Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Anne Dahl

Anne Dahl

Professor, programleder for Lektorutdanning i språkfag for trinn 8–13
Institutt for språk og litteratur
Det humanistiske fakultet

anne.j.dahl@ntnu.no
73596794 Bygg 5, 5543B, Dragvoll, Edvard Bulls veg 1
Google Scholar
Om Publikasjoner Formidling

Om

Jeg forsker på forskjellige aspekter ved andre- og tredjespråkstilegnelse, det vil si innlæring av språk etter tidlig barndom. Jeg er interessert i både teoretiske og anvendte sider av språktilegnelse. Det meste av arbeidet mitt dreier seg om engelsk. Jeg er spesielt interessert i hvordan språkene påvirker hverandre hos flerspråklige, rollen alder spiller for innlæring av språk, og i forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Jeg er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.

Jeg er en av lederne for formidlingstjenesten Flere språk til flere Trondheim, og jeg er medlem av forskergruppene AcqVA: Acquisition, Variation, Attrition, FANT - Forskergruppe for andre- og tredjespråk, og VOCLEX - VOCabulary and the multilingual mental LEXicon. 

Jeg leder prosjektet Cross-linguistic Influence in Multilingual Acquisition (CLIMA), finansiert av Norges forskningsråd, og deltar også i de polsk-norske samarbeidsprosjektene Across-domain investigations in multilingualism: Modeling L3 acquisition in diverse settings (ADIM) og Cross-linguistic influence in multilingualism across domains: Phonology and syntax (CLIMAD).

Jeg er også fagansvarlig for engelsk i Store norske leksikon,  representant til Nasjonalt fagorgan for engelsk, leder for Lektorutdanningen i språkfag 8-13 ved NTNU og representant for fast vitenskapelige ansatte i fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved NTNU.

Kompetanse og interesseområder:
- Andrespråkstilegnelse
- Tredjespråkstilegnelse
- Alder og språktilegnelse
- Flerspråklighet
- Flerspåklighet og utdanning
- Engelsk i Norge

 

Undervisning:
Jeg underviser først og fremst emner i språktilegnelse og flerspråklighet.

Veiledning:
Master: Jeg veileder oppgaver om andre- og tredjespråktilegnelse med teoretisk eller anvendt perspektiv. Jeg veileder også oppgaver i språkvitenskap med didaktisk og klasseromsrelatert vinkling.

PhD: På PhD-nivå veileder jeg først og fremst prosjekter knytta til forskergruppa AcqVA.

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Kush, Dave; Dahl, Anne; Lindahl, Filippa. (2023) Filler–gap dependencies and islands in L2 English production: Comparing transfer from L1 Norwegian and L1 Swedish. Second Language Research
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice. Multilingual Matters
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2022) The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German. John Benjamins Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2022) University language students' motivations for their language of study. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications. Multilingual Matters Multilingual Matters
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2021

  • Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2021) Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments. Nordic Journal of English Studies (NJES)
    Vitenskapelig artikkel
  • Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2021) French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order. Oslo Studies in Language (OSLa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2021) Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2020) L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian. Second Language Research
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Lundquist, Björn; Dahl, Anne. (2019) Introduction from our guest editors: Special issue: New theoretical and empirical takes on Norwegian: focusing on acquisition, variation and attrition. Journal of Comparative Germanic Linguistics
    Leder
  • Duggan, Jennifer; Dahl, Anne. (2019) Fan translations of SKAM: Challenging Anglo linguistic and popular cultural hegemony in a transnational fandom. Scandinavian Studies in Language (SSL)
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne. (2019) PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway. Multilingual Matters
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne; Flognfeldt, Mona Evelyn. (2018) Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok
  • Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn; Westergaard, Marit. (2018) The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2016) Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students. Journal of Linguistics and Language Teaching
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2016) Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway. Wissenschaftlicher Verlag Trier
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna Maria. (2016) Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?. Acta Didactica Norge
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Dahl, Anne. (2015) Input and language competence in early-start foreign language classrooms. De Gruyter Mouton
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Naturalistic acquisition in an early language classroom. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne. (2014) Prinsipper for grammatikkundervisningen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. NTNU
    Doktorgradsavhandling

2008

  • Skinningsrud, Tone; Vederhus, Lillian; Leming, Tove; Dahl, Anne. (2008) Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT. Eureka Digital
    Kompendium

2004

  • Dahl, Anne. (2004) Negative evidence in L2 acquisition. Nordlyd
    Vitenskapelig artikkel

2000

  • Dahl, Anne; Westergaard, Marit R. (2000) Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian. UiT Norges arktiske universitet UiT Norges arktiske universitet
    Hovedfagsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Kush, Dave; Dahl, Anne; Lindahl, Filippa. (2023) Filler–gap dependencies and islands in L2 English production: Comparing transfer from L1 Norwegian and L1 Swedish. Second Language Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne. (2022) University language students' motivations for their language of study. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL)
    Vitenskapelig artikkel
  • Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2021) Reading Rate of Academic English Texts: Comparing L1 and Advanced L2 Users in Different Language Environments. Nordic Journal of English Studies (NJES)
    Vitenskapelig artikkel
  • Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2021) French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order. Oslo Studies in Language (OSLa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2020) L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian. Second Language Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Lundquist, Björn; Dahl, Anne. (2019) Introduction from our guest editors: Special issue: New theoretical and empirical takes on Norwegian: focusing on acquisition, variation and attrition. Journal of Comparative Germanic Linguistics
    Leder
  • Duggan, Jennifer; Dahl, Anne. (2019) Fan translations of SKAM: Challenging Anglo linguistic and popular cultural hegemony in a transnational fandom. Scandinavian Studies in Language (SSL)
    Vitenskapelig artikkel
  • Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn; Westergaard, Marit. (2018) The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics
    Vitenskapelig artikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2016) Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students. Journal of Linguistics and Language Teaching
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna Maria. (2016) Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?. Acta Didactica Norge
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Naturalistic acquisition in an early language classroom. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Anne. (2004) Negative evidence in L2 acquisition. Nordlyd
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications. Multilingual Matters Multilingual Matters
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne; Flognfeldt, Mona Evelyn. (2018) Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios; Dahl, Anne. (2022) Multilingual Approaches to Additional Language Teaching: Bridging Theory and Practice. Multilingual Matters
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2022) The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German. John Benjamins Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2021) Educational and Career Opportunities for Refugee-Background Adults in Norway: A DLC Perspective. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2019) PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway. Multilingual Matters
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2016) Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway. Wissenschaftlicher Verlag Trier
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2015) Input and language competence in early-start foreign language classrooms. De Gruyter Mouton
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Anne. (2014) Prinsipper for grammatikkundervisningen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2014) Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Skinningsrud, Tone; Vederhus, Lillian; Leming, Tove; Dahl, Anne. (2008) Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT. Eureka Digital
    Kompendium
  • Dahl, Anne; Westergaard, Marit R. (2000) Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian. UiT Norges arktiske universitet UiT Norges arktiske universitet
    Hovedfagsoppgave

Formidling

2022

  • Poster
    Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2022) On the same page? Reading speed of academic texts by university students with different language backgrounds. EuroSLA31 , Fribourg, Switzerland 2022-08-24 - 2022-08-27
  • Programdeltagelse
    Dahl, Anne; Hognestad, Jan Kristian; Opsahl, Toril. (2022) Durkdreven, radikal og 'shit'!. NRK Språksnakk NRK Språksnakk [Radio] 2022-10-30
  • Programdeltagelse
    Dahl, Anne; van Ommeren, Rikke; Husby, Olaf. (2022) Nemlig, vetting og «drawing room». NRK P2 NRK P2 [Radio] 2022-06-17
  • Faglig foredrag
    Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2022) Cross-linguistic influence in multilingual acquisition - CLIMA. Presentation at the ISL research day. Institutt for språk og litteratur, NTNU ISL-dagen , Trondheim 2022-10-20 - 2022-10-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Busterud, Guro; Listhaug, Kjersti Faldet. (2022) The relationship between L2 proficiency and transfer in L3 acquisition. University of Zagreb IAML3 The 12th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism , Zagreb 2022-09-15 - 2022-09-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2022) The interaction of target language, prior languages, and structure type in the L3 acquisition of verb placement. King's College London Workshop on Multilingual Language Acquisition, Processing and Use 2022 - L3 Workshop , London 2022-10-22 - 2022-10-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2022) Acquisition de la position du verbe fini en français et en allemand langue troisième​. Aarhus Universitet The Nordic Romanist Conference (ROM22) , Aarhus 2022-08-16 - 2022-08-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Listhaug, Kjersti Faldet; Dahl, Anne. (2022) CLIMA - et forskningsprosjekt om tredjespråkstilegnelse. Høgskolen i Østfold NOA9 Forskningskonferanse om norsk som andrespråk 2022 2022-02-03 - 2022-02-04
  • Programdeltagelse
    Dahl, Anne; Lohndal, Terje. (2022) Verbkrøll. NRK Språksnakk NRK Språksnakk [Radio] 2022-01-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Westergaard, Marit; Dahl, Anne; Wrembel, Magdalena. (2022) Polsk/norsk/engelsk flerspråklighet: Forskjeller mellom andre- og tredjespråkstilegnelse. Høgskolen i Østfold NOA Norsk som andrespråk 2022-02-03 - 2022-02-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Westergaard, Marit; Dahl, Anne; Wrembel, Magdalena. (2022) Polish/Norwegian/English multilingualism: Differences between L2 and L3 acquisition. AcqVA Lunch Seminar 2022-03-09 -
  • Programdeltagelse
    Dahl, Anne. (2022) Tilfeldig bruk av random. NRK Språksnakk NRK Språksnakk [Radio] 2022-04-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Busterud, Guro; Listhaug, Kjersti Faldet. (2022) ​Cross-Linguistic Influence in Multilingual Acquisition (CLIMA). NTNU, CLIMA Cross-linguistic Influences in Multilingual Acquisition - Kick-off seminar , Trondheim 2022-03-10 - 2022-03-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2022) Reading speed of academic English texts: How do Norwegian university students compare with L1 and L2 readers in the UK?. NAES 2022: Nordic Association of English Studies Triennial Conference , Stockholm, Sweden 2022-05-11 - 2022-05-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2022) Island-insensitivity in L2 Production. University of California, Santa Cruz 35th Annual Conference on Human Sentence Processing , Santa Cruz, California 2022-03-24 - 2022-03-26
  • Programdeltagelse
    Nygård, Mari; Dahl, Anne; Lohndal, Terje. (2022) Språksnakk. Lytterspørsmål spesial!. NRK NRK [Radio] 2022-05-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Velnic, Marta; Slabakova, Roumyana; Dahl, Anne. (2022) Genericity in second third language acquisition. Adam Mickiewicz University Poznan Linguistic Meeting , Poznan 2022-09-08 - 2022-09-10

2021

  • Programdeltagelse
    Dahl, Anne; Husby, Olaf; Husby, Olaf Anders; Paulsen, Mikkel Ekeland. (2021) Lytterspørsmål spesial: Egentlig, dritbra og "ta til palings". NRK P2 Språksnakk NRK P2 Språksnakk [Radio] 2021-11-19
  • Programdeltagelse
    Ims, Daniel Gusfre; Fjeld, Ruth E. Vatvedt; Dahl, Anne. (2021) Språksnakk: "Fette" i firmanavn, sakprosaen og kampen mot falske nyheter. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-02-19
  • Programdeltagelse
    Hårstad, Stian; Dahl, Anne; Husby, Olaf Anders. (2021) Lytterspørsmål spesial: Buss for tog, trykkollisjon og fotballspillere som går inn i banen. Språksnakk, NRK P2 Språksnakk, NRK P2 [Radio] 2021-06-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Busby, Nicole; Dahl, Anne. (2021) Reading rate of academic English texts: How do Norwegian university students compare with L1 and L2 readers in the UK?. English and Foreign Language Research Seminar Series 2021-07-02 -
  • Programdeltagelse
    Andenæs, Ellen; Dahl, Anne; Husby, Olaf Anders. (2021) Språksnakk: Lytterspørsmål spesial. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-09-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2021) The interaction of target language, prior languages, and structure type in the L3 acquisition of verb placement​. AcqVA & MiMS, UiT The Arctic University of Norway Micro-variation in Multilingualism , Tromsø 2021-11-11 - 2021-11-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2021) To move or not to move: Verb placement in L3 French. University of Iceland Generative Approaches to Language Acquisition North America, GALANA9 , Reykjavik 2021-05-07 - 2021-05-09
  • Intervju
    Dahl, Anne; Korsnes, Malin Kjellstadli. (2021) Når fint blir nice. nrk.no nrk.no [Internett] 2021-05-17
  • Programdeltagelse
    Bentzen, Kristine; Dahl, Anne; Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. Flerspråklighet hos barn, ordene som avslører overgriperen. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-02-12

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer; Dahl, Anne. (2019) A challenge to Anglo pop-cultural hegemony in the era of multi competence: SKAM fans, translation, identity, and power. University of London Digital Diasporas: Interdisciplinary Perspectives , London 2019-06-06 - 2019-06-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2019) Verb placement in L3 German. Universität Konstanz L3 Workshop , Konstanz 2019-06-07 - 2019-06-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Listhaug, Kjersti Faldet; Dahl, Anne. (2019) Transfer in L3 acquisition - movement to where?. AcqVA Workshop on V2 and related phenomena in acquisition, variation, and attrition. , Oslo 2019-10-22 - 2019-10-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2019) Verb placement in French L3. AcqVA AcqVA half-day seminar , Trondheim 2019-04-10 - 2019-04-10
  • Faglig foredrag
    Lohndal, Terje; Ronæs, Mary Ann; Dahl, Anne. (2019) Fagfornyelsen: Prinsipper, læreplan, eksamen. UiT Norges arktiske universitet Nasjonal lektorutdanningskonferanse 2019 , Tromsø 2019-11-07 - 2019-11-08
  • Poster
    Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne. (2019) Acquisition of verb placement in L3 German. University of Nevada, Reno GASLA Generative Approaches to Second Language Acquisition , Reno, Nevada 2019-03-22 - 2019-03-24
  • Poster
    Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2019) Learning subtle syntactic constraints in L2: Evidence from Norwegian-English bilinguals. University of Colorado Boulder CUNY 2019 32nd Annual CUNY Conference on Human Sentence Processing , Boulder, Colorado 2019-03-29 - 2019-03-31
  • Poster
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2019) Acquisition of verb placement in L3 French. University of Milano - Bicocca Generative approaches to language acquisition (GALA 14) , Milano 2019-09-12 - 2019-09-14
  • Poster
    Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2019) Full Transfer and retraction in L2: Evidence from Norwegian-English bilinguals. HSE University AMLaP - Architectures and Mechanisms of Language Processing , Moskva 2019-09-06 - 2019-09-08
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2019) Flerspråklighet og språklæring. UiT Nasjonal lektorutdanningskonferanse , Tromsø 2019-11-07 - 2019-11-08

2018

  • Poster
    Listhaug, Kjersti Faldet; Dahl, Anne. (2018) Branch poster: Flere språk til fere, Trondheim, Norway. Bilingualism Matters Bilingualism Matters 10th Anniversary Annual Event , Edinburgh 2018-09-07 - 2018-09-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2018) L3 acquisition of verb placement. Indiana University, Bloomington Generative Approaches to Language Acquisition North America - GALANA-8 , Bloomington, Indiana 2018-09-27 - 2018-09-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Krulatz, Anna; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) Towards inclusive, multilingual education for refugees: The role of English. . International Association of Multilingualism 11th International Conference on Multilingualism and Third Language Acquisition , Lisbon 2018-09-13 - 2018-09-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2018) Word order in L3 acquisition. Douglas college International conference on multilingualism and multilingual education , New Westminster, Vancouver 2018-05-31 - 2018-06-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna; Iversen, Jonas; Dahl, Anne; Steen-Olsen, Tove Herborg; Torgersen, Eivind Nessa. (2018) Serving multilingual students through school-university partnerships. University of Oslo Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives , Oslo 2018-05-07 - 2018-05-08
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2018) Flere språk til flere!. Dialogsenteret, flerkulturell kvinnegruppe i Trondheim Lunsjforedrag , Trondheim 2018-03-16 - 2018-03-16
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2018) Flere språk til flere. Flerspråklighet i oppvekst og barnehage. Del 2. Svartlamoen barnehage Informasjonskveld , Trondheim 2018-04-05 - 2018-04-05
  • Faglig foredrag
    Listhaug, Kjersti Faldet; Dahl, Anne. (2018) Flere språk til flere! Flerspråklighet i oppvekst og barnehage. Del 1. Svartlamoen barnehage Informasjonskveld , Trondheim 2018-03-21 - 2018-03-21
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Listhaug, Kjersti Faldet; Dahl, Anne. (2018) Flere språk til flere - Forskningsbasert kunnskap om flerspråklighet. NTNU Universitetsbiblioteket, Dragvoll Kunnskap:kaffe , Trondheim 2018-02-14 - 2018-02-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro. (2018) L3 acquisition of verb placement. AcqVA AcqVA retreat 2018 , Trondheim 2018-10-17 - 2018-10-19

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Weir, Andrew; Kush, Dave Whitney; Dahl, Anne. (2017) Acquisition and variation in ellipsis. AcqVA AcqVA retreat , Tromsø 2017-12-04 - 2017-12-05
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2017) Flerspråklighet. Høgskolen i Østfold Gjesteforelesning , Halden 2017-11-27 - 2017-11-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2017) Tidlig start med språk: Input i engelsk på første trinn. Høgskolen i Østfold Workshop om tidlig start med fremmedspråk , Halden 2017-11-28 - 2017-11-28
  • Intervju
    Knutson, Emili; Walnum, Amanda Nordhagen; Dahl, Anne. (2017) For seks år siden toppet vi lista. Nå slår dansker og svensker oss i engelsk. dagbladet.no dagbladet.no [Internett] 2017-11-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Torgersen, Eivind Nessa; Dahl, Anne; Krulatz, Anna. (2017) Multilingualism with English as a foreign language and refugee education programs: Insights from Norway. University of Limerick ISB 11 , Limerick 2017-06-12 - 2017-06-15
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2017) Meningsfulle språkbrukssituasjoner:Input og språklæring i klasserommet. Københavns universitet Oppstartsseminar i prosjekt "Tidligere Sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed" , København 2017-08-16 - 2017-08-16
  • Poster
    Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2017) Flere språk til flere. NTNU og Fremmedspråksenteret Språkdagkonferansen 2017 , Trondheim 2017-09-26 - 2017-09-26
  • Poster
    Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena; Westergaard, Marit. (2017) Word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. University of Southampton GASLA Generative Approaches to Second Language Acquisition , Southampton 2017-04-07 - 2017-04-09
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2017) Flerspråklighet og fremmedspråklæring. Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommuner Kursdag for fremmedsspråksnettverkene i Nord- og Sør-Trøndelag , Stjørdal 2017-03-15 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2017) Word order in L3. AcqVA lunch seminar 2017-10-03 - 2017-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet. (2017) Word order in L3 acquisition . AcqVA AcqVA retreat 2017-12-04 - 2017-12-05
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2017) Språklæring og flerspråklighet. Fremmedspråksenteret/ISL, NTNU Språkdagskonferansen 2017 , Trondheim 2017-09-26 - 2017-09-26

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna Maria; Dahl, Anne. (2016) Minority language students in Norwegian schools: Implications for English teacher training. Nordic Association of English Studies Nordic Association of English Studies Conference, University of Agder , University of Agder 2016-05-04 - 2016-05-06
  • Poster
    Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena; Lundquist, Bjørn. (2016) Subject and Object Shift in L2 Norwegian. University of Illinois GALANA , Urbana-Champaign 2016-09-08 - 2016-09-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Anderssen, Merete; Westergaard, Marit; Didriksen, Jelena; Bentzen, Kristine; Lundquist, Bjørn; Busterud, Guro. (2016) Tilegnelse av ordstilling i norsk som andrespråk: Subjekts- og objektsflytting. NTNU Den sjuende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk , Trondheim 2016-10-20 - 2016-10-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Torgersen, Eivind Nessa; Krulatz, Anna; Dahl, Anne. (2016) Introduksjonsprogrammet for flyktninger som forberedelse til jobb og utdanning. NTNU Den sjuende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk , Trondheim 2016-10-20 -
  • Intervju
    Dahl, Anne. (2016) "Lær eit nytt språk i ein fei/Kva er triksa for å lære seg eit nytt språk?" - Kveldsåpent. NRK P1 NRK P1 [Radio] 2016-01-14
  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne; Krulatz, Anna Maria; Torgersen, Eivind Nessa. (2016) Working with minority language/multilingual students in the English as a Foreign Language classroom. Steinkjer Videregående Skole Seminar for engelsklærere ved Steinkjer VGS , Steinkjer Videregående Skole 2016-05-19 - 2016-05-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena; Lundquist, Bjørn. (2016) The Acquisition of Object Shift and Subject Shift in Ln Learners of Norwegian. UIB (Universitat de les Illes Balears) The VIIIth International Conference of Language Acquisition , Palma 2016-09-07 - 2016-09-09
  • Poster
    Westergaard, Marit; Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena. (2016) The acquisition of Subject and Object Shift in L2/Ln Norwegian. Boston University BUCLD Boston University Conference on Language Development , Boston 2016-11-04 - 2016-11-06

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna Maria; Dahl, Anne. (2015) Minority Students In EFL Classrooms In Norway: Do Teachers Feel Prepared?. University of Malta International Conference on Bilingualism , Valletta 2015-03-23 - 2015-03-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna Maria; Torgersen, Eivind Nessa; Dahl, Anne. (2015) The advent of the multilingual English classroom: New directions in teacher education programs in Norway. International Burch University FLTAL'15 International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics , Sarajevo 2015-05-12 - 2015-05-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna Maria; Torgersen, Eivind Nessa; Dahl, Anne. (2015) Forging a linguistically diverse future: implications for EFL teacher education programs in Norway. Universität Paderborn Anglistentag , Paderborn 2015-09-23 - 2015-09-26
  • Intervju
    Sjursen, Liv Ragnhild Holdhus; Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova. (2015) Engelsklærere snakker ikke nok engelsk. Gemini Gemini [Fagblad] 2015-03-01

2014

  • Faglig foredrag
    Dahl, Anne. (2014) Målspråkseksponering, språktilegnelse og prosessering i engelsk hos norske skolebarn. Institutt for språk og litteratur, NTNU Språkdagen 2014 , Trondheim 2014-02-07 -

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2013) Individual factors affecting acquisition in early-start L2 classrooms. KU Leuven PiF 2013 Psycholinguistics in Flanders , Leuven 2013-05-30 - 2013-05-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2013) Language exposure in child SLA. Second Language Research Center, Syddansk Universitet Thinking, Doing, Learning: Usage Based Perspectives on Second Language Learning , Odense 2013-04-24 - 2013-04-26

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Vulchanova, Mila Dimitrova; Dahl, Anne. (2012) A possible source for added material in a sentence repetition task: Situation models in language development. Northumbria University Infrastructure Research Network Language and Perception , Newcastle-upon-Tyne 2012-08-31 - 2012-08-31
  • Poster
    Vulchanova, Mila Dimitrova; Dahl, Anne. (2012) A possible source for added material in a sentence repetition task: Situation models in language development. Northumbria University Embodied and Situated Language Processing 2012 , Newcastle-upon-Tyne 2012-08-28 -

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2011) Early-start L2 English: effects of increased input on vocabulary and listening comprehension in Norwegian first-graders. University of Antwerp/Ghent University/KU Leuven PIF2011 Psycholinguistics in Flanders , Antwerpen 2011-05-25 - 2011-05-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2011) Input in early-start second language English. New Bulgarian University Erasmus Intensive Programme: Language, Cognition and Developmental Disorders , Sofia 2011-10-09 - 2011-10-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2011) Input in early-start second language English. NTNU/Nordforsk Language and Perception (Nordforsk workshop) , Trondheim 2011-11-29 - 2011-12-01

2010

  • Poster
    Dahl, Anne. (2010) Studying early L2 comprehension in young children. the Institute of Language and Communication, International G What´s on your mind? Thinking for speaking in second language acquisition , Odense 2010-11-01 - 2010-11-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Anne. (2010) The poverty of input in Norwegian English teaching. HF-fakultetet, NTNU Språkdagen , Trondheim 2010-02-01 - 2010-02-01

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Skinningsrud, Tone; Leming, Tove; Dahl, Anne. (2008) Å utdanne lærere: Utfordringer i samarbeidet mellom praksis- og teorifeltet i lærerutdanningen. Den 10. nordiske læreruddannelses kongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen. , Reykjavik 2008-05-21 - 2008-05-24

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Brox, Hilde; Dahl, Anne; Solvang, Kjellrid. (2007) Teaching oral English through pictures. Nordic Association for English Studies Tenth Nordic Conference for English Studies , Bergen 2007-05-24 - 2007-05-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Solvang, Kjellrid; Brox, Hilde; Dahl, Anne. (2007) Images and Orality. NAES Tenth Nordic Conference for English Studies , Bergen 2007-05-24 - 2007-05-26
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn