course-details-portlet

YFL1000

Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar utgangspunkt i skolens og yrkesopplæringens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for yrkesfaglærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som yrkesfaglærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet

- har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens og yrkesopplæringens styringsdokumenter

- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon

Ferdigheter

Studenten

- kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning

- kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk og yrkesdidaktisk praksis

- kan reflektere over didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat

- kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis

- kan reflektere over barn og unges læringsbetingelser i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

- kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse

- kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte

Læringsformer og aktiviteter

I undervisningen legges det vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger. Deler av undervisningen er på campus, mens en betydelig del av aktiviteten også foregår i digitalt samarbeid mellom studentene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgaver
  • Refleksjonsarbeid i gruppe
  • 80% oppmøte i undervisningen

Mer om vurdering

Vurdering:

En digital mappe som består av

  • 3 bearbeidede grupperessurser
  • en skriftlig eller digital helhetlig beskrivelse av gruppas arbeid gjennom semesteret

Mappen inneholder én ressurs fra hver av tematikkene: kunnskap, læring og danning.

Ressursene svarer til løpende arbeidskrav i emnet, og studentene lager flere skriftlige og digitale øvinger gjennom semesteret. Disse bearbeides etter respons fra faglærere. I mappen skal én skriftlig, én digital (film, podcast, presentasjon), og én valgfri modul vise gruppens evne til å formidle fagets kunnskapsgrunnlag og sine tilegnede ferdigheter i løpet av semesteret.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgaver
  • Refleksjonsarbeid i gruppe
  • 80 % oppmøte i undervisningen

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Kursmateriell

Pensumliste publiseres ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
YFL4300 7,5 sp Høst 2022
LÆR1000 7,5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Praktisk pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Utsatt eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment