course-details-portlet

TVB4200

Digital tvilling for bygd miljø

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Målet med emnet er å gi kunnskap og erfaring i hvordan informasjon kan etableres, forvaltes og brukes som en felles digital tvilling for å støtte en byggeprosess. Den digitale tvillingen skal dekke både tekniske og organisasjonsmessige aspekter, og skal brukes i hele byggeprosessen, fra planlegging, via prosjektering, bygging, drift/vedlikehold og til avvikling.

Emnet vil vise hvordan kunnskaper fra grunnleggende emner supplert med nye tema kan brukes til å etablere digital tvilling som støtter byggeprosesser, og er nyttig for alle involverte parter.

Prinsippene i ISO19650-familien av standarder, spesielt knytta til ulike typer krav (OIR, PIR, AIR) og ISO 19650-begrepet CDE (felles datamiljø/Common Data Environment), vil bli gjennomgått og brukt i emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studentene ha:

kunnskap om:

  • hvordan identifisere oppgaver den digitale tvillingen skal være med å løse
  • hvordan sette opp krav til digitale tvilling (bl.a. krav til datainnhold, prosess/beslutnings-støtte og brukerinvolvering/visualiseringer)
  • identifisering og formulering av krav av ulike typer: OIR (organisasjonens krav), PIR (prosjektets krav) og AIR (byggverkets krav)
  • hvordan identifiserte krav av ulike typer kan formuleres for bruk i digitale verktøy
  • oversikt over aktuelle, tilgjengelige systemer

ferdigheter i

  • tilrettelegging av verktøy som inngår i etablering, forvaltning og bruk av digitale tvillinger
  • uttesting av samhandlings-løsninger for byggeprosesser

generell kompetanse

  • analysere og evaluere brukerbehov og føringer ellers til støtteverktøy for samhandling

Læringsformer og aktiviteter

Kurset kan bli gitt som ledet selvstudium dersom det er mindre enn 6 oppmeldte studenter.

Emnet gjennomføres som komprimerte undervisningsmoduler/seminarer i starten og midtre del av vårsemesteret. Semesteret avsluttes med gruppebasert prosjektoppgave i samarbeid med ekstern partner.

Det legges opp til en kombinasjon av nettbasert undervisning, gruppediskusjoner, selvstudium og veiledning. Gjesteforelesninger fra aktuelle aktører i bransjen inngår.

Det legges stor vekt på diskusjoner og samarbeid mellom deltakerne og initiativ overfor næringen.

Aktuelle seminarer i første del av emnet (lista vil bli revidert ved studiestart):

  • Krav til byggeprosjekter og dermed til digital tvilling (eier, bruker, utforende, offentlig), inklusive føringer til informasjonsforvaltning fra ISO19650-perspektivet
  • Nødvendige komponenter i en digital tvilling (bl.a. design/dokumentasjon av byggverket, versjonshåndtering, validering, visualisering, simulering, autonomi)
  • Presentasjon og vurdering av eksisterende (komersielle?) løsninger
  • Informasjons-sikkerhetshåndtrering og kompetanse-behov for at en digitale tvilling skal fungere

Mer om vurdering

I arbeidene inngår:

- rapport fra innledende seminarer

- rapport fra avsluttende prosjektarbeid

Hovedleveransen er en tekst-basert rapport, som det er aktuelt å supplere med lenke til utvikla løsinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Bygg og infrastruktur (MIBYGG)

Kursmateriell

Oppgis ved oppstart

Fagområder

  • Bygge- og anleggsteknologi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment