Hva lærer jeg

Fysioterapi - bachelor

Hva lærer du?

Studenter på bachelor i fysioterapi ved NTNU i en praktisk undervisningssituasjon.

Kropp, bevegelse og funksjon utgjør kjernekompetansen til fysioterapeuter og du kan som fysioterapeut behandle, jobbe forebyggende og helsefremmende, både individuelt og i grupper.

I dette arbeidet bruker fysioterapeuter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og samfunnsmessige faktorer som påvirker folks bevegelsesmuligheter, helse og livskvalitet. Som ferdig utdannet fysioterapeut vil du kunne arbeide med helse på mange ulike arenaer og med mange ulike pasientgrupper/brukere, og du jobber også tverrfaglig med andre yrkesgrupper.

Fysioterapeuter arbeider med enkeltmennesker, med grupper av mennesker, og med omgivelsene mennesker ferdes i. Arbeidet tar utgangspunkt i grundige undersøkelser og kartlegginger. I samarbeid med dem det gjelder bidrar du til løsninger, forbedringer, eller alternativer som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse.

Fysioterapeuters spesielle bidrag er solid kunnskap om

  • kroppens bevegelsesapparat
  • hvordan ulike fysiske, psykiske og sosiale faktorer påvirker hverandre til å enten fremme eller hemme bevegelse, aktivitet og deltakelse
  • hvordan bruk av teknologi kan benyttes i dette arbeidet

Etter endt studie forventes du å ha oppnådd visse kvalifikasjoner når det gjelder kunnskap og ferdigheter innen fysioterapi.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) definerer læringsutbytte som "det en person vet, kan og er i stand til å gjøre som resultat av en læringsprosess" og disse beskrives under kategoriene "Kunnskap", "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".

Kandidaten skal ha bred kompetanse i å gjenopprette, vedlikeholde og utvikle bevegelsesutfoldelse og funksjon, for å fremme mestring, livskvalitet og deltakelse. Videre skal kandidaten ha kompetanse til å ivareta mennesker i alle livsfaser, med ulike funksjonsnivå og sykdomstilstander og fra ulike grupper i samfunnet. Utdanningen skal sikre at kandidaten kan ivareta menneskers individuelle behov og rett til medvirkning. I tillegg til individrettet arbeid skal fysioterapeuter bidra til å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på gruppe- og systemnivå.

Læringsutbyttebeskrivelsene er i samsvar med Forskrift om nasjonal retningslinje for fysioteapeututdanning.

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter fullført utdanning har kandidaten:

  • bred kunnskap om kroppens struktur, funksjon og utvikling som forutsetning for helse, aktivitet, deltakelse og mestring
  • bred kunnskap om bevegelsesutvikling, -læring og -kontroll
  • bred kunnskap om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppen
  • bred kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse, tiltak og evaluering
  • bred kunnskap om funksjonsendringer
  • kunnskap om helsevesenets organisering og andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
  • kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
  • kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon
  • bred kunnskap om habilitering, rehabilitering og individuell plan
  • kunnskap om modeller for pasientforløp og brukernes behov for koordinerte tjenester
  • kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
  • kunnskap om forskningsetikk og metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
  • kjennskap til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
  • bred kunnskap om bevegelse, aktivitet og deltakelse som helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
  • bred kunnskap om fysioterapifagets historie og utvikling, og profesjonens samfunnsoppdrag
  • kunnskap om kulturelle og sosiale forholds betydning for folkehelse
  • kjennskap til den helsefremmende og sykdomsforebyggende betydningen av kosthold, ernæring, hygiene og smittevern
  • kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
  • kunnskap om helse- og sosialpolitiske prioriteringer og beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå

Ferdigheter

Etter fullført utdanning kan kandidaten:

  • analysere kroppsholdning, bevegelser og funksjon, og beskrive dette med presis fagterminologi
  • reflektere over ulike perspektiver på kropp, helse og sykdom
  • reflektere over eget og andres kroppsuttrykk
  • analysere, tolke og forholde seg kritisk til undersøkelsesfunn, stille kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak, og vurdere behov for å henvise videre
  • bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
  • anvende og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i alle livsfaser for å forstå deres ressurser og begrensninger
  • anvende og tilpasse instruksjon og veiledning i undersøkelse og behandling
  • anvende relevant kunnskap for å identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan kandidaten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
  • anvende relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter
  • beherske livreddende førstehjelp
  • reflektere over og utøve fysioterapi som relasjonell prosess
  • anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • anvende egen profesjonskompetanse i veiledning og tverrfaglig samhandling
  • anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
  • anvende kunnskap om mestring, og støtte pasienter til å ta i bruk egne ressurser
  • reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
  • anvende sentrale teorier innen etikk og kulturforståelse for å møte andre med et helhetlig menneskesyn, respekt og empati
  • reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
  • anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering og kan bidra til likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • tilegne seg ny kunnskap, gjøre faglige vurderinger og prioriteringer, fatte beslutninger og handle i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • anvende kunnskap om klinisk resonnering til å dokumentere, kvalitetssikre, evaluere og formidle egen praksis
  • anvende relevante teoretiske perspektiver og kritisk tenkning i arbeid med faglige problemstillinger
  • anvende digital kompetanse og bistå i utvikling av og bruke egnet teknologi for å fremme funksjon og deltakelse, både på individ- og systemnivå
  • vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for å følge opp dette systematisk
  • anvende metoder for å kartlegge miljøfaktorer og innhente informasjon om helsetilstanden i befolkningen

Generell kompetanse

Etter fullført utdanning

  • har kandidaten innsikt i hvordan menneskets helse, funksjon og deltakelse påvirkes av samspillet mellom fysiologiske prosesser og personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold
  • har kandidaten kunnskap om at omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske ulikheter har betydning for helse
  • kan kandidaten planlegge, gjennomføre og justere tiltak i samråd med pasient og pårørende
  • kjenner kandidaten til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse
  • kan kandidaten formidle fysioterapifaglig kunnskap tilpasset ulike målgrupper
  • kan kandidaten utveksle faglige synspunkter med andre og delta i faglig samarbeid
  • har kandidaten innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet
  • kan kandidaten planlegge, gjennomføre og koordinere habiliterings-/rehabiliteringsprosesser, utarbeide og følge opp individuelle planer i samarbeid med pasienter, pårørende og andre aktører
  • kan kandidaten planlegge, delta i og lede samarbeid på tvers av fagmiljøer, profesjoner, sektorer, virksomheter og nivåer
  • har kandidaten innsikt i at kultur og samfunnsforhold virker inn på helsepolitiske prioriteringer og fordeling av ressurser
  • kan kandidaten planlegge og gjennomføre fysioterapivirksomhet i tråd med gjeldende lovverk
  • kan kandidaten planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig
  • kan kandidaten planlegge og gjennomføre systematiske fagutviklingsprosjekter og formidle fremgangsmåte og funn
  • kan kandidaten planlegge og delta i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser. Kandidaten kan også anvende kunnskap om digital sikkerhet
  • kan kandidaten bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre
  • har kandidaten innsikt i hvilken betydning meningsfylt aktivitet og arbeidsdeltakelse har for helse
  • har kandidaten innsikt i sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
  • kan kandidaten planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer god folkehelse, arbeidsinkludering og sosial deltakelse i et mangfoldig samfunn
  • kjenner kandidaten til utviklingstrekk i samfunnet med betydning for organisering av helsevesenet og utøvelse av fysioterapi