Læringsmål
MENY
Ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid
Ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid
Ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid
– Læringsmål
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Har oversikt over fagområdet generelt og er i kunnskapsfronten innenfor sitt spesialfelt
- Behersker metoder og kan formulere problemstillinger for kunstnerisk utviklingsarbeid
- Kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i kunstneriske utviklingsprosjekt
- Kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjons- og refleksjonsformer innen det utøvende og skapende kunstfeltet
- Er i front når det gjelder å identifisere relevante strømninger innen aktuelle kunstneriske felt, og kan kritisk og kreativt anvende seg av og utvikle dem
Ferdigheter
- Kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre selvstendig kunstnerisk utviklingsarbeid på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå, med fokus på kunstneriske metoder og resultat
- Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
- Kan utvikle en kunstnerisk praksis som er særegen og gjennom dette generere ny kunnskap
- Kan selvkritisk reflektere over, dokumentere og formidle sentrale prosesser, metoder og kvaliteter i det kunstneriske utviklingsarbeidet
- Kan reflektere over hvordan prosjektet tangerer, utfordrer og videreutvikler aktuelle problemstillinger i sitt fagfelt
- Kan kritisk og dialogisk reflektere over eget kunstnerisk ståsted og fagfeltets rolle – nasjonalt og internasjonalt
- Kan forstå og forholde seg til etiske dimensjoner ved sitt arbeid og utøve sitt kunstneriske utviklingsarbeid med forståelse for andre involverte, kontekster, miljøer og materialer
Generell kompetanse
- Kan identifisere relevante etiske problemstillinger og utøve kunstnerisk utviklingsarbeid med faglig integritet
- Kan lede kunstneriske og tverrfaglige prosjekter
- Kan samarbeide med eksperter og aktører på eget og andre fagfelt
- Kan formidle kunstnerisk utviklingsarbeid gjennom relevante nasjonale og internasjonale kanaler
- Kan delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora
- Kan vurdere behovet for, ta initiativ til og drive innovasjon innenfor feltet og bidra til å utvikle nye agendaer for kunst i respons til komplekse samfunnsmessige utfordringer
- Være i stand til å navigere mellom ulike institusjonelle kulturer og profesjonelle miljø – nasjonalt og internasjonalt
- Kan reformulere og analysere problemstillinger utenfor konvensjonelle rammer og benytte seg av ulike perspektiver, teorier og metoder for å bidra til endring og utvikling