Bjørn Klefstad
Om
Bjørn Klefstad er studieprogramrådsleder for Bachelor i ingeniørfag, data ved Institutt for datateknologi og informatikk (IDI) ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE-fakultetet). Dette studietilbudet tilbys både i Trondheim, på Gjøvik og i Ålesund.
Han har jobbet innen Universitets- og høgskolesektoren siden 1997 da han ble ansatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST). Arbeidsoppgavene har vært knyttet til campus og nettbasert undervisning, nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter, studieprogramutvikling for flere studieprogrammer og faglig og pedagogisk lederskap for studieprogrammet Dataingeniør.
I samme periode har han jobbet deltid for Forskning- og utviklingsstiftelsen TISIP i ulike roller.
Klefstad er førstelektor innen informatikk og har både ledet og jobbet innen diverse forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til e-læring.
Erfaring
- Studieprogramrådsleder for ingeniør - data, Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU
- Programleder for IT-støttet bedriftsutvikling, Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU
- Førstelektor - Undervisning og forskning innen Informatikk og e-læring ved HiST
- Prosjektleder/-medarbeider og studieleder - Kurs, prosjekter og fagskole ved FoU-stiftelsen TISIP
- Lektor - Undervisning i Informatikk og matematikk, samt IT-drift ved Hitra vgs
- Lektor - Informatikkundervisning ved Melhus vgs
- Timelærer - Matematikkundervisning ved Universitetet i Trondheim
Utdannelse
- Lektor - Praktisk pedagogisk utdanning ved NTNU
- Cand. Scient. i matematikk ved Universitetet i Trondheim
- Cand. Mag. i matematikk og informatikk ved Universitetet i Trondheim
Kurs
- Lederutviklingsprogram for studieprogramledere ved NTNU
- Engelskkurs ved Eastbourne School of English
- Sertifisert kursholder FITS Utøver Leamington Spa i England
- Verneombudskurs ved HiST
- Informatikkurs om IKT-drift ved TISIP
- Kollegabasert veiledning ved Fylkeskommunen i Sør-Trøndelag
Undervisning
- Bedriftstilpasset e-læring (master)
- Digital tjenesteforvaltning (bachelor)
- Ingeniørfaglig innføringsemne - teamarbeid (bachelor)
- Programmering Grunnkurs (bachelor)
- Teamarbeid (bachelor)
- ITIL v3 (bachelor)
- Informasjonssikkerhet og produktforvaltning (bachelor)
Internasjonalisering
- Deltakelse i Intensive programme Location based services (Sundsvall, Amsterdam, Istanbul)
- Deltakelse i Intensive programme Serious games on safety procedures on industrial plants (Amsterdam, Dornbirn, Carlow)
- Kursholder i kurset An information security management system (Hogheschool van Amsterdam
Prosjekter
- Prosjektmedarbeider i EU-prosjektet M9C som skal utvikle et opplæringstilbud for flyktningeorganisasjoner, slik at de kan drive opplæring av flytkninger som ønsker å starte opp egen virksomhet (gründere).
- Prosjektmedarbeider i EU-prosjektet Overgangsordninger mellom Høyere Yrkesfaglig Utdanning og Universitets- og høgskolesektoren. I dette prosjektet skal vi se på muligheter og begrensninger knyttet til overgangsordninger mellom et fagskoletilbud og en bachelorutdanning inne IT-drift.
- Nestleder i EU-prosjektet Understandt IT. Prosjektet handlet om utvikling av nasjonale forretningsmodeller for nettbaserte undervisningstilbud for Vitae-kurs for lærere.
- Prosjektmedarbeider i EU-prosjektet Nätbaserad Uppdragsutbildning. Prosjektet var et interregionalt prosjekt som så på hvordan vi skal utvikle, teste, dokumentere og presentere en modell for nettbasert kompetanseutvikling.
Publikasjoner
2018
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe;
Strand, Knut Arne.
(2018)
INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Skundberg, Olav;
Klefstad, Bjørn;
Hallsteinsen, Øyvind.
(2005)
Innføring i datakommunikasjon.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
2004
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe.
(2004)
Erfaringer med bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i Prosjektfaget.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring (1)
Rapport
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn.
(2004)
Fagopplegg for bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i et Prosjektfag.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring (2)
Rapport
-
Klefstad, Bjørn;
Hansen, Tore Berg;
ukjent-for-m009561, ukjent-for-m009561;
Sandstrak, Grethe;
Meisingseth, Stein.
(2004)
EUCIP Core Level - Modul Build.
TISIP
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe;
Strand, Knut Arne.
(2018)
INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Skundberg, Olav;
Klefstad, Bjørn;
Hallsteinsen, Øyvind.
(2005)
Innføring i datakommunikasjon.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Klefstad, Bjørn;
Hansen, Tore Berg;
ukjent-for-m009561, ukjent-for-m009561;
Sandstrak, Grethe;
Meisingseth, Stein.
(2004)
EUCIP Core Level - Modul Build.
TISIP
Lærebok
Rapport
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe.
(2004)
Erfaringer med bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i Prosjektfaget.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring (1)
Rapport
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn.
(2004)
Fagopplegg for bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i et Prosjektfag.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring (2)
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragSandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn. (2021) Referansegrupper som verktøy for kontinuerlig kvalitetsforbedring. Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning (NIKT) No. 4 (2021): UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT-fagene , Trondheim 2021-11-29 - 2021-12-02