Læringsutbytte - Naturfag 2 (8.-13. trinn) - Videreutdanning for lærere
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsmål
En student som har fullført programmet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
NA6023 inneholder grunnleggende temaer i biologi relatert til kjerneelementet «Jorda og livet på jorda» i fellesfaget naturfag. I tillegg legges det vekt på å gjennomgående inkludere naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Emnet vil ta i bruk eksemplariske arbeids og vurderingsformer i tråd med intensjonen i læreplanverket LK20.
Emnet NA6023 inneholder temaene:
- Geologi og jordas historie
- Økosystem
- Biologisk mangfold
- Bærekraftig utvikling
- Menneskelig aktivitet endrer leveforholdene for Jordas organismer og mennesket
- Klimaendringer
- Evolusjon
- Programmering
NA6024 inneholder grunnleggende temaer i biologi relatert til kjerneelementet «Kropp og helse» i fellesfaget naturfag. Det fokuserer på å forstå hvordan kroppens små og store systemer virker sammen, hvordan kroppen utvikler seg og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. I tillegg legges det vekt på å gjennomgående inkludere teknologi, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, inkludert programmering. Emnet vil ta i bruk eksemplariske arbeids og vurderingsformer i tråd med intensjonen i læreplanverket LK20.
Emnet NA6024 inneholder temaene:
- Kroppens oppbygging og funksjoner
- Immunforsvar, mikroorganismer og vaksinering
- Kosthold og fysisk aktivitet
- Livsstil, livsmestring og helse
- Bioteknologi
Ferdigheter
· Arbeide utforskende med problemstillinger i kjente og ukjente kontekster
· Bruke digitale verktøy for registrering og analyse av data
· Utarbeide, bruke og vurdere modeller
· Samarbeide med andre og respondere konstruktiv på andres bidrag
· Gjennomføre formativ vurdering på ulike måter
· Utarbeide læringsaktiviteter på bakgrunn av kompetansemål og overordnete verdier og prinsipper i læreplanen
Generell kompetanse
· Sette seg inn i nye naturfaglige og teknologiske problemstillinger, innhente relevant informasjon og være kildekritisk
· Se sammenheng mellom naturfaglig teori og teknologisk praksis, og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
· Kunne formidle fagstoff og resultater