Anne Dahl
Bakgrunn og aktiviteter
Jeg forsker på forskjellige aspekter ved andre- og tredjespråkstilegnelse, det vil si innlæring av språk etter tidlig barndom. Jeg er interessert i både teoretiske og anvendte sider av språktilegnelse. Det meste av arbeidet mitt dreier seg om engelsk. Jeg er spesielt interessert i hvordan språkene påvirker hverandre hos flerspråklige, rollen alder spiller for innlæring av språk, og i forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Jeg er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.
Jeg er en av lederne for formidlingstjenesten Flere språk til flere Trondheim, og jeg er medlem av forskergruppene AcqVA: Acquisition, Variation, Attrition og FANT - Forskergruppe for andre- og tredjespråk. Jeg er fagansvarlig for engelsk i Store norske leksikon. Jeg er også leder for Studieprogrammet i engelsk, medlem av Nasjonalt fagråd for engelsk, og representant for fast vitenskapelige ansatte i fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet ved NTNU.
Kompetanse og interesseområder:
- Andrespråkstilegnelse
- Tredjespråkstilegnelse
- Alder og språktilegnelse
- Flerspråklighet
- Engelsk i Norge
- Engelsk i skolen
- Engelsk i akademia
- Global engelsk
Undervisning:
Jeg underviser først og fremst emner i språktilegnelse og i global engelsk.
Veiledning:
Jeg veileder gjerne oppgaver om andre- og tredjespråktilegnelse i og utenfor klasserommet, både med teoretisk og anvendt perspektiv. Jeg veileder også oppgaver i språkvitenskap med didaktisk og klasseromsrelatert vinkling.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Flerspråklighet i engelskfaget. Fagsnakk fra Cappelen Damm.
- (2020) L2 transfer of L1 island-insensitivity: The case of Norwegian. Second Language Research.
- (2019) Fan translations of SKAM: Challenging Anglo linguistic and popular cultural hegemony in a transnational fandom. Scandinavian Studies in Language (SSL). vol. 10 (2).
- (2019) Introduction from our guest editors. Journal of Comparative Germanic Linguistics. vol. 22 (2).
- (2018) The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics. vol. 41 (3).
- (2018) Utvikling av funksjonell flerspråklighet gjennom 'translanguaging' og læringsstrategier. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
- (2016) Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?. Acta Didactica Norge. vol. 10 (1).
- (2016) Baseline Assessment of Norwegian EFL Teacher Preparedness to Work with Multilingual Students. Journal of Linguistics and Language Teaching. vol. 7 (2).
- (2015) Utvikling av språkforståelse i tidlig start med engelsk. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. vol. 5 (1).
- (2014) Naturalistic acquisition in an early language classroom. Frontiers in Psychology. vol. 5.
- (2004) Negative evidence in L2 acquisition. Nordlyd.
Bøker
- (2018) Enacting Multilingualism From research to teaching practice in the English classroom. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202595623.
Del av bok/rapport
- (2019) PhD Revisited: Young language learners. The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
- (2018) The Role of English as a Foreign Language in Educating Refugees in Norway. Educating Refugee-background Students: Critical Issues and Dynamic Contexts.
- (2016) Forging a Linguistically Diverse Future: Implications for EFL Teacher Education Programmes in Norway. Anglistentag 2015 Paderborn.
- (2015) Input and language competence in early-start foreign language classrooms. Usage-Based Perspectives on Second Language Learning.
- (2014) Prinsipper for grammatikkundervisningen. Fremmedspråksdidaktikk.
Rapport/avhandling
- (2014) Young language learners: The acquisition of English in Norwegian first-grade classrooms. 2014.
- (2008) Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier Kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT. 2008. ISBN 9788273891259.
- (2000) Unlearning: On the Acquisition of Case Absorption Effects in English Passives by Native Speakers of Norwegian. 2000.
Andre
- (2019) Acquisition of verb placement in L3 French. Generative approaches to language acquisition (GALA 14) . University of Milano - Bicocca; Milano. 2019-09-12 - 2019-09-14.
- (2019) Verb placement in L3 German. L3 Workshop . Universität Konstanz; Konstanz. 2019-06-07 - 2019-06-08.
- (2019) Full Transfer and retraction in L2: Evidence from Norwegian-English bilinguals. AMLaP - Architectures and Mechanisms of Language Processing . HSE University; Moskva. 2019-09-06 - 2019-09-08.
- (2019) Learning subtle syntactic constraints in L2: Evidence from Norwegian-English bilinguals. CUNY 2019 32nd Annual CUNY Conference on Human Sentence Processing . University of Colorado Boulder; Boulder, Colorado. 2019-03-29 - 2019-03-31.
- (2019) Acquisition of verb placement in L3 German. GASLA Generative Approaches to Second Language Acquisition . University of Nevada, Reno; Reno, Nevada. 2019-03-22 - 2019-03-24.
- (2018) Word order in L3 acquisition. International conference on multilingualism and multilingual education . Douglas college; New Westminster, Vancouver. 2018-05-31 - 2018-06-02.
- (2018) L3 acquisition of verb placement. Generative Approaches to Language Acquisition North America - GALANA-8 . Indiana University, Bloomington; Bloomington, Indiana. 2018-09-27 - 2018-09-30.