Bjørn Klefstad
Bakgrunn og aktiviteter
Bjørn Klefstad er førstelektor, studieprogramleder for ingeniør - data og programansvarlig for IT-støttet bedriftsutvikling ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
Han har tidligere jobbet ved Avdeling for informatikk og e-læring, ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) siden 1997. I tillegg har han i samme periode jobbet deltid for utviklings- og forskningsstiftelsen TISIP.
Klefstad har utdanning både innen matematikk, informatikk og pedagogikk. Han har både ledet og jobbet i forsknings- og utviklingsprosjekter innen e-læring.
Erfaring
- Studieprogramleder for ingeniør - data, Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU
- Programleder for IT-støttet bedriftsutvikling, Institutt for informatikk og e-læring ved NTNU
- Førstelektor - Undervisning og forskning innen Informatikk og e-læring ved HiST
- Prosjektleder og prosjektmedarbeider - Kurs og prosjekter ved stiftelsen TISIP
- Lektor - Informatikk og matematikkundervisning, systemansvarlig og samlingsansvarlig ved Hitra vgs
- Lektor - Informatikkundervisning ved Melhus vgs
- Timelærer - Matematikkundervisning ved Universitetet i Trondheim
Utdannelse
- Lektor - Praktisk pedagogisk utdanning ved NTNU
- Cand. Scient. i matematikk ved Universitetet i Trondheim
- Cand. Mag. i matematikk og informatikk ved Universitetet i Trondheim
Kurs
- Lederutviklingsprogram for studieprogramledere ved NTNU
- Engelskkurs ved Eastbourne School of English
- Sertifisert kursholder FITS Utøver Leamington Spa i England
- Verneombudskurs ved HiST
- Informatikkurs om IKT-drift ved TISIP
- Kollegabasert veiledning ved Fylkeskommunen i Sør-Trøndelag
Undervisning
- Bedriftstilpasset e-læring (master)
- Programmering Grunnkurs (bachelor)
- Ingeniørfaglig innføringsemne (bachelor)
- Informatikk 1 (bachelor)
- Informatikk 2 (bachelor)
- Teamarbeid (bachelor)
- ITIL v3 (bachelor)
- Informasjonssikkerhet og produktforvaltning (bachelor)
Internasjonalisering
- Deltakelse i Intensive programme Location based services (Sundsvall, Amsterdam, Istanbul)
- Deltakelse i Intensive programme Serious games on safety procedures on industrial plants (Amsterdam, Dornbirn, Carlow)
- Kursholder i kurset An information security management system (Hogheschool van Amsterdam
Prosjekter
- Nestleder i EU-prosjektet Understandt IT. Prosjektet handlet om utvikling av nasjonale forretningsmodeller for nettbaserte undervisningstilbud for Vitae-kurs for lærere. Målet for Understand IT prosjektet er todelt. For det første så er det et dokumentert behov for at yrkesfaglærere inkluderer IKT i sine læringsaktiviteter. Vitae prosjektet har utviklet et sett av nettbaserte læringsaktiviteter der man bruker moderne Web 2.0 verktøy, slik at yrkesfaglærere kan oppdage hvordan de selv kan bruke disse i sin egen undervisning. Dette gjennomføres i parallell med coaching underveis. For det andre er det et generelt problem å sikre spredning og videre utnyttelse av resultater fra Leonardo og andre prosjekter til et større publikum utenfor prosjektgruppen og til nye land innen EU. Vi ønsket derfor å bygge en generisk forretningsmodell slik at andre kan utvikle sine egne nasjonale forretningsmodeller for å kunne tilby Vitae-kurs i land over hele Europa.
- Prosjektarbeider i EU-prosjektet Nätbaserad Uppdragsutbildning. Prosjektet var et interregionalt prosjekt som så på hvordan vi skal utvikle, teste, dokumentere og presentere en modell for nettbasert kompetanseutvikling. Prosjektet fokuserte på utdanning som i større eller mindre grad er nettbasert og som helt eller delvis er tilpasset behovet til den enkelte bedrift og de ansatte i bedriften. Tidligere har denne formen for tilpasset eller skreddersydd opplæringstilbud vært levert av private opplæringsinstitusjoner og i mindre grad av offentlige universiteter og høgskoler.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
-
Bjørn Klefstad, Geir Maribu, Svend Andreas Horgen, Thorleif Hjeltnes. "Learning outcomes and a Taxonomy as a starting point for creating digital Multiple-choice Tests" Publisert på NVU-konferansen 2010 i Norge og i tidsskriftet Seminar.net
-
Arne B-Mikalsen, Bjørn Klefstad, Svend Andreas Horgen, Thorleif Hjeltnes. "An integrated multimedia e-learning model for vocational training" Publisert på Networked Learning Conference 2008 i Hellas
-
Øyvind Hallsteinsen, Bjørn Klefstad og Olav Skundberg. ”Innføring i Datakommunikasjon” Utgitt på Gyldendal Akademisk og Tisip forlag. ISBN 82-05-34689-5
-
Tore Berg Hansen, Kjell Toft Hansen, Bjørn Klefstad, Grethe Sandstrak og Stein Meisingseth ”EUCIP Core Level - Modul Build ” utgitt på Tisip forlag ISBN 82-8055-010-0
-
Grethe Sandstrak og Bjørn Klefstad. ”Fagopplegg for bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i et prosjektfag” HiST/AITeL rapport nr 2. ISBN 82-7877-101-4
-
Grethe Sandstrak og Bjørn Klefstad. ”Erfaringer med bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i prosjektfaget” HiST/AITeL rapport nr 1. ISBN 82-7877-100-6
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2018) INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL. ICERI proceedings.
- (2010) Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. vol. 6 (3).
Bøker
- (2005) Innføring i datakommunikasjon. Gyldendal Akademisk. 2005. ISBN 8205346895.
- (2004) EUCIP Core Level - Modul Build. 2004. ISBN 8280550100.
Rapport/avhandling
- (2004) Erafaringer med bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i Prosjektfaget. 2004. ISBN 8278771006.
- (2004) Fagopplegg for bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i et Prosjektfag. 2004. ISBN 8278771014.
- (2001) Elektronisk handel E-handel. 2001.
- (2001) Systemforvaltning. 2001.
- (2001) Datakommunikasjon. 2001.