Emne - Utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser - VET2003
VET2003 - Utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet vektlegger en bred og fordypet tilnærming til utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser. Det vil bli lagt vekt på nyere internasjonal og nasjonal forskning der også utdanningens egne spesialkompetanser vil bli eksponert.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten
- ha bred kunnskap om utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser i et livsløpsperspektiv, herunder også aldring, alvorlig utviklingshemming, autisme, Downs syndrom, familie, foreldre med utviklingshemming, helse- og helsetjenester, inkluderende utdanning, livskvalitet, politikk og praksis. Kunnskap om etiske og rettighetsmessige forhold knyttet til det å arbeide med mennesker med utviklingshemming eller kognitive funksjonsnedsettelser
- ha kunnskap om sårbarhet og sårbarhetsfaktorer i et relasjonelt perspektiv, særlig knyttet til problemstillinger om tvang og overgrep
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten
- kunne vurdere faktorer som hemmer eller forsterker sårbarhet hos personer med utviklingshemning eller kognitive funksjonsnedsettelser
- kunne vurdere faktorer som fremmer livskvalitet og deltakelse hos personer med utviklingshemning eller kognitive funksjonsnedsettelser
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått VET2003 skal studenten
- ha innsikt i historikk og nasjonal/internasjonal fagutvikling relatert til levekår og livskvalitet for personer med utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser
- ha innsikt i politiske og fagpolitiske forhold som har betydning for livskvalitet, deltakelse og selvstendighet for personer med utviklingshemning og kognitive funksjonsnedsettelser. Dette betyr at nasjonale og internasjonale føringer er integrert, herunder CRPD
- ha innsikt og kunnskap om å kommunisere faglige problemstillinger knyttet til hva utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser representerer i en samfunnsmessig kontekst
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner og oppgaver. Det tas forbehold om at endringer i læringsformer og aktiviteter kan skje.
Undervisningen er lagt til januar/februar, ca 5 uker. Eksamen gjennomføres ved semesterets slutt.
Mer om vurdering
Det arrangeres utsatt skriftlig eksamen for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)
Anbefalte forkunnskaper
Alle emner i første studieår i bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).
Kursmateriell
Pensum oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HVER3006 | 3.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Vernepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"