungum, Berit. (2017) Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt. Fra Fysikkens Verden
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2016) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Myhrehagen, Henning Vinjusveen; Bungum, Berit. (2016) ”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment. Physics Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2016) Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen. (2016) Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet
    Rapport

2015

  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter. (2015) ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2014) Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Manshadi, Saeed; Lysne, Dag Atle. (2014) Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2014) Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi. Naturfag
    Fagartikkel
  • Bungum, Berit; Marion, Peter Van. (2014) Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer. NTNU NTNU
    Rapport
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter. (2014) Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2013) A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Textbook images: How do they invite students into physics?. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Esjeholm, Bjørn-Tore; Bungum, Berit. (2013) Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task. International Journal of Technology and Design Education
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2012) "Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Lærebok

2010

  • Rødseth, Silje; Bungum, Berit. (2010) Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Bungum, Berit. (2003) Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rossing, Nils Kristian; Stefansson, Thórarinn; Bungum, Berit. (2003) Elektronikk for skolen. NTNU NTNU
    Lærebok
  • Jorde, Doris; Bungum, Berit. (2003) Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Tidsskriftspublikasjoner

  • Reitan, Berit; Ratikainen, Irja Ida; Bungum, Berit. (2024) Bruk av årshjul som modell for å utforske dyrs tilpasninger til klimaendringer. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Smedsrud, Jørgen; Bungum, Berit; Flø, Ellen Egeland. (2024) Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit. (2023) Programmering i skolefysikken: Hva kan vi lære av masteroppgaver i fysikkdidaktikk?. Fra Fysikkens Verden
    Fagartikkel
  • Bungum, Berit; Mogstad, Erik. (2022) Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Gajic, Bojana; Rossing, Nils Kristian; Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Design and build a smart lamp. Science in School
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2022) Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik. (2022) Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2022) What do quantum computing students need to know about quantum physics?. European Journal of Physics
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Sanne, Anders. (2021) Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project. Designs for Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2021) Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?. ERCIM News
    Vitenskapelig artikkel
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2020) Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge; Bungum, Berit. (2018) What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics. Science & Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2017) A book that has stayed with me: Creating pathways. Physics Education
    Anmeldelse
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt. Fra Fysikkens Verden
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2016) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Myhrehagen, Henning Vinjusveen; Bungum, Berit. (2016) ”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment. Physics Education
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter. (2015) ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2014) Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Manshadi, Saeed; Lysne, Dag Atle. (2014) Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2014) Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi. Naturfag
    Fagartikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter. (2014) Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2013) A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Textbook images: How do they invite students into physics?. Physics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Esjeholm, Bjørn-Tore; Bungum, Berit. (2013) Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task. International Journal of Technology and Design Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2012) "Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Rødseth, Silje; Bungum, Berit. (2010) Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget Cappelen Damm Høyskoleforlaget
    Lærebok
  • Rossing, Nils Kristian; Stefansson, Thórarinn; Bungum, Berit. (2003) Elektronikk for skolen. NTNU NTNU
    Lærebok
  • Jorde, Doris; Bungum, Berit. (2003) Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Fagerheim, Svein Ove; Bungum, Berit. (2024) HISTORY OF SCIENCE AND ARGUMENTATIVE TEXTS FOR LEARNING ABOUT THE NATURE OF SCIENCE: AN INTERVENTION STUDY IN SECONDARY PHYSICS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) COSTS AND VALUES OF STUDYING PHYSICS: IDENTIFYING PROFILES AMONG FIRST-YEAR UNIVERSITY STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2024) Assessment of Creativity: Development of a Model and Teachers’ Realisation.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2021) Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken. (2021) Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2018) Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Esjeholm, Bjørn Tore; Bungum, Berit. (2017) Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2016) Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bungum, Berit. (2003) Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie. (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Smedsrud, Jørgen Hammer; Vennerød-Diesen, Frida Felicia. (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude. (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen. (2016) Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet
    Rapport
  • Bungum, Berit; Marion, Peter Van. (2014) Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer. NTNU NTNU
    Rapport

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2025) Fascination and frustrations in learning quantum physics in schools and university. Entangled Visions: Exploring Quantum Visualizations in Culture, Dissemination, and the Arts , Oslo 2025-12-01 - 2025-12-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bøe, Maria Vetleseter; Larsson, Johanna; Johansson, Anders; Bungum, Berit. (2025) Me and a student who fits in. What physics students do that tells others that they belong in physics. NORNDiP - 7th Annual Conference of the Nordic Network for Diversity in Physics , Göteborg 2025-11-17 - 2025-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Kahrs, Magnus Strøm. (2025) Mestring, verdier og kostnader: Profiler av fysikkstudenter ved skandinaviske universiteter. MNT-konferansen 2025 , Trondheim 2025-05-05 - 2025-05-06

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) Costs and values of studying physics: Identifying profiles among first year university students. NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Fagerheim, Svein Ove; Bungum, Berit. (2024) History of science and argumentative texts for learning about the nature of science: An intervention study in secondary physics. NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2023) Assessment of creativity: Development of a Model and Teachers' Realization. ESERA Conference 2023 , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01

2022

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik. (2022) Å inkludere programmering i naturfag og matematikk med fokus på kreativitet. Webinar. Att utveckla STEM-undervisning på riktigt! Forskarsamtal om lärande och programmering , Zoom 2022-01-20 - 2022-01-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) The KreTek project at The Norwegian University of Science and Technology: Combining programming with students' creativity and learning in science and mathematics. The role of teachers in the project. Technology and creativity in science and mathematics education , Helsinki 2022-03-31 - 2022-03-31
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Kreativ Teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Skaperkonferanse Vitensenteret , Trondheim 2022-02-16 - 2022-02-16
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Hva har vi oppnådd i KreTek og hvordan? Produkter og forskningsresultater. Lærere som drivkraft i utvikling. Avslutningsseminar for KreTek-prosjektet , Trondheim 2022-10-04 - 2022-10-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og lærerengasjement: Erfaringer fra utvikling og forsker-lærer-samarbeid. TekNaD-seminar 8.12 , Norrköping 2022-12-08 - 2022-12-08
  • Faglig foredrag
    Selstø, Sølve; Bungum, Berit. (2022) When computer science meets quantum physics: What should education in quantum computing contain?. Fredagskollokvium , Trondheim 2022-10-28 - 2022-10-28
  • Faglig foredrag
    Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Naturfagkonferansen 2022 , Oslo 2022-10-20 - 2022-10-20

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Mogstad, Erik; Lyngvær, Eirik; Wangen, Espen Standal; Frydenlund, Tobias. (2021) COMBINING CREATIVITY AND PROGRAMMING IN DEVELOPING A WEATHER STATION IN LOWER SECONDARY SCHOOL SCIENCE. ESERA2021 , Braga 2021-08-30 - 2021-09-03
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; nordtømme, eirin; Vucic, Zeljko; Lyngvær, Eirik; Frydenlund, Tobias; Wangen, Espen Standal. (2021) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Realfagkonferansen 2021 , Trondheim 2021-05-11 - 2021-05-11
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Kort presentasjon av KreTek-prosjektet og utviklede undervisningsdesign. Programmering i realfag på ungdomstrinnet: Ressurser og kompetanseutvikling 2021-02-17 - 2021-02-17
  • Faglig foredrag
    Høyland, Joakim; Bungum, Berit. (2021) Introduksjon til programmering av micro:bit (nettversjon). Programmering i naturfag, 5-10 , Zoom 2021-04-29 -
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Kreative prosjekter i matematikk og naturfag, eksempler fra KreTek-prosjektet. Programmering i naturfag, 5-10 , Zoom 2021-04-29 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2021) Views on creativity and how it can be fostered. NFSUN , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Discussant, NorDiNa symposium NFSUN 2021. NFSUN 2021 , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries. NFSUN , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2020) Kan man publisere erfaringer fra forsker-lærer samarbeid?. UmSER seminar , Umeå 2020-09-29 - 2020-09-29
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Eggen, Per-Odd; Mogstad, Erik; Nielsen, Jan Alexis; Vucic, Zeljko. (2020) Vurdering av kreativitet og innovative kompetanser. Nettseminar om vurderingsmodell - KreTek 2020-06-03 - 2020-06-03
  • Faglig foredrag
    Høyland, Joakim; Mogstad, Erik; Standal, Wangen Espen; Eirin, Nordtømme; Bungum, Berit. (2020) Programmering og kreativitet i matematikk. KreTek: Temadag for lærere. , Trondheim 2020-03-10 - 2020-03-10
  • Faglig foredrag
    Støvneng, Anna; Ingrid, Næss; Bungum, Berit. (2020) Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?. KreTek nett-workshop for lærere 2020-04-22 - 2020-04-22
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Voll, Liv Oddrun; Vinnervik, Peter; Bodin, Madelen; Eggen, Per-Odd. (2020) Teknologi, kreativitet og vurdering. KreTek: seminar om teknologi, kreativitet og vurdering , Trondheim 2020-11-21 - 2020-11-21

2019

  • Faglig foredrag
    Ranøyen, Ingeborg; Bungum, Berit. (2019) KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. NFR innovasjonsprosjekt 2019-2022. Workshop: TRD 3.0 Universitetskommune , Trondheim 2019-05-22 - 2019-05-22
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2019) Å arbeide med lærere i prosjekter: Utfordringer, muligheter og deling av erfaringer. Forskerskoledag for naturfagutdannere , Trondheim 2019-11-12 - 2019-11-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) "But the electron is not alive?" - Students' challenges with the concept of observation in quantum physics. ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Bøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2019) Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter. ESERA 2019 Conference , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observasjon i kvantefysikk: Utfordringer for fysikkelever. (Observation in quantum physics: challenges for physics students. Sluttseminar for ReleKvant-prosjektet , Oslo 2019-12-19 - 2019-12-19

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students' reflection on the wave-particle duality for light in small-group discussions. XVIII Ioste Symposium: Future Educational Challenges From Science & Technology Perspectives , Malmö 2018-08-13 - 2018-08-17

2017

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2017) Combining research with development in schools within a Design-Based Research framework. NFSUN , Trondheim 2017-06-06 - 2017-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics. ESERA conference , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25

2016

  • Faglig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2016) ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om fysikkundervisning , København 2016-08-07 - 2016-08-10
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori. Fagseminar i anledning Carl Angells 70-årsdag , Oslo 2016-11-18 - 2016-11-18
  • Faglig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas; Sørborg, Øystein. (2016) ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk". Naturfagkonferansen , Oslo 2016-10-20 -

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2015) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i moderne fysikk. FoU i praksis 2015 , Trondheim 2015-04-09 - 2015-05-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2015) Involving Students in Visual Representations in Physics: From Textbook Images to Digital Simulations. MPTL 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning , München 2015-09-09 - 2015-09-11
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2015) Kunnskapsinnhold i praktiske undervisningsprosjekter. Fagkonferanse Energiskolene , Gardermoen 2015-11-19 - 2015-11-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Bøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms. ESERA 2015 , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Physics students’ understanding of fundamental principles in quantum physics. ESERA Conference 2015 , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2014) ReleQuant - Improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Hvordan kan fysikk gjøres yrkesrelevant? Ideer og erfaringer fra prosjektet "Kraftfull Fysikktime" i samarbeid med Energi Norge. NTFK Nettverksamling for realfaglærere , Værnes 2014-11-27 - 2014-11-28
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Ressurser for undervisning i relativitetsteori og kvantefysikk. NTFK Nettverksamling for realfaglærere , Værnes 2014-11-27 - 2014-11-28
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Practical projects for technological understanding and sustainability: Examples from lower secondary school. KIFEE Kyoto International Forum for Environment and Energy , Kyoto 2014-03-16 - 2014-03-19
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Vi lager radiostyrt båt. Realfagkonferansen , Trondheim 2014-04-30 - 2015-03-02
  • Faglig foredrag
    Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk. Realfagkonferansen , Trondheim 2014-04-30 - 2014-04-30
  • Faglig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2014) ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om Fysikkundervisning , Gol 2014-08-06 - 2014-08-09

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Panjwani, Neelam; Bungum, Berit. (2013) Teachers' views on inquiry based science teaching. ESERA konferanse 2013 , Nicosia, Kypros 2013-09-02 - 2013-09-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2013) Engineering students' use of the interactive whiteboard during physics group work. ESERA konferansen 2013 , Nicosia, Kypros 2013-09-02 - 2013-09-07
  • Poster
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2013) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology: a case study from Norwegian schools. ESERA conference 2013 , Nicosia 2013-09-02 - 2013-09-07

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2012) Hva kan illustrasjoner i lærebøker fortelle om fysikkfagets utvikling?. Landskonferanse om Fysikkunderisning , Gol 2012-08-07 - 2012-08-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics?An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. KTH and PATT Conferences 2012 , Stockholm 2012-06-26 - 2012-06-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-25

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2011) Engaging pupils in authentic science inquiry through design & technology projects. Workshop ved Institut for naturfagenes didaktik , København 2011-12-12 - 2011-12-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Teachers in space – investigation of effects of summer courses in space technology. European Science Education Research Association , Lyon 2011-09-05 - 2011-09-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysne, Dag Atle; Bentsen, Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot, Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2011) Tverrfaglige prosjekter i Teknologi og Design: Hva er potensialet for å lære naturfag, og hvordan kan det realiseres?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Rom for læring, rom for lærere - effekter av sommerkurs i romteknologi. Nordiskt Forskarsymposium om undervisning i naturvetenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2011) Fysikk i ingeniørutdanningen: Hvilken rolle spiller faget?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16

2010

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine. (2010) Learning by inquiry in a technological context. S-TEAM mid-project conference , Glasgow 2010-10-13 - 2010-10-16
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) Lærebøker i naturfag fra lærebokforfatterens perspektiv. Masteremne i naturfagdidaktikk , Trondheim 2010-10-27 -
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Bjørkum, Per Arne. (2010) Hva kan vi lære av vitenskapshistorien?. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære , Trondheim 2010-03-23 - 2010-03-24
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) En case fra vitenskapshistorien: Nikola Tesla. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære , Trondheim 2010-03-23 - 2010-03-24
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) Hva kan plastforming bidra med i teknologiprosjekter?. Nettverkssamling for Teknologi og Forskningslære , Trondheim 2010-09-16 -

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2009) When in science, do like the scientists? A study of teachers' gain from participating in the authentic practice of space research. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association , Istanbul 2009-08-31 - 2009-09-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Lykknes, Annette. (2009) What brought them into science? University students' interest profiles and motivation for choosing science on university level. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association , Istanbul 2009-08-31 - 2009-09-04
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2009) Kunnskap og kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap , Trondheim 2009-02-25 - 2009-02-26

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2008) Authentic learning situations for teachers - perceptions and gains from in-service courses in space technology. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik 2008-06-11 - 2008-06-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) The Role of Theory in Science Education Research. Introduction to Nordic-Baltic Phd course. The Role of Theory in Science Education Research , Göteborg 2008-11-16 - 2008-11-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Technology education in Norway: State of the art, threats and possibilities. Technological Literacy: Present and Future Challenges , Rockelstad 2008-06-16 - 2008-08-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Imaging the Nature of Physics: A study of visual images in Norwegian physics textbooks. Nordisk forskersymposium om undervisning i naturfag , Reykjavik 2008-06-11 - 2008-06-15
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Læreplanen i Teknologi og forskningslære. Bakgrunn, intensjoner og innhold. Nytt fag i den videregående skolen. Seminar om Teknologi og Forskningslære , NTNU, Trondheim 2008-03-04 - 2008-03-04
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap II , Trondheim 2008-03-06 - 2008-03-06
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Kreative kriser og salige sammenbrudd: Erfaringer med å hanskes med teori, metode og empiri i et avhandlingsarbeid. Nasjonal forskerskole i realfagsdidaktikk, høstsamling , Hadeland 2008-11-03 - 2008-11-05

2007

  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Eva Celine; Bungum, Berit. (2007) Vi lager heisekran!. Naturfagkonferansen 2007 , Oslo 2007-10-25 - 2007-10-26
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2007) Læreplanen i Teknologi og forskningslære: Hvilke tanker og ideer ligger bak?. Teknologi og forkningslære , Trondheim 2007-08-29 - 2007-08-30
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2007) Teknologi og design i læreplaner og undervisning: Hvilke ideer ligger bak?. Teknologi og Entreprenørskap - fra ide til verdi , Trondheim 2007-09-19 - 2007-09-21

2006

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2006) Teknologi og Design i nye læreplaner: Hvilke ideer ligger bak?. Kurs: Teknologi og Enteprenørskap , Trondheim 2006-09-13 - 2006-09-15
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2006) Nye læreplaner i videregående skole: Hva slags fagbakgrunn vil våre nye studenter komme med?. Fredagskollokvium, Institutt for Fysikk, NTNU , NTNU, Trondheim 2006-05-19 -

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference CRESILS , Barcelona 2005-08-28 - 2005-09-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference , Barcelona 2005-08-28 - 2005-09-01
  • Faglig foredrag
    Rossing, Nils Kristian; Bungum, Berit. (2005) Elektroniske sensorer. Naturfagkonferansen , Universitetet i Oslo 2005-10-27 - 2005-10-28
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Rossing, Nils Kristian. (2005) Vi bygger med elektroniske sensorer – workshop Naturfagkonferansen 2005. Naturfagkonferansen 2005 , Blinderen, Oslo 2005-10-27 - 2005-10-28

2004

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2004) Teknologi sett fra klasserommet: Ideologier og begrunnelser. Teknologi i skolen - hva vil vi oppnå? , Trondheim 2004-04-30 - 2004-04-30
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2004) Teknologi og Design som fagområde i grunnskolen: Eksempler på innhold og arbeidsmåter. Faglig-pedagogisk dag 2004 , Oslo 2004-01-05 - 2004-01-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Kolstø, Stein Dankert; Bungum, Berit; Arnesen, Erik; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil. (2004) Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues. NARST Conference, 2004 , Vancouver 2004-04-01 - 2004-04-03

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) School Technology: A challenge to gender differences or a means for reinforcing them?. dr. scient prøveforelesning, Konferanse om teknologi i skolen , Trondheim 2003-09-04 - 2003-09-05
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) "Kreative Kriser" i et doktorgradsprosjekt. Seminarium i forskarutbildningen, Norrköping , Norrköping 2003-11-24 - 2003-11-25
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) "Kan vi bruke det til no'?" Elektrisitet undervist som enkle elektronikk-prosjekter. Åpningskonferanse for Naturfagsenteret , Oslo 2003-10-30 - 2003-10-31

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2002) Constructing technology education. A cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching. IOSTE X Symposium , Foz do Iguacu 2002-07-28 - 2002-08-02

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2001) Perceptions of Technology Education: Case studies of teachers' interpretation and implementation of a new school subject. Bridging Research Methodology and Research aims. The 5th European Science Education Summerschool. , Gilleleje, Denmark 2000-09-13 -

2000

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2000) Reflections on the implementation of technology in Norwegian schools. Technology education for all: Why, What, and How? , NTNU, Trondheim 2000-10-02 -

1999

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (1999) Fysikk eller teknologi - ja takk, begge deler?. Notoddenseminaret 1999.Naturfag i skole og lærerutdanning - innhold og vinkling , Notodden, Høgskolen i Telemark 1999-10-21 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo