course-details-portlet

YFL1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet tar utgangspunkt i skolens og yrkesopplæringens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for yrkesfaglærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som yrkesfaglærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet

- har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens og yrkesopplæringens styringsdokumenter

- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon

Ferdigheter

Studenten

- kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning

- kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk og yrkesdidaktisk praksis

- kan reflektere over didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat

- kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis

- kan reflektere over barn og unges læringsbetingelser i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

- kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse

- kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte

Læringsformer og aktiviteter

I undervisningen legges det vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger. Deler av undervisningen er på campus, mens en betydelig del av aktiviteten også foregår i digitalt samarbeid mellom studentene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgaver
  • Refleksjonsarbeid i gruppe
  • 80% oppmøte i undervisningen

Mer om vurdering

Vurdering:

En digital mappe som består av

  • 3 bearbeidede grupperessurser
  • en skriftlig eller digital helhetlig beskrivelse av gruppas arbeid gjennom semesteret

Mappen inneholder én ressurs fra hver av tematikkene: kunnskap, læring og danning.

Ressursene svarer til løpende arbeidskrav i emnet, og studentene lager flere skriftlige og digitale øvinger gjennom semesteret. Disse bearbeides etter respons fra faglærere. I mappen skal én skriftlig, én digital (film, podcast, presentasjon), og én valgfri modul vise gruppens evne til å formidle fagets kunnskapsgrunnlag og sine tilegnede ferdigheter i løpet av semesteret.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgaver
  • Refleksjonsarbeid i gruppe
  • 80 % oppmøte i undervisningen

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Kursmateriell

Pensumliste publiseres ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
YFL4300 7.5 HØST 2022
LÆR1000 7.5 HØST 2022
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Utlevering
21.05.2024

Innlevering
27.05.2024


15:00


15:00

Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU