Aktuelt

 

27.06.2016: Hallgeir Viken skal forsvare sin doktorgrad 29 juni i bygget MTFS på St.Olavs.
 
Først har han en prøveforelesning kl.10:15. Temaet for prøveforelesningen er «The role of physical activity in reducing falls and fractures in older adults with cognitive impairment”. Forelesningen varer i 45 min.
 
Deretter er det en pause før han forsvarer selve doktorgraden kl12:15. Tittelen på doktorgraden er «Physical activity and exercise among older adults – The Generation 100 study». Denne delen kan vare opp til 3 timer. Alt foregår på engelsk.
 
Dere er velkommen til å høre på.

16.06.2016: parkering på Dragvoll: Det har vært noen problemer med parkering på Dragvoll i det siste, noe som har medført at flere har fått bot i forbindelse med treningene. Dersom dere har opplevd dette, ta kontakt, dette dekker prosjektet. 

31.05.2016: Her kan dere lese månedsbrevet for Generasjon 100 for mai!

13.05.2016: Siste dag med utendørstrening på Dragvoll før sommeren er tirsdag 21 juni (uke25).

Siste dag med utendørstrening i Granåsen før sommeren er torsdag 23 juni (uke 25).

Spinningen varer derimot en uke til, altså ut uke 26.

Etter sommeren: starter opp samme uke som spinningen, altså uke 33. Første utendørstrening på Dragvoll blir tirsdag 16 august, mens første økt i Granåsen blir torsdag 18 august.

09.05.2016: Dersom du ikke har vært inne til treårstesting, ta kontakt med oss på telefon 72 82 73 43 eller epost generasjon100@medisin.ntnu.no. Vi har forsøkt å få kontakt med alle, men det er fremdeles mange vi ikke har nådd. 

09.05.2016: Månedsbrev: Her kan dere lese månedsbrevet for april for Generasjon 100!

05.04.2016: Her kan dere lese månedsbrevet fra mars for Generasjon100!

04.03.1016: Her kan dere lese månedsbrev for februar fra Generasjon 100!

01.03.2016: Vi ser at noen av dere i treningsgruppene kopierer treningsdagbøkene selv, i stedet for å be om nye. Dette krever at alle streker og koder er på samme plass på skjema, vi ønsker derfor at dere ber om nye treningsdagbøker når dere er tomme. Da kan vi lettere skanne skjemaene etterpå.

15.02 2016: Kjenner noen igjen disse brillene som er funnet etter testing? Ta kontakt med Andrea Hegdahl Tiltnes på tlf: 980 34 091

Briller

02.02.2016: Månedsbrev fra Generasjon 100: Vi har fått ønske fra flere av dere om mer informasjon fra prosjektet, og bestemt oss for å begynne og lage månedsbrev på nett. Vi kommer til å legge ut link til brevene her og på Facebooksiden. Les det første månedsbrevet fra Januar 2016 her!

15.12.2015: Sprek gjeng på Dragvoll i dag!:)

 

24.04.2014: Tar dere bilder på trening eller sosiale stunder i forbindelse med Generasjon 100 som dere vil dele med andre deltakere og publikum? Send oss dem gjerne på generasjon100@medisin.ntnu.no slik at vi kan legge dem ut på Facebook eller Instagram.

 


Bakgrunn for studien

Vi ønsker å finne ut om trening kan bedre eldres helse, så de lever lengre og friskere liv. I tillegg vil vi se på om treningsformen spiller en rolle for effekten gjennom sammenligning av moderat og høy intensitet på treningen.
 


Bakgrunn

For deg som er i høyintensitetsgruppen

Informasjon til deltakere som er randomisert til trening med høy intensitet. Vi ber om at disse gjennomfører halvtimes treningsøkter hvor man blir kraftig andpusten i 4 minutter 4 ganger i løpet av økten to ganger i uken.
 


Høyintensitet

For deg som er i gruppen med moderat intensitet

Informasjon til deltakere som er randomisert til trening med moderat intensitet. Vi ber om at disse gjennomfører 50 minutter-lange økter i det som oppleves som "snakketempo" to ganger i uken.
 


Moderat intensitet

For deg som er i kontrollgruppen

Informasjon til deltakere som er randomisert til kontrollgruppen. Vi ber om at disse fortsetter å følge myndighetenes anbefalinger for fysisk aktivitet på egen hånd. De vil ikke ha tilbud om felles organisert trening. 
 


Kontroll

Borg-skala

Når du mosjonerer, bruk skalaen og din erfaring til å rapportere hvor hardt det har vært. Mens arbeidet pågår vil vi at du vurderer følelsen av anstrengelse, hvor tungt og anstrengende det er og hvor sliten du føler deg. 

Registrering av trening

Les om elektronisk og manuell registrering av trening. Deltakere kan enten fylle ut innmeldingsskjema på internett eller sende skjemaer til studieledelsen i posten med ferdigfrankerte konvolutter.
 


Registrering

Vil du vite mer om trening?

Les mer om trening på CERG sin hjemmeside. Her finner du også ofte spurte spørsmål om fysisk aktivitet, og du har anledning til å sende inn dine spørsmål til forskerne. Du kan også lese om treningsforskning på bloggen vår.
 


CERG

Kontaktinformasjon

Mer informasjon om studieledelsen og andre viktige kontaktpersoner. Vennligst gi beskjed om alvorlige hendelser (sykehuskontakt pga. nyoppstått hjerte-karsykdom, skader, brudd osv.) så fort som mulig.
 


Kontakt

 


Telefon (kl. 8-15):

Kontor: (+47) 728 27 343

Kontor: (+47) 728 28 092

E-post:

generasjon100@medisin.ntnu.no

Facebook Generasjon100 på Facebook


Fullstendig kontaktinformasjon