Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Anne Dahl

Anne Dahl

Førsteamanuensis
Institutt for språk og litteratur
Det humanistiske fakultet

anne.j.dahl@ntnu.no
73596794 Bygg 5, 5543B, Dragvoll, Edvard Bulls veg 1
Om Publikasjoner

Om

 

Jeg forsker på forskjellige aspekter ved andre- og tredjespråkstilegnelse, det vil si innlæring av språk etter tidlig barndom. Jeg er interessert i både teoretiske og anvendte sider av språktilegnelse. Det meste av arbeidet mitt dreier seg om engelsk. Jeg er spesielt interessert i hvordan språkene påvirker hverandre hos flerspråklige, rollen alder spiller for innlæring av språk, og i forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Jeg er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.

Jeg er en av lederne for formidlingstjenesten Flere språk til flere Trondheim, og jeg er medlem av forskergruppene AcqVA: Acquisition, Variation, Attrition, FANT - Forskergruppe for andre- og tredjespråk, og VOCLEX - VOCabulary and the multilingual mental LEXicon. 

Jeg leder prosjektet Cross-linguistic Influence in Multilingual Acquisition (CLIMA), finansiert av Norges forskningsråd, og deltar også i de polsk-norske samarbeidsprosjektene Across-domain investigations in multilingualism: Modeling L3 acquisition in diverse settings (ADIM) og Cross-linguistic influence in multilingualism across domains: Phonology and syntax (CLIMAD).

Jeg er også fagansvarlig for engelsk i Store norske leksikon,  representant til Nasjonalt fagorgan for engelsk, og representant for fast vitenskapelige ansatte i fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved NTNU.

Kompetanse og interesseområder:
- Andrespråkstilegnelse
- Tredjespråkstilegnelse
- Alder og språktilegnelse
- Flerspråklighet
- Flerspåklighet og utdanning
- Engelsk i Norge

 

Undervisning:
Jeg underviser først og fremst emner i språktilegnelse og flerspråklighet.

Veiledning:
Master: Jeg veileder oppgaver om andre- og tredjespråktilegnelse med teoretisk eller anvendt perspektiv. Jeg veileder også oppgaver i språkvitenskap med didaktisk og klasseromsrelatert vinkling.

PhD: På PhD-nivå veileder jeg først og fremst prosjekter knytta til forskergruppa AcqVA.

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Dahl, Anne. (2022) University language students' motivations for their language of study. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2022) The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German. Generative SLA in the Age of Minimalism: Features, interfaces, and beyond. Selected proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice. Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications. Multilingual Matters. 2022. ISBN 9781788926409.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2021

  • Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2021) Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments. Nordic Journal of English Studies (NJES). volum 20 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2021) Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective. Dominant language constellations approach in education and language acquisition.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2021) French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order. Oslo Studies in Language (OSLa). volum 12 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2020) L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian. Second Language Research.
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Dahl, Anne. (2019) PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lundquist, Bjørn; Dahl, Anne. (2019) Introduction from our guest editors. Journal of Comparative Germanic Linguistics. volum 22 (2).
    Leder

2018

  • Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn; Westergaard, Marit. (2018) The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics. volum 41 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway. Educating Refugee-background Students: Critical Issues and Dynamic Contexts.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne; Flognfeldt, Mona Evelyn. (2018) Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202595623.
    Fagbok

2016

  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna Maria. (2016) Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?. Acta Didactica Norge. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2016) Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway. Anglistentag 2015 Paderborn.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2016) Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students. Journal of Linguistics and Language Teaching. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Dahl, Anne. (2015) Input and language competence in early-start foreign language classrooms. Usage-Based Perspectives on Second Language Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Dahl, Anne. (2014) Prinsipper for grammatikkundervisningen. Fremmedspråksdidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Naturalistic acquisition in an early language classroom. Frontiers in Psychology. volum 5.
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. 2014.
    Doktorgradsavhandling

2008

  • Skinningsrud, Tone; Vederhus, Lillian; Leming, Tove; Dahl, Anne. (2008) Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT. 2008. ISBN 9788273891259.
    Kompendium

2004

  • Dahl, Anne. (2004) Negative evidence in L2 acquisition. Nordlyd.
    Vitenskapelig artikkel

2000

  • Dahl, Anne; Westergaard, Marit R. (2000) Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian. 2000.
    Hovedfagsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Dahl, Anne. (2022) University language students' motivations for their language of study. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2021) Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments. Nordic Journal of English Studies (NJES). volum 20 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2021) French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order. Oslo Studies in Language (OSLa). volum 12 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2020) L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian. Second Language Research.
    Vitenskapelig artikkel
  • Lundquist, Bjørn; Dahl, Anne. (2019) Introduction from our guest editors. Journal of Comparative Germanic Linguistics. volum 22 (2).
    Leder
  • Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn; Westergaard, Marit. (2018) The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics. volum 41 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna Maria. (2016) Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?. Acta Didactica Norge. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2016) Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students. Journal of Linguistics and Language Teaching. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Naturalistic acquisition in an early language classroom. Frontiers in Psychology. volum 5.
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne. (2004) Negative evidence in L2 acquisition. Nordlyd.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications. Multilingual Matters. 2022. ISBN 9781788926409.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne; Flognfeldt, Mona Evelyn. (2018) Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202595623.
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2022) The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German. Generative SLA in the Age of Minimalism: Features, interfaces, and beyond. Selected proceedings of the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice. Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2021) Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective. Dominant language constellations approach in education and language acquisition.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2019) PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway. Educating Refugee-background Students: Critical Issues and Dynamic Contexts.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2016) Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway. Anglistentag 2015 Paderborn.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2015) Input and language competence in early-start foreign language classrooms. Usage-Based Perspectives on Second Language Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2014) Prinsipper for grammatikkundervisningen. Fremmedspråksdidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. 2014.
    Doktorgradsavhandling
  • Skinningsrud, Tone; Vederhus, Lillian; Leming, Tove; Dahl, Anne. (2008) Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT. 2008. ISBN 9788273891259.
    Kompendium
  • Dahl, Anne; Westergaard, Marit R. (2000) Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian. 2000.
    Hovedfagsoppgave
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn