Aktuelt

14.03.2017: I høst var NRK på besøk på en av treningene til høyintensitetsgruppa og filmet litt. Dette var til en programserie som kalles "Evig ung". Serien starter torsdag 23. mars kl. 20.25 på NRK. Episoden om trening med blant annet Generasjon 100 kommer torsdag 30. mars 19:45.

02.03.2017: Månedsbrevet for februar er ute!

30.01.17: Vi setter stor pris på at dere gir beskjed om adresse-endringer eller hvis dere har fått nytt telefonnummer. Dere kan oppgi ny adresse/telefonnummer på epost: generasjon100@medisin.ntnu.no eller telefon 72827343.

30.01.17: Månedsbrevet for januar er her!

21.12.16: Månedsbrevet for desember finner dere her.

30.11.16: Månedsbrevet for november ligger her.

31.10.16: Månedsbrevet for oktober ligger nå ute! Les det her. 

29.09.2016: Månedsbrevet for Generasjon 100 med referat fra informasjonsmøtet ligger nå ute her.

20:09:2016: Månedsbrevet for august finner dere her!

24.08.2016: Parkeringa på Dragvoll er gratis for deltakere når dere er der på spinning eller på utetrening. Husk å registrer bilnummer i resepsjonen i idrettsbygget!

15.12.2015: Sprek gjeng på Dragvoll i dag!:)

 

24.04.2014: Tar dere bilder på trening eller sosiale stunder i forbindelse med Generasjon 100 som dere vil dele med andre deltakere og publikum? Send oss dem gjerne på generasjon100@medisin.ntnu.no slik at vi kan legge dem ut på Facebook eller Instagram.

 


Bakgrunn for studien

Vi ønsker å finne ut om trening kan bedre eldres helse, så de lever lengre og friskere liv. I tillegg vil vi se på om treningsformen spiller en rolle for effekten gjennom sammenligning av moderat og høy intensitet på treningen.
 


Bakgrunn

For deg som er i høyintensitetsgruppen

Informasjon til deltakere som er randomisert til trening med høy intensitet. Vi ber om at disse gjennomfører halvtimes treningsøkter hvor man blir kraftig andpusten i 4 minutter 4 ganger i løpet av økten to ganger i uken.
 


Høyintensitet

For deg som er i gruppen med moderat intensitet

Informasjon til deltakere som er randomisert til trening med moderat intensitet. Vi ber om at disse gjennomfører 50 minutter-lange økter i det som oppleves som "snakketempo" to ganger i uken.
 


Moderat intensitet

For deg som er i kontrollgruppen

Informasjon til deltakere som er randomisert til kontrollgruppen. Vi ber om at disse fortsetter å følge myndighetenes anbefalinger for fysisk aktivitet på egen hånd. De vil ikke ha tilbud om felles organisert trening. 
 


Kontroll

Borg-skala

Når du mosjonerer, bruk skalaen og din erfaring til å rapportere hvor hardt det har vært. Mens arbeidet pågår vil vi at du vurderer følelsen av anstrengelse, hvor tungt og anstrengende det er og hvor sliten du føler deg. 

Registrering av trening

Les om elektronisk og manuell registrering av trening. Deltakere kan enten fylle ut innmeldingsskjema på internett eller sende skjemaer til studieledelsen i posten med ferdigfrankerte konvolutter.
 


Registrering

Vil du vite mer om trening?

Les mer om trening på CERG sin hjemmeside. Her finner du også ofte spurte spørsmål om fysisk aktivitet, og du har anledning til å sende inn dine spørsmål til forskerne. Du kan også lese om treningsforskning på bloggen vår.
 


CERG

Kontaktinformasjon

Mer informasjon om studieledelsen og andre viktige kontaktpersoner. Vennligst gi beskjed om alvorlige hendelser (sykehuskontakt pga. nyoppstått hjerte-karsykdom, skader, brudd osv.) så fort som mulig.
 


Kontakt

 


Telefon (kl. 8-15):

Kontor: (+47) 728 27 343

Kontor: (+47) 728 28 092

E-post:

generasjon100@medisin.ntnu.no

Facebook Generasjon100 på Facebook


Fullstendig kontaktinformasjon