Anne Dahl
Om
Jeg forsker på forskjellige aspekter ved andre- og tredjespråkstilegnelse, det vil si innlæring av språk etter tidlig barndom. Jeg er interessert i både teoretiske og anvendte sider av språktilegnelse. Det meste av arbeidet mitt dreier seg om engelsk. Jeg er spesielt interessert i hvordan språkene påvirker hverandre hos flerspråklige, rollen alder spiller for innlæring av språk, og i forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Jeg er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.
Jeg er en av lederne for formidlingstjenesten Flere språk til flere Trondheim, og jeg er medlem av forskergruppene AcqVA: Acquisition, Variation, Attrition, FANT - Forskergruppe for andre- og tredjespråk, og VOCLEX - VOCabulary and the multilingual mental LEXicon.
Jeg leder prosjektet Cross-linguistic Influence in Multilingual Acquisition (CLIMA), finansiert av Norges forskningsråd, og deltar også i de polsk-norske samarbeidsprosjektene Across-domain investigations in multilingualism: Modeling L3 acquisition in diverse settings (ADIM) og Cross-linguistic influence in multilingualism across domains: Phonology and syntax (CLIMAD).
Jeg er også fagansvarlig for engelsk i Store norske leksikon, representant til Nasjonalt fagorgan for engelsk, og representant for fast vitenskapelige ansatte i fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved NTNU.
Kompetanse og interesseområder:
- Andrespråkstilegnelse
- Tredjespråkstilegnelse
- Alder og språktilegnelse
- Flerspråklighet
- Flerspåklighet og utdanning
- Engelsk i Norge
Undervisning:
Jeg underviser først og fremst emner i språktilegnelse og flerspråklighet.
Veiledning:
Master: Jeg veileder oppgaver om andre- og tredjespråktilegnelse med teoretisk eller anvendt perspektiv. Jeg veileder også oppgaver i språkvitenskap med didaktisk og klasseromsrelatert vinkling.
PhD: På PhD-nivå veileder jeg først og fremst prosjekter knytta til forskergruppa AcqVA.
Publikasjoner
2022
-
Dahl, Anne.
(2022)
University language students' motivations for their language of study.
Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL).
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Listhaug, Kjersti Faldet;
Busterud, Guro.
(2022)
The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German.
Generative SLA in the Age of Minimalism: Features, interfaces, and beyond. Selected proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Neokleous, Georgios;
Dahl, Anne.
(2022)
Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice.
Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Neokleous, Georgios;
Dahl, Anne.
(2022)
Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
Multilingual Matters. 2022. ISBN 9781788926409.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2021
-
Busby, Nicole;
Dahl, Anne.
(2021)
Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments.
Nordic Journal of English Studies (NJES).
volum 20 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne.
(2021)
Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective.
Dominant language constellations approach in education and language acquisition.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Listhaug, Kjersti Faldet;
Busterud, Guro;
Dahl, Anne.
(2021)
French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order.
Oslo Studies in Language (OSLa).
volum 12 (1).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Kush, Dave Whitney;
Dahl, Anne.
(2020)
L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian.
Second Language Research.
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Dahl, Anne.
(2019)
PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms.
English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lundquist, Bjørn;
Dahl, Anne.
(2019)
Introduction from our guest editors.
Journal of Comparative Germanic Linguistics.
volum 22 (2).
Leder
2018
-
Anderssen, Merete;
Bentzen, Kristine;
Busterud, Guro;
Dahl, Anne;
Lundquist, Bjørn;
Westergaard, Marit.
(2018)
The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift.
Nordic Journal of Linguistics.
volum 41 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway.
Educating Refugee-background Students: Critical Issues and Dynamic Contexts.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne;
Flognfeldt, Mona Evelyn.
(2018)
Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202595623.
Fagbok
2016
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna Maria.
(2016)
Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway.
Anglistentag 2015 Paderborn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne.
(2016)
Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students.
Journal of Linguistics and Language Teaching.
volum 7 (2).
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Dahl, Anne.
(2015)
Input and language competence in early-start foreign language classrooms.
Usage-Based Perspectives on Second Language Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Dahl, Anne.
(2014)
Prinsipper for grammatikkundervisningen.
Fremmedspråksdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne;
Vulchanova, Mila Dimitrova.
(2014)
Naturalistic acquisition in an early language classroom.
Frontiers in Psychology.
volum 5.
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Vulchanova, Mila Dimitrova.
(2014)
Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms.
2014.
Doktorgradsavhandling
2008
-
Skinningsrud, Tone;
Vederhus, Lillian;
Leming, Tove;
Dahl, Anne.
(2008)
Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT.
2008. ISBN 9788273891259.
Kompendium
2004
-
Dahl, Anne.
(2004)
Negative evidence in L2 acquisition.
Nordlyd.
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Dahl, Anne;
Westergaard, Marit R.
(2000)
Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian.
2000.
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Dahl, Anne.
(2022)
University language students' motivations for their language of study.
Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL).
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Busby, Nicole;
Dahl, Anne.
(2021)
Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments.
Nordic Journal of English Studies (NJES).
volum 20 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Listhaug, Kjersti Faldet;
Busterud, Guro;
Dahl, Anne.
(2021)
French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order.
Oslo Studies in Language (OSLa).
volum 12 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Kush, Dave Whitney;
Dahl, Anne.
(2020)
L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian.
Second Language Research.
Vitenskapelig artikkel
-
Lundquist, Bjørn;
Dahl, Anne.
(2019)
Introduction from our guest editors.
Journal of Comparative Germanic Linguistics.
volum 22 (2).
Leder
-
Anderssen, Merete;
Bentzen, Kristine;
Busterud, Guro;
Dahl, Anne;
Lundquist, Bjørn;
Westergaard, Marit.
(2018)
The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift.
Nordic Journal of Linguistics.
volum 41 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna Maria.
(2016)
Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne.
(2016)
Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students.
Journal of Linguistics and Language Teaching.
volum 7 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne;
Vulchanova, Mila Dimitrova.
(2014)
Naturalistic acquisition in an early language classroom.
Frontiers in Psychology.
volum 5.
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Anne.
(2004)
Negative evidence in L2 acquisition.
Nordlyd.
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Krulatz, Anna;
Neokleous, Georgios;
Dahl, Anne.
(2022)
Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
Multilingual Matters. 2022. ISBN 9781788926409.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne;
Flognfeldt, Mona Evelyn.
(2018)
Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202595623.
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Dahl, Anne;
Listhaug, Kjersti Faldet;
Busterud, Guro.
(2022)
The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German.
Generative SLA in the Age of Minimalism: Features, interfaces, and beyond. Selected proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Neokleous, Georgios;
Dahl, Anne.
(2022)
Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice.
Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krulatz, Anna;
Dahl, Anne.
(2021)
Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective.
Dominant language constellations approach in education and language acquisition.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne.
(2019)
PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms.
English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2018)
The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway.
Educating Refugee-background Students: Critical Issues and Dynamic Contexts.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne;
Krulatz, Anna;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2016)
Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway.
Anglistentag 2015 Paderborn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne.
(2015)
Input and language competence in early-start foreign language classrooms.
Usage-Based Perspectives on Second Language Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Anne.
(2014)
Prinsipper for grammatikkundervisningen.
Fremmedspråksdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Dahl, Anne;
Vulchanova, Mila Dimitrova.
(2014)
Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms.
2014.
Doktorgradsavhandling
-
Skinningsrud, Tone;
Vederhus, Lillian;
Leming, Tove;
Dahl, Anne.
(2008)
Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT.
2008. ISBN 9788273891259.
Kompendium
-
Dahl, Anne;
Westergaard, Marit R.
(2000)
Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian.
2000.
Hovedfagsoppgave