course-details-portlet

VET2003

Utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet vektlegger en bred og fordypet tilnærming til utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten

  • ha bred kunnskap om utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser i et livsløpsperspektiv, herunder også aldring, alvorlig utviklingshemming, autisme, Downs syndrom, familie, foreldre med utviklingshemming, helse- og helsetjenester, inkluderende utdanning, livskvalitet, politikk og praksis. Kunnskap om etiske og rettighetsmessige forhold knyttet til det å arbeide med mennesker med utviklingshemming eller kognitive funksjonsnedsettelser
  • ha kunnskap om sårbarhet og sårbarhetsfaktorer i et relasjonelt perspektiv, særlig knyttet til problemstillinger om tvang og overgrep

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten

  • kunne vurdere faktorer som hemmer eller forsterker sårbarhet hos personer med utviklingshemning eller kognitive funksjonsnedsettelser
  • kunne vurdere faktorer som fremmer livskvalitet og deltakelse hos personer med utviklingshemning eller kognitive funksjonsnedsettelser

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten

  • ha innsikt i historikk og nasjonal/internasjonal fagutvikling relatert til levekår og livskvalitet for personer med utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser
  • ha innsikt i politiske og fagpolitiske forhold som har betydning for livskvalitet, deltakelse og selvstendighet for personer med utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser. Dette betyr at nasjonale og internasjonale føringer er integrert, herunder CRPD
  • ha innsikt og kunnskap om å kommunisere faglige problemstillinger knyttet til hva utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser representerer i en samfunnsmessig kontekst

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, diskusjoner og oppgaver. Det tas forbehold om at endringer i læringsformer og aktiviteter kan skje.

Mer om vurdering

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer med bokstavkarakterer A-F. Resultatet «F» er ikke bestått

Det arrangeres utsatt eksamen for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "F".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).

Kursmateriell

Pensum oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HVER3006 3 sp Høst 2020
VET2008 7,5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Vernepleie

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 09.04.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL310 hvit sone
10 kandidater