Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Yrkesfag (MYRK)

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Finn studieprogram
  2. Yrkesfag (MYRK)
  3. Studiemiljø

Språkvelger

Studiemiljø – fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – yrkesfag – masterprogram – 2-årig – Trondheim

×
  • Studiets startside
  • Om studieprogrammet
  • Jobbmuligheter
  • Videre studier
  • Studiets oppbygning
  • Kontakt
  • Studiemiljø
  • Utenlandsopphold
  • Læringsutbytte
MENY

Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon

Masterprogram 2-årig, Trondheim

Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon

– Studiemiljø

Undervisning

Undervisningen på masterprogrammet i fagdidaktikk er samlingsbasert, med undervisningssamlinger i Trondheim de tre første semestrene av studiet (i fjerde semester arbeider du med masteroppgaven). Det naturlige møtepunktet, både faglig og sosialt, vil derfor være undervisningssamlingene.

På samlingene vil du møte studenter fra alle fire studieretninger, i og med at studieretningene har fellesemner, og de ulike studieretningene derfor har samlinger på samme tid. Dette åpner for et bredt kontaktnett og muligheter for tverrfaglig erfaringsutveksling og eventuelt samarbeid – også etter at masterstudiet er fullført.

Studentene på masterprogrammet kommer fra ulike deler av landet, og har ulik utdannings- og erfaringsbakgrunn. Målgruppen for studiet er både ferdig utdannede lærere og førskolelærere som kan ta mastergraden som en videreutdanning, og allmennlærerstudenter som kan ta mastergraden som et fjerde og femte år i sin lærerutdanning.

Lesesalsplass

Studenter som ønsker det, og som har en praktisk mulighet geografisk sett, kan møtes mellom undervisningssamlingene for studiesamarbeid og sosiale treff. Studenter som bor i eller nær Trondheim og som ønsker en fast lesesalsplass, kan søke om dette. For disse studentene vil lesesalen være et møtested for både det faglige og sosiale i periodene mellom samlingene.

I forbindelse med undervisningssamlingene kan det legges til rette for sosiale aktiviteter på ettermiddags- og kveldstid, noe flere studentkull har benyttet seg av.


Hva sier studentene?

Hva sier studentene?

Ressurspublisering

Det beste ved jobben er alle ungdommene jeg får møte

Navn: Camilla Sambø

Utdanning:

  • Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
  • Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
  • Fagbrev i kokkefag

Uteksaminert fra NTNU: 2010

Arbeider som: Opplæringskonsulent hos Reises – Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Hordaland

Hjemsted da du begynte på studiet: Surnadal

Jeg likte særs godt organiseringen og oppbyggingen av studiet. Fagene og emnene var konkrete og tidsriktige, relevante og bygde på hverandre.

Lærerne har evne til å motivere og lære bort fagstoff

Namn: Dag-Anders Normann

Utdanning:

  • Tar en master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag nå
  • Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
  • Konditor

Uteksaminert fra NTNU for bachelorgraden: 2017

Arbeider som: Konditorsjef og faglige leder på Cafe Ni Muser i Trondheim.

Hjemsted da du begynte studiet: Trondheim

Som faglig leder for lærling har den pedagogiske og den didaktiske fordypningen gjort meg mer oppmerksom på hvordan jeg velger å lære bort faget.

– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter

Navn: Morten Oddvik

Studieprogram: Master i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk. Fullførte i 2011. 

Arbeid: Lektor i Vestfold fylkeskommune, nærmere bestemt ved Horten videregående skole. Her underviser jeg i engelsk og norsk på teknologi- og forskerlinja og på elektrofag.

– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter og fleksibilitet som muliggjorde fulltidsstilling samtidig med masterutdanningen.

– Eit strålande masterprogram eg vil anbefale på det varmaste til alle som ønskjer å fordjupe seg i samfunnsfag i skulen.

Navn: Mari Teigen Varanes

Studieprogram: Master i samfunnsfagdidaktikk. Fullførde våren 2014.

Arbeidsstad: Jobbar som lektor ved Kvinnherad vidaregåande skule i Hordaland. Underviser i samfunnsfag, norsk og kroppsøving.

– Lærte mye teori vi fikk bruk for i praksis

– Lærte mye teori vi fikk bruk for i praksis

Navn: Ola Indergård
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning
Jobb: Rektor på Gimse ungdomsskole i Melhus, men var utviklingsleder for Ungdomstrinn i utvikling da intervjuet ble gjort
Bakgrunn: Har siden 1994 jobbet som lærer, trinnleder og inspektør

– Vi ble oppfordret til å skrive oppgaver knyttet til det vi driver med i hverdagen.

 

– Nysgjerrig på nytenking i undervisninga

– Nysgjerrig på nytenking i undervisninga

Navn: Kjell Arne Stene
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Uteksaminert: 2016
Arbeid: Lektor med tilleggsutdanning ved Charlottenlund videregående skole innenfor bygg- og anleggsteknikk
Bakgrunn: Er utdannet glassmester. Har i tillegg tatt PPU og yrkesteoretiske fag

– For meg som yrkesfaglærer har studiet gitt meg en større trygghet som profesjonsutøver.


 

Vil bli ein god og dyktig yrkesutøvar

Vil bli ein god og dyktig yrkesutøvar
Navn: Rune Wiggen
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Arbeid: Avdelingsleiar for naturbruk og teknikk og industriell produksjon ved Ålesund vidaregåande skule
Bakgrunn: Utdanna bilteknikar i 1991, byrja som yrkesfaglærar i 2007. Har tatt fleksibel PPU ved NTNU

– På studiet får ein verktøy for å bli ein god lærar. Du får nye briller du ser læraryrket og elevane gjennom. 

– Dypdykk i interessante tema

– Dypdykk i interessante tema

Navn: Ann Karin Svenning
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Uteksaminert: 2016
Arbeid: Lektor med opprykk ved Steinkjer videregående innenfor helse- og oppvekstfag
Bakgrunn: Jobbet som apotektekniker ved Radiumhospitalets apotek i seks år før jeg begynte yrkesfaglærerutdanningen. Har også et årsstudium i sosiologi

– Det beste med studiet var å kjenne på all den nye kunnskapen jeg satt igjen med.


 

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo